Historie F1 samozřejmě devatenáctileté mladíky pamatuje, ale vždy byli bráni spíš jako velká rarita nebo výjimka, stačí si projít patřičnou statistiku. Nyní je však příliv juniorů do královny motoristického sportu mnohem větší a to se některým lidem nezdá v pořádku.
Pokud se zaměříme na statistiky, doposud se na start nějaké Grand Prix postavilo deset pilotů, kterým při jejich debutu nebylo více než dvacet let. Čtyři startovali před rokem 2000 a vlastně se žádný neprosadil. Ricardo Rodríguez se zabil dříve, než mohl zúročit svůj nesporný talent, Mike Thackwell rozmělnil svou šanci do pokusů u nekvalitních týmů, Esteban Tuero se rozloučil po jedné sezóně u týmu Minardi. Jediný Chris Amon se výrazněji zapsal do povědomí fanoušků F1, ale přestože setrval v F1 téměř patnáct let, nikdy se mu nepodařilo vyhrát mistrovskou Grand Prix.
To další várka pilotů už nabízí dva mistry světa (Alonso a Vettel) a můžeme ještě očekávat, co předvedou v dalších závodech Verstappen, Kvjat a Ocon. Statistická hříčka ještě velí upozornit na malou raritu - první dva piloti, kteří startovali po dovršení dvaceti let, jsou nám dobře známý Jenson Button a Američan Eddie Cheever. Zajímavé je, že oba se na start své první Grand Prix postavili ve chvíli, kdy jim bylo 20 let, jeden měsíc a 22 dní. Nemuselo tak tomu být, kdyby se Cheever kvalifikoval do prvního závodu sezóny 1978, tehdy by se spolehlivě zařadil ještě mezi "devatenáctníky"...
Nyní se hovoří nejen o Maxi Verstappenovi, který se stal jednoznačně nejmladším pilotem historie, ale i Lanci Strollovi, který stejně jako Max vstoupil do F1 přímo z GP3. K tomuto jevu se vyjadřuje někdejší šampion Jacques Villeneuve, který podobný jev vnímá jako "negativní image" pro F1, protože ta se pak může jevit jako příliš snadná. Tedy opakuje se názor, který zazněl loni právě po angažmá Verstappena k Toro Rosso.
"V podstatě jejich »kufry zkušeností« nejsou ještě dostatečně zaplněné. Za normálních okolností do F1 přicházeli piloti s takovým zavazadlem zpola naplněným a tady si ho doplnili. Nyní to vypadá tak, že přijdou s kufrem, který má na sobě ještě visačku obchodu a dotyčný ho vůbec neotevřel! To je špatné. V tomhle případě nezáleží na míře talentu, Formule 1 má být vrcholem. Takže tu něco chybí. Můžete mít velký talent a být superrychlí, ale je tu také nevhodný obrázek. F1 by neměla být tak snadno dosažitelná, ale bohužel se to stává," komentuje situaci Villeneuve. Přitom ale nelze přehlédnout, že jedenáct mistrů světa debutovalo v F1 před dovršením 23 roku života - ovšem na titul pochopitelně museli nějakou dobu čekat.
Jacques Villeneuve předpokládá, že jeho krajan Stroll absoluvuje příští rok náročnou sezónu, ale může překvapit. Pikantní je, že osmnáctiletý Lance Stroll vstoupí do F1 do stejného týmu jako Villeneuve, který svou kariéru u Williamsu začal před 21 lety.
"Lance je superrychlý, ale nevíme, jak na tom je po stránce psychické či mentální, protože F1 je trochu jiná šelma. Svou kariéru nemůže začít v nejlepším autě a nejlepším týmu, kde je vše na svém místě a nahrává mu k vítězství, bude to pro něj hodně těžké. Nevíme, jak se s touto situací vyrovná. Je vzdělaný, komunikativní, takže se může zlepšovat a stát se skvělým - nebo se také totálně sesypat. Opravdu to není jisté. Na druhou stranu, má k disozici dost peněz, aby do F1 vstoupil, tak proč čekat? Tak to je, proč by měl plýtvat časem a ztrácet ho sezónou v GP2, kde by riskoval, že nevyhraje a tím utrpí jeho image?", klade otázky Villeneuve.
Dnes pětačtyřicetiletý Villeneuve se nachází ve věku, kdy na počátku existence oficiálního šampionátu F1 ještě běžně piloti závodili a Fangio získal ještě dva tituly. Kanaďan debutovat ve špičkovém Williamsu krátce před pětadvacátými narozeninami a když vyhrál mistrovství, bylo mu 26 let, šest měsíců a 17 dní. Jistým paradoxem ale je, že od té doby už žádný další závod v F1 nevyhrál.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.