Pokud si projdeme historii Formule 1, Belgie v posledních letech v této kategorii vysloveně paběrkovala. Doba dvou nejvýraznějších pilotů je dávno pryč a červenožlutočené barvy čekají na nějaký ten triumf také hodně dlouho.
Jacky Ickx a Thierry Boutsen byli poslední dva mohykáni, kteří prosadili Belgii do povědomí fanoušků F1. Eric van der Poele či Jérôme D'Ambrosio už dávno z paměti příznivců vymizeli, Bas Leinders skončil pouze u postu třetího pilota. Novou kapitolu tedy může napsat Stoffel Vandoorne, který loni v Bahrajnu opět přivezl do malé země v Beneluxu mistrovský bod. Pro osvěžení paměti - naposledy něco podobného dokázal Thierry Boutsen v roce 1992 na Ligieru v Grand Prix Austrálie, kde dojel pátý.
Vandoorneův nástup k McLarenu je provázen spoustou dohadů, jaké má vlastně Belgičan ambice. On sám tvrdí, že pokud si někdo myslí, že jeho prioritou je porážet Alonsa, je na velkém omylu.
"Mé vztahy s Fernandem jsou velmi dobré. Spolupracoval jsem s ním v posledních dvou letech a byl svědkem toho, jak dokázal tým pomalu pozvednout. Vím hodně o tom, oč mu jde. Je to konkurenceschopný pilot a každý jeho schopnosti zná, stále je považován za jednoho z nejlepších. Takže vedle sebe budu mít opravdu velmi dobrý vzor. Ale bylo by chybou se soustředit jenom na něj. Myslím, že naším hlavním cílem je dostat McLaren-Honda opět do popředí, takže to je můj hlavní cíl. Bude pro mě uspokojením, když z každé situace dokážu vytěžit maximum a nebudu se dopouštět hloupých chyb. Když se mi tohle podaří, budu schopen zajet i dobré výsledky, na to se chci soustředit především," sdělil Vandoorne svůj názor serveru motorsport.com.
Necítím zvláštní tlakPochopitelně lze očekávat, že srovnání Vandoornea s Alonsem bude pro mladého Belgičana znamenat určitou formu tlaku, ale čtyřiadvacetiletý rodák z Kortrijku to tak nevnímá. Věří si, že je připraven na cokoli a odmítá případným podobným jevům podlehnout.
"Ve Formuli 1 je tohle normální. Vždy tu byl nějaký tlak a vždy to byl specifický svět, ve kterém jste buď uspěli nebo ne. Nevidím to jinak. Zúčastnil jsem se různých šampionátů a Formule 1 je pro mě další přirozený krok vzhůru. Zájem médií je podstatně větší, jsou kolem každý víkend, kladou dotazy na neúspěšný závod a podobně, tak to bude vždycky. Ale už víte, že jste při tom," pokračuje Belgičan.
Vandoorne si je dobře vědom, že mu v jeho první kompletní sezóně může hodně pomoci, že měl možnost po dva roky sledovat práci jak Alonsa, se kterým bude nyní hájit barvy McLarenu, tak i Jensona Buttona.
"Pro mě to byla dobrá pozice, být uvnitř týmu a vidět situaci z obou stran garáže, jak se připravovali od prvního tréninku až po nedělní závod. To mi poskytlo opravdu hodně zkušeností. Ale i já mám nějaké nápady a vyhlídky, jak a co budu dělat. Poté, co jsem měl možnost s nimi spolupracovat, jsem nabyl určité informace, které mi pomohly pochopit, jak postupovali oni," svěřuje se Stoffel.
Cíle McLarenuVandoorne je brán jako ryzí talent pro F1, ostatně má za sebou tituly z Formule Renault 2.0 a GP2 - tato série je opravdovou líhní mladých nadějí. Dobře ale také ví, že jeho výsledky v kompletní sezóně, kterou můžeme nazvat nováčkovskou, závisí na konkurenceschopnosti vozu. S ohledem na určité nejistoty ohledně pokroku motoru Honda se Vandoorne svěřil, že dělat nějaké předpovědi je nesmírně těžké.
