Pokud si projdeme historii Formule 1, Belgie v posledních letech v této kategorii vysloveně paběrkovala. Doba dvou nejvýraznějších pilotů je dávno pryč a červenožlutočené barvy čekají na nějaký ten triumf také hodně dlouho.
Jacky Ickx a Thierry Boutsen byli poslední dva mohykáni, kteří prosadili Belgii do povědomí fanoušků F1. Eric van der Poele či Jérôme D'Ambrosio už dávno z paměti příznivců vymizeli, Bas Leinders skončil pouze u postu třetího pilota. Novou kapitolu tedy může napsat Stoffel Vandoorne, který loni v Bahrajnu opět přivezl do malé země v Beneluxu mistrovský bod. Pro osvěžení paměti - naposledy něco podobného dokázal Thierry Boutsen v roce 1992 na Ligieru v Grand Prix Austrálie, kde dojel pátý.
Vandoorneův nástup k McLarenu je provázen spoustou dohadů, jaké má vlastně Belgičan ambice. On sám tvrdí, že pokud si někdo myslí, že jeho prioritou je porážet Alonsa, je na velkém omylu.
"Mé vztahy s Fernandem jsou velmi dobré. Spolupracoval jsem s ním v posledních dvou letech a byl svědkem toho, jak dokázal tým pomalu pozvednout. Vím hodně o tom, oč mu jde. Je to konkurenceschopný pilot a každý jeho schopnosti zná, stále je považován za jednoho z nejlepších. Takže vedle sebe budu mít opravdu velmi dobrý vzor. Ale bylo by chybou se soustředit jenom na něj. Myslím, že naším hlavním cílem je dostat McLaren-Honda opět do popředí, takže to je můj hlavní cíl. Bude pro mě uspokojením, když z každé situace dokážu vytěžit maximum a nebudu se dopouštět hloupých chyb. Když se mi tohle podaří, budu schopen zajet i dobré výsledky, na to se chci soustředit především," sdělil Vandoorne svůj názor serveru motorsport.com.
Necítím zvláštní tlakPochopitelně lze očekávat, že srovnání Vandoornea s Alonsem bude pro mladého Belgičana znamenat určitou formu tlaku, ale čtyřiadvacetiletý rodák z Kortrijku to tak nevnímá. Věří si, že je připraven na cokoli a odmítá případným podobným jevům podlehnout.
"Ve Formuli 1 je tohle normální. Vždy tu byl nějaký tlak a vždy to byl specifický svět, ve kterém jste buď uspěli nebo ne. Nevidím to jinak. Zúčastnil jsem se různých šampionátů a Formule 1 je pro mě další přirozený krok vzhůru. Zájem médií je podstatně větší, jsou kolem každý víkend, kladou dotazy na neúspěšný závod a podobně, tak to bude vždycky. Ale už víte, že jste při tom," pokračuje Belgičan.
Vandoorne si je dobře vědom, že mu v jeho první kompletní sezóně může hodně pomoci, že měl možnost po dva roky sledovat práci jak Alonsa, se kterým bude nyní hájit barvy McLarenu, tak i Jensona Buttona.
"Pro mě to byla dobrá pozice, být uvnitř týmu a vidět situaci z obou stran garáže, jak se připravovali od prvního tréninku až po nedělní závod. To mi poskytlo opravdu hodně zkušeností. Ale i já mám nějaké nápady a vyhlídky, jak a co budu dělat. Poté, co jsem měl možnost s nimi spolupracovat, jsem nabyl určité informace, které mi pomohly pochopit, jak postupovali oni," svěřuje se Stoffel.
Cíle McLarenuVandoorne je brán jako ryzí talent pro F1, ostatně má za sebou tituly z Formule Renault 2.0 a GP2 - tato série je opravdovou líhní mladých nadějí. Dobře ale také ví, že jeho výsledky v kompletní sezóně, kterou můžeme nazvat nováčkovskou, závisí na konkurenceschopnosti vozu. S ohledem na určité nejistoty ohledně pokroku motoru Honda se Vandoorne svěřil, že dělat nějaké předpovědi je nesmírně těžké.
"Nedělám si žádné dalekosáhlé cíle. Pro mě je těžké odhadnout, kam se zařadíme z hlediska výkonu, což je ostatně obdobné u všech ostatních - nikdo přesně netuší, kde se bude nacházet. Pochopitelně očekáváme, že špičkové týmy nadále budou bojovat o nejvyšší pozice, to se nezmění, jen netušíme, jak bude ono čelo uspořádané. Já za sebe se chci zaměřit na to, co jsem dělal vždycky - jezdit spolehlivě, nedělat chyby a odvádět práci ve stejném duchu, jak tomu u mě bylo až doposud. Teď je pro mě nejdůležitější nastoupit k testům v Barceloně a začít se zaměřovat na výkon, nebudu se muset učit, jak s monopostem jezdit," tvrdí Vandoorne.
Rychlý pokrokV posledních letech prošel McLaren rozsáhlou revizí pracovních postupů a je pro něj určitě potěšitelné, že má nyní infrastrukturu zaměřenou tak, aby co nejvíce využil možností, které mu nabízejí nové předpisy, platné od začátku této sezóny. Sám Vandoorne si všiml rychlého vzepětí týmu, zejména v oblasti výkonnosti vozu, což by mohlo být pro jeho působení dobrým znamením.
"Co se týče nových předpisů, každý týden se objeví nějaká novinka a i my se učíme nové věci. V posledních měsících, Vánoce nevyjímaje, došlo k opravdu značnému posunu, ale zatím nejsme schopni porovnání s ostatními týmy, na to si ještě budeme muset počkat. Vše se ukáže, až se objevíme na trati," dodává Belgičan.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.