Pokud si projdeme historii Formule 1, Belgie v posledních letech v této kategorii vysloveně paběrkovala. Doba dvou nejvýraznějších pilotů je dávno pryč a červenožlutočené barvy čekají na nějaký ten triumf také hodně dlouho.
Jacky Ickx a Thierry Boutsen byli poslední dva mohykáni, kteří prosadili Belgii do povědomí fanoušků F1. Eric van der Poele či Jérôme D'Ambrosio už dávno z paměti příznivců vymizeli, Bas Leinders skončil pouze u postu třetího pilota. Novou kapitolu tedy může napsat Stoffel Vandoorne, který loni v Bahrajnu opět přivezl do malé země v Beneluxu mistrovský bod. Pro osvěžení paměti - naposledy něco podobného dokázal Thierry Boutsen v roce 1992 na Ligieru v Grand Prix Austrálie, kde dojel pátý.
Vandoorneův nástup k McLarenu je provázen spoustou dohadů, jaké má vlastně Belgičan ambice. On sám tvrdí, že pokud si někdo myslí, že jeho prioritou je porážet Alonsa, je na velkém omylu.
"Mé vztahy s Fernandem jsou velmi dobré. Spolupracoval jsem s ním v posledních dvou letech a byl svědkem toho, jak dokázal tým pomalu pozvednout. Vím hodně o tom, oč mu jde. Je to konkurenceschopný pilot a každý jeho schopnosti zná, stále je považován za jednoho z nejlepších. Takže vedle sebe budu mít opravdu velmi dobrý vzor. Ale bylo by chybou se soustředit jenom na něj. Myslím, že naším hlavním cílem je dostat McLaren-Honda opět do popředí, takže to je můj hlavní cíl. Bude pro mě uspokojením, když z každé situace dokážu vytěžit maximum a nebudu se dopouštět hloupých chyb. Když se mi tohle podaří, budu schopen zajet i dobré výsledky, na to se chci soustředit především," sdělil Vandoorne svůj názor serveru motorsport.com.
Necítím zvláštní tlakPochopitelně lze očekávat, že srovnání Vandoornea s Alonsem bude pro mladého Belgičana znamenat určitou formu tlaku, ale čtyřiadvacetiletý rodák z Kortrijku to tak nevnímá. Věří si, že je připraven na cokoli a odmítá případným podobným jevům podlehnout.
"Ve Formuli 1 je tohle normální. Vždy tu byl nějaký tlak a vždy to byl specifický svět, ve kterém jste buď uspěli nebo ne. Nevidím to jinak. Zúčastnil jsem se různých šampionátů a Formule 1 je pro mě další přirozený krok vzhůru. Zájem médií je podstatně větší, jsou kolem každý víkend, kladou dotazy na neúspěšný závod a podobně, tak to bude vždycky. Ale už víte, že jste při tom," pokračuje Belgičan.
Vandoorne si je dobře vědom, že mu v jeho první kompletní sezóně může hodně pomoci, že měl možnost po dva roky sledovat práci jak Alonsa, se kterým bude nyní hájit barvy McLarenu, tak i Jensona Buttona.
"Pro mě to byla dobrá pozice, být uvnitř týmu a vidět situaci z obou stran garáže, jak se připravovali od prvního tréninku až po nedělní závod. To mi poskytlo opravdu hodně zkušeností. Ale i já mám nějaké nápady a vyhlídky, jak a co budu dělat. Poté, co jsem měl možnost s nimi spolupracovat, jsem nabyl určité informace, které mi pomohly pochopit, jak postupovali oni," svěřuje se Stoffel.
Cíle McLarenuVandoorne je brán jako ryzí talent pro F1, ostatně má za sebou tituly z Formule Renault 2.0 a GP2 - tato série je opravdovou líhní mladých nadějí. Dobře ale také ví, že jeho výsledky v kompletní sezóně, kterou můžeme nazvat nováčkovskou, závisí na konkurenceschopnosti vozu. S ohledem na určité nejistoty ohledně pokroku motoru Honda se Vandoorne svěřil, že dělat nějaké předpovědi je nesmírně těžké.
"Nedělám si žádné dalekosáhlé cíle. Pro mě je těžké odhadnout, kam se zařadíme z hlediska výkonu, což je ostatně obdobné u všech ostatních - nikdo přesně netuší, kde se bude nacházet. Pochopitelně očekáváme, že špičkové týmy nadále budou bojovat o nejvyšší pozice, to se nezmění, jen netušíme, jak bude ono čelo uspořádané. Já za sebe se chci zaměřit na to, co jsem dělal vždycky - jezdit spolehlivě, nedělat chyby a odvádět práci ve stejném duchu, jak tomu u mě bylo až doposud. Teď je pro mě nejdůležitější nastoupit k testům v Barceloně a začít se zaměřovat na výkon, nebudu se muset učit, jak s monopostem jezdit," tvrdí Vandoorne.
Rychlý pokrokV posledních letech prošel McLaren rozsáhlou revizí pracovních postupů a je pro něj určitě potěšitelné, že má nyní infrastrukturu zaměřenou tak, aby co nejvíce využil možností, které mu nabízejí nové předpisy, platné od začátku této sezóny. Sám Vandoorne si všiml rychlého vzepětí týmu, zejména v oblasti výkonnosti vozu, což by mohlo být pro jeho působení dobrým znamením.
"Co se týče nových předpisů, každý týden se objeví nějaká novinka a i my se učíme nové věci. V posledních měsících, Vánoce nevyjímaje, došlo k opravdu značnému posunu, ale zatím nejsme schopni porovnání s ostatními týmy, na to si ještě budeme muset počkat. Vše se ukáže, až se objevíme na trati," dodává Belgičan.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.