Jedno nepsané pravidlo říká, že mnohem těžší než se do F1 dostat je se tam po nějaké pauze vrátit. Je to pochopitelně věc názoru, někdy nepomohou ani "velké peníze". A jak asi bude šance k eventuálnímu návratu vypadat, když hlavní chlebodárce zavřel kohoutek?
Právě to je případ historicky prvního indonéského pilota ve Formuli 1. Jak bylo oficiálně oznámeno, Rio Harjanto, který loni absolvoval v barvách týmu Manor část sezóny do letní přestávky, se nadále nebude těšit podpory státní energetické společnosti Pertamina.
"V tomto roce společnost Pertamina nadále nebude zainteresována ve Formuli 1. Samozřejmě nás to mrzí, ale pro Ria a Indonésii už jsme vynaložili maximální úsilí," oznámila rozhodnutí společnosti tisková mluvčí Wianda Pusponegoro. Společnost zabývající se těžbou ropy a plynu ústy výkonného ředitele Dwi Soetjipta uvedla, že za zajištění místa pro Harjanta v týmu Manor vyplatila loni 5,6 milionu $.
Harjanto v minulosti dával najevo, že intenzivně usiluje o návrat do F1 a ohledně svého možného angažmá lakonicky sdělil, že ještě "není nic rozhodnuto či potvrzeno". Ztráta silného sponzora pro něj může případný kontrakt oddálit nebo dokonce přesunout do říše snů.
"Stále pracujeme na tom, jak Ria opět dostat do Formule 1. Lidé v této kategorii vědí, že odváděl dobrou práci a zaslouží si, aby v ní nadále pokračoval. Pokud by se mu nepodařilo získat v roce 2017 závodní sedačku, byla by to velká škoda," komentoval situaci jeho manažer Piers Hunnisett s tím, že ještě minulý měsíc nic nenasvědčovalo tomu, že by k přerušení spolupráce došlo. Zajímavé ale je, že navzdory tomuto prohlášení Hunnisett hledal další podporu v oblasti nevládních mecenášů.
Otázkou nyní zůstává, jaké má Harjanto možnosti. Situace není definitivně vyřešená u Sauberu, s nímž je velice těsně spojován Pascal Wehrlein, a také u Manoru, kde však s ohledem na finanční situace čekají nejspíš na pilota s bohatým mecenášem za zády. "Přiznávám, že jsme doufali v přesun k týmu Sauber, to byl náš plán, ale teď asi šance hodně poklesly," konstatuje Hunnisett.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.