McLaren je dle slov svého nového výkonného ředitele Zaka Browna pro zavedení rozpočtových stropů ve Formuli 1. Náklady eskalovaly příliš vysoko, proto není snadné sehnat takové titulární sponzory, kteří by byli ochotni týmům uhradit polovinu z nich.
S nápadem rozpočtových stropů přišel před léty bývalý prezident FIA Max Mosley, jenž chtěl před sezónou 2010 do F1 zlákat nové týmy. Nikdy se mu ho ale nepodařilo prosadit.
Proti býval i bývalý šéf McLarenu Ron Dennis, jenž zpochybňoval, zde je to nezbytné či vůbec nějak vymahatelné. Nový ředitel ve Wokingu si ale přeje, aby F1 byla "šampionátem, ve kterém se může na rošt postavit 10, 11 či 12 týmů."
"Jsem pro rozpočtové stropy""Jsem velkým podporovatelem zavedení rozpočtových stropů a vyvážení ekonomického rozpětí mezi prvním a posledním místem. Týmy jako McLaren, Williams a Ferrari toho přinášejí více než některé jiné a podle mě by za to měly být odměněny, ale pro nás všechny to je nezdravé, když se Manor dostává každý rok do exekuce," vysvětluje pro Autosport Brown.
"Lotus byl prodán za dolar [Renaultu]. Nikdy jsem neslyšel, že by byl fotbalový či basketbalový tým prodán za dolar, protože jsou v byznysu dobří. Potřebujeme omezit utrácení, pak vyvážit ty peníze, a potom by je měli všichni vydělávat," pokračuje ředitel, jehož hlavním cílem je pro McLaren sehnat na rok 2018 titulárního sponzora, což jeho předchůdce bagatelizoval.
Titulární sponzor"Slyšeli jste, jak Ron před rokem řekl, že 'už neexistuje žádná taková věc jako titulární sponzor.' Tím myslel, že titulární sponzor hradil polovinu vašich závodních útrat. Vzhledem k tomu, jak prudce stouply náklady, tak vám žádný sponzor neuhradí polovinu z vašeho účtu. Neexistuje nic jako titulární sponzor platící 150 milionů liber (4,5 miliardy Kč).
Titulární sponzory kolem máme, jenže pro hodnotu F1 existuje limit a naše nákladová základna hodnotu převýšila. Zkrátka utrácíme příliš mnoho peněz," uvědomuje si Brown.
Noví majitelé chystají velké změnyTo chce změnit také nový ředitel F1 pro motorsport - Ross Brawn, jehož do funkce jmenovali noví majitelé. Jedním z jeho cílů je udržet malé týmy a snížit náklady na závodění. Finanční model se však bude moci změnit až po roce 2020, kdy vyprší současné komerční smlouvy, jež s týmy uzavřel Bernie Ecclestone.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.