V poslední den předsezónních testů přišla smutná zpráva. Jediný mistr světa na motocyklech i ve Formuli 1 John Surtees zemřel ve věku 83 let v Londýně.
John Norman Surtees (*11. 2. 1934) byl jediným mužem, který dokázal získat titul na dvou i čtyřech kolech a vzhledem ke specializaci v současné době nejspíš tento čin nikdo nepřekoná. Ještě ve značně požehnaném věku čas od času usedal do historických monopostů a připomínal si bohatýrskou dobu, kdy se proháněl v doutníkových formulích na klasických okruzích F1.
O jeho úspěšné a bohaté kariéře jsme na F1NEWS.cz několikrát psali, závodní životopis v F1 jsme zmapovali důkladně v roce 2014, tedy i okolnosti, které provázely jeho vítězství v šampionátu 1964. Surtees byl i přes nijak výrazné statistiky postavou F1, která se dočkala uznání; byl jedním z těch, kdo si vyzkoušel roli majitele týmu a bojoval v F1 se soupeři ve vlastním voze. Značka Surtees působila ve Formuli 1 v letech 1970-1978, bohužel Surteesovi se nikdy nepovedlo dosáhnout na vavříny v Grand Prix - nejblíže k nim měl Mike Hailwood v Grand Prix Itálie 1972. Shodou okolností to bylo v závodě, kdy Surtees naposledy usedl do F1 v mistrovském závodě. Mimochodem to byla jeho 111 Grand Prix a nedokončil ji kvůli zlomenému závěsu.
John Surtees, Motorsport legend and 1964 World Champion with Ferrari, passed away. Our thoughts are with his family pic.twitter.com/dVzAHSGo2A
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) 10. března 2017Remembering the inspirational John Surtees, a legend on four wheels and two. Our thoughts are with his family and friends. RIP pic.twitter.com/3GlrB8Pq1e
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) 10. března 2017Our thoughts go out to the family of John Surtees - 1934-2017. A true racing legend and 1964 #F1 World Champion. pic.twitter.com/RPDfPgX1NA
— Honda Racing F1 (@HondaRacingF1) 10. března 2017Johna postihla v roce 2009 velká tragédie, když při závodě šampionátu F2, organizovaném firmou MotorSport Vision, zahynul v Brands Hatch jeho syn Henry Surtees. Po nárazu jednoho z vozů do bariéry se utrhlo zadní kolo a to zasáhlo Henryho do hlavy. Osmnáctiletý mladík svému zranění při převozu do nemocnice podlehl. Surtees z tohoto důvodu tvrdil, že kdyby byly vozy vybaveny ochranou kokpitu, mohl jeho syn žít, proto byl jedním ze zastánců tohoto řešení.
Nad vchodem do jeho kanceláře visel velký nápis: "Včerejšek pominul, zítřek se ještě nenarodil, žij pro dnešek". Surtees nadále navštěvoval svět F1 a několikrát se objevil i v dějiště Grand Prix. "John zemřel v londýnské St. Georges Hospital krátce po svých 83. narozeninách v důsledku dýchacích potíží. Do posledních chvil se těšil velké péči, zemřel v klidu dnes odpoledne. Jeho žena Jane a dcery Leonora a Edwina s ním byly do poslední chvíle," praví se v oficiálním prohlášení.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.