Haas bude s Red Bullem předposlední stájí, která představí veřejnosti oficiálně svoji novinku pro rok 2017. Bude to ovšem premiéra ex post, protože díky marketingovým povinnostem už je podoba nového vozu známa.
Po internetu od včerejšího "filming day" kolovaly snímky nového vozu, což v dnešní době digitálních udělátek to není nic neobvyklého, ovšem horší už to je se sdílením autorských práv. Každopádně jak už jsme uvedli, oficiálně tým Haas F1 mlčel a soustřeďoval se na svých stránkách a twitterovém účtě na docela jiné věci.
Americká stáj rozvířila hladinu F1 specifickým přístupem, který možná někomu nebyl zcela po chuti. Svět pak šokoval Romain Grosjean skvělými výsledky v prvních dvou závodech, ovšem potom se Haas pomalu ztratil v průměru a v závěru roku už laboroval s technikou, poměrně dostatečně jsme psali například o jeho problémech s brzdami.
As we await the reveal of the #VF17, here's a quick guide to the 2017 #F1 car changes! pic.twitter.com/H74lv1yl69
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) 21. února 2017"Druhý rok nového týmu bývá vždy kritický a rozhodující. Když v prvním překvapíte, musíte to potvrdit, pokud zklamete, měli byste to napravit. To je vždy velice těžký úkol. Vzpomínám si, že v roce 1977 jsme z toho měli opravdu velké bolení hlavy, naštěstí jsme i přes určitý pokles dokázali vyhrát ve Švédsku a sezóna byla zachráněná," to jsou slova dnes už zesnulého Guy Ligiera, šéfa stejnojmenného týmu. Před Haasem stojí podobná výzva, navíc tu je ambiciózní Magnussen, který po roce jistého tápání u Renaultu chce dokázat, že je kvalitním pilotem.
Po 15. hodině středoevropského času se nejen fanoušci americké stáje dočkali. Haas VF-17 Ferrari byl oficiálně uveden do společnosti představených vozů. Pozornost se nejvíc soustředila na onu "žraločí ploutev", asi nejsledovanější prvek letošní sezóny. Ke slovu se pak dostali zástupci týmu na nejvyšších pozicích.
"Být účastníkem šampionátu F1 přináší určitou míru důvěryhodnosti. Lidé se k určitým věcem staví stylem »Ukažte mi, co dokážete a pak ve vás budeme věřit«. To byl náš původní koncept, přesvědčit lidi o našich schopnostech, že jsme schopni udělat něco, co jiní nedokážou. Náš vůz je větší, lepší, rychlejší a lehčí. Tedy stejný jako záležitosti, o které usilujeme i v obráběcím průmyslu - proto se o to snažíme i v motoristickém sportu. Lidé uvidí, co vytváříme v této kategorii a uvěří, že Haas Automation může vyrábět prvotřídní obráběcí stroje," uvedl při slavnostním předvedení vozu v Barceloně majitel týmu Gene Haas.
Vůz VF-17 je postaven podle nových pravidel, se širším předním křídlem a trupem, nižším a širším zadním spoilerem, objemnějším difuzorem (o 50 mm) a pochopitelně se širšími pneumatikami. Přesně jak to uvedl Haas na svém twitterovém účtu v grafické vizualizaci (viz výše).
"Mám dojem, že pedály jsou stejné, ale jinak se všechno od loňského vozu odlišuje. Když se snažíte o rychlejší auto, tak většinou potřebujete lehčí auto. Teď můžeme přidávat balast a získat lepší rozložení hmotnosti. Aerodynamika je kompletně nová stejně jako pneumatiky, takže jsme potřebovali širší míru nastavitelnosti. Esteticky má vůz velmi agresivní vzhled, už jenom kvůli ušetřené váze a nové aerodynamice. Všechno, co jsme se na našem prvním vozem naučili, je využito na této novince," vzal si posléze slovo manažer týmu Günther Steiner.
The #VF17 has arrived! And now, the first video of the @Haas_Automation car has also arrived. ??: https://t.co/GzQOwF25ij pic.twitter.com/FDaixe4Z6m
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) 26. února 2017Základní barevné provedení bylo převzato z typu VF-16, ale změnilo rozvržení. Většinu nyní tvoří tmavší odstín šedé v kombinaci s červenou a černou, což jsou základní barvy Haas Automative. Tato společnost má v současné době na 1300 zaměstnanců a její výrobky putují do 60 zemí světa.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.