Formule 1 je pořád dost silný artikl, aby dokázal přitáhnout lidi, zvláště v oblastech, kde se dříve neprezentovala. Není to tak dávno, co Bernie Ecclestone dával jako příklad závod v ulicích Singapuru. Jak hodnotí první zkušenost s F1 další debutující destinace?
Singapur a některé další oblasti jsou Formule 1 možná přesyceny nebo prostě jenon "nesype" tolik, koli si pořadatelé představují. To Arif Rahimov, promotér okruhu v Baku, kde se letos jela Grand Prix pod hlavičkou Evropy, doslova plane nadšením. Ačkoliv to tak ze záběru kamer mnohdy nevypadalo, závod v ulicích ázerbajdžánské metropole byl obrovským úspěchem a podle Rahimova přispěl k navýšení turistického ruchu o desítky procent. I z tohoto důvodu bude v této zakavkazké republice pořádán závod F1 už jako Grand Prix Ázerbajdžánu, protože od tohoto kroku si pořadatelé slibují obrovskou propagaci své země.
"Tím, že byl závod situován do nejmalebnější části města byli spokojeni nejen piloti, ale i veřejnost. Byla to skutečně velká výzva, protože umistít okruh do městských ulic je velkou logistickou operací. Lidé v Ázerbajdžánu jsou fanoušky motoristického sportu, ale tohle byla zcela nová věc. Když jsem pak viděl v hledišti tolik lidí a slyšel všechny komplimenty, byl jsem opravdu hrdý. Co se týče motorsportu, snažíme se fanoušky v naší zemi stále vzdělávat, prostřednictvím sociálních médií, na univerzitách, televizními programy a podobně," vysvětluje Rahimov.
S premiérovým závodem tedy vládne spokojenost, i když je samozřejmě pořád co zlepšovat. Rahimov je však přesvědčen, že organizace pro příští rok, kdy už se závod pojede jako I. Grand Prix Ázerbajdžánu, nedozná nijak zásadních změn.
"Pouze zapracujeme na strategii prodeje vstupenek. Dojde k revizi ohledně výše cen pro jednotlivé vstupenky, budeme prodávat lístky na tři, dva nebo také jenom jeden den - lhostejno, zda to budou tréninky či závod samotný," pokračuje Rahimov.
Nepopiratelný vliv na turistický ruch považuje promotér závodu za jednu z největších výhod, které Formule 1 Ázerbajdžánu přináší. V horizontu dlouhodobé smlouvy si tak od pořádání Grand Prix hodně slibuje.
"V oblasti turistického ruchu jsme zaznamenali opravdu velký příliv návštěvníků, oproti roku 2015 se zvýšil prakticky o 20 %. Ale zájem o naši zemi narostl celoročně. Smlouva byla uzavřena na deset let. Máme v ní i klauzuli o okamžitém ukončení, ale závod budeme pořádat až do roku 2025. Zatím jsme ještě nemluvili s novými majiteli Liberty Media, pouze s Bernie Ecclestonem," dodává Rahimov.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.