Pokud si projdete historii týmu McLaren, najdete v ní období, kdy se týmu nedařilo a na listině vítězů chybí. Ale ještě nikdy to nebylo tak špatné, jako v současnosti. Tým z Wokingu čeká na svůj 183. triumf už plné čtyři roky.
Když se zadíváme do statistik, tak pro McLaren byly - karetním termínem řečeno - plonkové roky 1970 a 1971, 1978-1980, 1994-1996 a 2006. Nyní už absolvoval tým čtvrtou sezónu bez vítězství a bezkonkurenčně nejvíc Grand Prix v řadě, kdy se pilot této stáje nepostavil na nejvyšší stupínek.
McLaren se rozloučil s motory Mercedes v sezóně 2014 a sáhl po japonské Hondě, s níž už spojil své síly v letech 1988-1992 - v tomto období byla spolupráce korunována čtyřmi mistrovskými tituly a 44 vítěznými Grand Prix. Honda se podruhé rozloučila s F1 v roce 2008, kdy na začátku sezóny poháněla i vůz Super Aguri, poté už jenom vlastní monopost.
Oproti loňskému roku, kdy byla Honda nejen nevýkonná, ale i nespolehlivá a oba piloti si stěžovali pamětihodnými výroky (Alonso v Japonsku srovnával motor s agregáty GP2), udělal japonský výrobce krok kupředu a tým se posunul na šesté místo v Poháru konstruktérů. Šéf týmu Eric Boullier se ale domnívá, že s jinou pohonnou jednotkou mohl být určitě výš.
"Kdybychom měli k dispozici nejlepší motor letošního roku, vyhrávali bychom s naším MP4-31 závody. Analýza GPS nám to naznačuje. S Hondou je všude prostor ke zlepšení. Odtud vede cesta k vývoji šasi, vše je propojeno. Nemůžeme u auta udělat příliš malý odpor, pokud nemáme dostatek výkonu, protože tím ztrácíme čas. Je třeba dostat všechno do rovnováhy. S Hondou spolupracujeme jako jeden tým, abychom dosáhli našich cílů," vysvětluje Boullier.
Podle něj je ještě potřeba mít určitou trpělivost, srovnává situaci s tou u Renaultu a poukazuje na odstranění vývojových žetonů. "Rozdíl se pomalu smazává. Ale abychom se dostali tam, kde je Mercedes, nelze udělat jenom Ctrl+C a Ctrl+V. Netrvá to tři nebo šest měsíců, ale několik let. Renault si tím prošel a pořád nejsou na samé špici," srovnává Boullier.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.