Formule 1 je pořád dost silný artikl, aby dokázal přitáhnout lidi, zvláště v oblastech, kde se dříve neprezentovala. Není to tak dávno, co Bernie Ecclestone dával jako příklad závod v ulicích Singapuru. Jak hodnotí první zkušenost s F1 další debutující destinace?
Singapur a některé další oblasti jsou Formule 1 možná přesyceny nebo prostě jenon "nesype" tolik, koli si pořadatelé představují. To Arif Rahimov, promotér okruhu v Baku, kde se letos jela Grand Prix pod hlavičkou Evropy, doslova plane nadšením. Ačkoliv to tak ze záběru kamer mnohdy nevypadalo, závod v ulicích ázerbajdžánské metropole byl obrovským úspěchem a podle Rahimova přispěl k navýšení turistického ruchu o desítky procent. I z tohoto důvodu bude v této zakavkazké republice pořádán závod F1 už jako Grand Prix Ázerbajdžánu, protože od tohoto kroku si pořadatelé slibují obrovskou propagaci své země.
"Tím, že byl závod situován do nejmalebnější části města byli spokojeni nejen piloti, ale i veřejnost. Byla to skutečně velká výzva, protože umistít okruh do městských ulic je velkou logistickou operací. Lidé v Ázerbajdžánu jsou fanoušky motoristického sportu, ale tohle byla zcela nová věc. Když jsem pak viděl v hledišti tolik lidí a slyšel všechny komplimenty, byl jsem opravdu hrdý. Co se týče motorsportu, snažíme se fanoušky v naší zemi stále vzdělávat, prostřednictvím sociálních médií, na univerzitách, televizními programy a podobně," vysvětluje Rahimov.
S premiérovým závodem tedy vládne spokojenost, i když je samozřejmě pořád co zlepšovat. Rahimov je však přesvědčen, že organizace pro příští rok, kdy už se závod pojede jako I. Grand Prix Ázerbajdžánu, nedozná nijak zásadních změn.
"Pouze zapracujeme na strategii prodeje vstupenek. Dojde k revizi ohledně výše cen pro jednotlivé vstupenky, budeme prodávat lístky na tři, dva nebo také jenom jeden den - lhostejno, zda to budou tréninky či závod samotný," pokračuje Rahimov.
Nepopiratelný vliv na turistický ruch považuje promotér závodu za jednu z největších výhod, které Formule 1 Ázerbajdžánu přináší. V horizontu dlouhodobé smlouvy si tak od pořádání Grand Prix hodně slibuje.
"V oblasti turistického ruchu jsme zaznamenali opravdu velký příliv návštěvníků, oproti roku 2015 se zvýšil prakticky o 20 %. Ale zájem o naši zemi narostl celoročně. Smlouva byla uzavřena na deset let. Máme v ní i klauzuli o okamžitém ukončení, ale závod budeme pořádat až do roku 2025. Zatím jsme ještě nemluvili s novými majiteli Liberty Media, pouze s Bernie Ecclestonem," dodává Rahimov.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.