Niki Lauda a Ferrari - to byl pojem, který v 70. letech představoval vrchol dokonalosti. Sezóna 1975 patřila jednoznačně Rakušanovi a o rok později jenom prokletý Nürburgring zabránil Nikimu v obhajobě titulu. Po dalším úspěchu v ročníku 1977 se však toto spojení zpřetrhalo.
Fenomenální Vídeňák totiž odcházel ze stáje Ferrari v situaci, kdy bylo snad všechno špatně, je proto s podivem, že si dokázal v tomto prostředí vybojovat svůj tehdy druhý titul. Ferrari ho označil za zrádce, který se nechal konkurencí koupit za "30 štanglí salámu!" Pomsta v kokpitu Brabhamu ale Nikimu nevyšla a v roce 1979, právě tehdy, kdy triumfoval Jody Scheckter na Ferrari, Lauda poprvé a předčasně z kolotoče F1 vystoupil.
Motoristická legenda, nyní působící v roli nevýkonného ředitele týmu Mercedes, si pochopitelně nenechává ujít testovací program, při včerejších testech na Circuit de Catalunya bedlivě sledoval především konkurenci a nešetřil slovy chvály nad výkony vozů, jejichž barvy čtyři sezóny hájil.
"Ferrari vypadá nejrychlejší. Na trati působí, jako by jel po kolejích. Naše vozy jsou ale o něco silnější v zatáčkách. Ferrari je v tuto chvíli na samém vrcholku mého seznamu," ohodnotil výkony maranellských ořů Lauda.
Ohledně dalších konkurentů byl trojnásobný mistr světa, který 22. února oslavil své 69. narozeniny, poněkud skoupější. Třeba u Red Bullu prohlásil, že tým se základnou v Milton-Keynes ještě nepředvedl svůj úplný potenciál. "Zatím v tomto případě nevidím žádné velké překvapení," konstatoval Lauda.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.