Tým Ferrari vstupoval do roku 2016 s cílem vyhrávat závody a bojovat o mistrovský titul, ale díky směsi několika nevhodných strategických rozhodnutí, nedobré spolehlivosti a nedostatečným pokrokem prakticky ztratil šanci konkurovat Mercedesu.
Proto si tým Ferrari dal jako prioritní úkol zaplnit "významnou díru" v aerodynamickém vývoji, protože v letošní bitvě ve startovním poli nestačily rudé oře z Maranella ani na stále se lepšící Red Bull. V konečném hodnocení v Poháru konstruktérů chybělo italské stáji na rakouského konkurenta se sídlem v Milton Keynes rozhodně nelichotivých 70 bodů.
Prezident Ferrari Sergio Marchionne už během sezóny označil nedostatky ve vývoji jako největší chybu a prohlásil, že prvotní cíl pro sezónu 2017, aby došlo k naplnění cílů značky. Na toto téma hovořil na akci Ferrari Mondiali 2016 v Daytoně.
"Nejdůležitější poznatek, který tým během této sezóny učinil, byla jasná identifikace naší ztráty na konkurenci, kterou lze rozdělit do dvou bodů: jeden se týká výkonu na trati, druhý, který je podle mě důležitější, se týká zlepšení jiných týmů. Na začátku sezóny 2016 neměl Red Bull, alespoň na papíře, být přímým konkurentem Ferrari. A na jejím konci se stal životaschopným soupeřem. Netýkalo se to jenom pohonné jednotky, nýbrž i práce v oblasti aerodynamiky a šasi. Tím poukázal na jeden z největších problémů ve strategickém rozvoji Ferrari během několika posledních let. Budeme se tento problém snažit co nejdříve napravit. To neznamená, že nebereme motor jako jeden z rozhodujících prvků, práce budou pokračovat na obou frontách. Ale myslím, že je třeba si přiznat největší problém sezóny 2016, kterým byl vývoj aerodynamiky, musíme udělat vše pro to, abychom existující rozdíl co nejdříve smazali," pronesl Marchionne.
S ohledem na výše uvedené se předpokládá, že daleko větší hrozbou (bez ohledu na nové předpisy, které začnou platit od příštího roku) bude pro Mercedes právě tým Red Bullu. I Marchionne přiznal, že v této oblasti není vůbec nic jistého.
"Myslím, že dělat pro příští sezónu nějakou prognózu je prakticky nemožné. Jediná věc, kterou mohu zaručit: prakticky nezůstane kámen na kameni. Připravujeme se také na vývoj vozu během sezóny, což je nezbytné pro udržení komkurenceschopnosti a co naváže na březnový závod na melbournské trati," dodává Marchionne.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.