V poslední den předsezónních testů přišla smutná zpráva. Jediný mistr světa na motocyklech i ve Formuli 1 John Surtees zemřel ve věku 83 let v Londýně.
John Norman Surtees (*11. 2. 1934) byl jediným mužem, který dokázal získat titul na dvou i čtyřech kolech a vzhledem ke specializaci v současné době nejspíš tento čin nikdo nepřekoná. Ještě ve značně požehnaném věku čas od času usedal do historických monopostů a připomínal si bohatýrskou dobu, kdy se proháněl v doutníkových formulích na klasických okruzích F1.
O jeho úspěšné a bohaté kariéře jsme na F1NEWS.cz několikrát psali, závodní životopis v F1 jsme zmapovali důkladně v roce 2014, tedy i okolnosti, které provázely jeho vítězství v šampionátu 1964. Surtees byl i přes nijak výrazné statistiky postavou F1, která se dočkala uznání; byl jedním z těch, kdo si vyzkoušel roli majitele týmu a bojoval v F1 se soupeři ve vlastním voze. Značka Surtees působila ve Formuli 1 v letech 1970-1978, bohužel Surteesovi se nikdy nepovedlo dosáhnout na vavříny v Grand Prix - nejblíže k nim měl Mike Hailwood v Grand Prix Itálie 1972. Shodou okolností to bylo v závodě, kdy Surtees naposledy usedl do F1 v mistrovském závodě. Mimochodem to byla jeho 111 Grand Prix a nedokončil ji kvůli zlomenému závěsu.
John Surtees, Motorsport legend and 1964 World Champion with Ferrari, passed away. Our thoughts are with his family pic.twitter.com/dVzAHSGo2A
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) 10. března 2017Remembering the inspirational John Surtees, a legend on four wheels and two. Our thoughts are with his family and friends. RIP pic.twitter.com/3GlrB8Pq1e
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) 10. března 2017Our thoughts go out to the family of John Surtees - 1934-2017. A true racing legend and 1964 #F1 World Champion. pic.twitter.com/RPDfPgX1NA
— Honda Racing F1 (@HondaRacingF1) 10. března 2017Johna postihla v roce 2009 velká tragédie, když při závodě šampionátu F2, organizovaném firmou MotorSport Vision, zahynul v Brands Hatch jeho syn Henry Surtees. Po nárazu jednoho z vozů do bariéry se utrhlo zadní kolo a to zasáhlo Henryho do hlavy. Osmnáctiletý mladík svému zranění při převozu do nemocnice podlehl. Surtees z tohoto důvodu tvrdil, že kdyby byly vozy vybaveny ochranou kokpitu, mohl jeho syn žít, proto byl jedním ze zastánců tohoto řešení.
Nad vchodem do jeho kanceláře visel velký nápis: "Včerejšek pominul, zítřek se ještě nenarodil, žij pro dnešek". Surtees nadále navštěvoval svět F1 a několikrát se objevil i v dějiště Grand Prix. "John zemřel v londýnské St. Georges Hospital krátce po svých 83. narozeninách v důsledku dýchacích potíží. Do posledních chvil se těšil velké péči, zemřel v klidu dnes odpoledne. Jeho žena Jane a dcery Leonora a Edwina s ním byly do poslední chvíle," praví se v oficiálním prohlášení.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.