V poslední den předsezónních testů přišla smutná zpráva. Jediný mistr světa na motocyklech i ve Formuli 1 John Surtees zemřel ve věku 83 let v Londýně.
John Norman Surtees (*11. 2. 1934) byl jediným mužem, který dokázal získat titul na dvou i čtyřech kolech a vzhledem ke specializaci v současné době nejspíš tento čin nikdo nepřekoná. Ještě ve značně požehnaném věku čas od času usedal do historických monopostů a připomínal si bohatýrskou dobu, kdy se proháněl v doutníkových formulích na klasických okruzích F1.
O jeho úspěšné a bohaté kariéře jsme na F1NEWS.cz několikrát psali, závodní životopis v F1 jsme zmapovali důkladně v roce 2014, tedy i okolnosti, které provázely jeho vítězství v šampionátu 1964. Surtees byl i přes nijak výrazné statistiky postavou F1, která se dočkala uznání; byl jedním z těch, kdo si vyzkoušel roli majitele týmu a bojoval v F1 se soupeři ve vlastním voze. Značka Surtees působila ve Formuli 1 v letech 1970-1978, bohužel Surteesovi se nikdy nepovedlo dosáhnout na vavříny v Grand Prix - nejblíže k nim měl Mike Hailwood v Grand Prix Itálie 1972. Shodou okolností to bylo v závodě, kdy Surtees naposledy usedl do F1 v mistrovském závodě. Mimochodem to byla jeho 111 Grand Prix a nedokončil ji kvůli zlomenému závěsu.
John Surtees, Motorsport legend and 1964 World Champion with Ferrari, passed away. Our thoughts are with his family pic.twitter.com/dVzAHSGo2A
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) 10. března 2017Remembering the inspirational John Surtees, a legend on four wheels and two. Our thoughts are with his family and friends. RIP pic.twitter.com/3GlrB8Pq1e
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) 10. března 2017Our thoughts go out to the family of John Surtees - 1934-2017. A true racing legend and 1964 #F1 World Champion. pic.twitter.com/RPDfPgX1NA
— Honda Racing F1 (@HondaRacingF1) 10. března 2017Johna postihla v roce 2009 velká tragédie, když při závodě šampionátu F2, organizovaném firmou MotorSport Vision, zahynul v Brands Hatch jeho syn Henry Surtees. Po nárazu jednoho z vozů do bariéry se utrhlo zadní kolo a to zasáhlo Henryho do hlavy. Osmnáctiletý mladík svému zranění při převozu do nemocnice podlehl. Surtees z tohoto důvodu tvrdil, že kdyby byly vozy vybaveny ochranou kokpitu, mohl jeho syn žít, proto byl jedním ze zastánců tohoto řešení.
Nad vchodem do jeho kanceláře visel velký nápis: "Včerejšek pominul, zítřek se ještě nenarodil, žij pro dnešek". Surtees nadále navštěvoval svět F1 a několikrát se objevil i v dějiště Grand Prix. "John zemřel v londýnské St. Georges Hospital krátce po svých 83. narozeninách v důsledku dýchacích potíží. Do posledních chvil se těšil velké péči, zemřel v klidu dnes odpoledne. Jeho žena Jane a dcery Leonora a Edwina s ním byly do poslední chvíle," praví se v oficiálním prohlášení.
Max Verstappen se těší na spolupráci s Laurentem Mekiesem, který od Velké ceny Belgie převezme roli nového šéfa týmu Red Bull. Verstappen věří, že Mekies přinese týmu novou energii a pomůže mu dosáhnout dalších úspěchů.
Dodavatel pneumatik testuje nový „mezistupeň“ mezi střední a tvrdou směsí, aby zkomplikoval strategické volby týmů. Nevyzpytatelné počasí ale může tento plán výrazně narušit.
Italský veterán F1 Riccardo Patrese rozvířil vody paddocku překvapivým prohlášením na adresu svého někdejšího šéfa z týmu Benetton. Jeho slova naznačují, že zákulisí tehdejších událostí možná nebylo tak průhledné, jak se dosud zdálo.
Ferrari otestovalo nové zadní zavěšení na SF-25 během natáčecího dne v Mugellu, kde za volant usedli Hamilton a Leclerc. Oba však po jízdách uvedli, že v chování vozu nezaznamenali výraznou změnu.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.
George Russell zůstává bez smlouvy pro příští sezónu a jeho budoucnost u Mercedesu tak visí ve vzduchu. Tým mezitím nepřestává projevovat zájem o Maxe Verstappena, který je nadále jejich vysněnou posilou, i když má stále platný kontrakt u Red Bullu.
Carlos Sainz přiznal, že ho zpráva o příchodu Lewise Hamiltona do Ferrari v roce 2025 naprosto šokovala. Nejvíc ho však zaskočilo, že se to nedozvěděl od týmu, ale od kamaráda.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.