"Nedělám si žádné dalekosáhlé cíle. Pro mě je těžké odhadnout, kam se zařadíme z hlediska výkonu, což je ostatně obdobné u všech ostatních - nikdo přesně netuší, kde se bude nacházet. Pochopitelně očekáváme, že špičkové týmy nadále budou bojovat o nejvyšší pozice, to se nezmění, jen netušíme, jak bude ono čelo uspořádané. Já za sebe se chci zaměřit na to, co jsem dělal vždycky - jezdit spolehlivě, nedělat chyby a odvádět práci ve stejném duchu, jak tomu u mě bylo až doposud. Teď je pro mě nejdůležitější nastoupit k testům v Barceloně a začít se zaměřovat na výkon, nebudu se muset učit, jak s monopostem jezdit," tvrdí Vandoorne.
Rychlý pokrokV posledních letech prošel McLaren rozsáhlou revizí pracovních postupů a je pro něj určitě potěšitelné, že má nyní infrastrukturu zaměřenou tak, aby co nejvíce využil možností, které mu nabízejí nové předpisy, platné od začátku této sezóny. Sám Vandoorne si všiml rychlého vzepětí týmu, zejména v oblasti výkonnosti vozu, což by mohlo být pro jeho působení dobrým znamením.
"Co se týče nových předpisů, každý týden se objeví nějaká novinka a i my se učíme nové věci. V posledních měsících, Vánoce nevyjímaje, došlo k opravdu značnému posunu, ale zatím nejsme schopni porovnání s ostatními týmy, na to si ještě budeme muset počkat. Vše se ukáže, až se objevíme na trati," dodává Belgičan.
Sedminásobný mistr světa byl vyřazen už v Q2, zatímco jeho týmový kolega Charles Leclerc vybojoval pole position. Tento nečekaný výsledek ukazuje, jak proměnlivá může být forma v závodech Formule 1.
Charles Leclerc nečekaně ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska a získal pole position před vedoucím jezdcem šampionátu Oscarem Piastrim. Piastri v Q3 bojoval s nepříznivými podmínkami, které podle něj způsobil náhlý vítr, jež mu zkomplikoval optimální průjezd zatáčkami a zmařil šanci na první místo.
McLaren měl našlápnuto k pole position, ale Charles Leclerc překvapil a uzmul první místo pro Ferrari. Předvedl skvělé kolo právě ve chvíli, kdy to bylo nejvíce potřeba.
Laurent Mekies přiznal, že Racing Bulls se celý víkend potýkají s nedostatkem přilnavosti a špatným vyvážením vozu RB21. Podle něj se tým trápil ve všech trénincích a najít správné nastavení bylo velmi obtížné.
Předseda Ferrari John Elkann potvrdil svou důvěru ve šéfa týmu Freda Vasseura. Podpora přichází ve chvíli, kdy se tým snaží stabilizovat výkonnost a pokračovat v dlouhodobém růstu.
McLaren před kvalifikací jasně ukázal svou sílu, když v posledním tréninku dominoval a vytvořil si pohodlný náskok. Tento výkon naznačuje, že tým je připraven zaútočit na přední pozice při sobotním měření sil.
Lewis Hamilton zaostal v tréninku na Hungaroringu za týmovým kolegou Charlesem Leclercem. Brit ztrácel tempo a hledal optimální nastavení monopostu.
Charles Leclerc prohlásil, že závodění za Ferrari má pro něj větší hodnotu než titul s jiným týmem. Svou loajalitu k italské stáji označil za hlubší než samotné výsledky.
Lando Norris potvrdil rostoucí formu McLarenu a ovládl druhý volný trénink na Hungaroringu. Britský pilot byl na technickém okruhu u Budapešti nejrychlejší a naznačil, že oranžoví budou i tento víkend patřit mezi hlavní favority.
Roman Staněk získal v Budapešti svou první pole position ve Formuli 2 díky skvělému kolu v čase 1:28.779. Český jezdec porazil týmového kolegu Fornaroliho a odstartuje nedělní hlavní závod z první příčky.
Helmut Marko připustil, že Max Verstappen by mohl v příští sezóně přehodnotit své setrvání v Red Bullu, pokud se změní okolnosti v týmu. Zároveň zpochybnil atraktivitu Mercedesu jako případné alternativy pro trojnásobného šampiona.
Mercedes před maďarskou GP představil klíčovou úpravu vozu W16, která by měla pomoci zejména Kimi Antonellimu. Andrew Shovlin věří, že tato změna zlepší výkon vozu na náročném Hungaroringu.