Britská značka Aston Martin, která absolvovala v letech 1959 a 1960 pět Grand Prix ve Formuli 1, hodlala po více než půl století opět vstoupit na stejnou půdu. Sice původní předpoklady nevyšly podle očekávání, ale nakonec se dílo zdařilo.
Historie Aston Martinu je už více než stoletá, první vůz této značky byl postaven v garáži v Kensingtonu v roce 1913 a předlohou mu byl Isotta Fraschini - u zrodu tehdy stáli Lionel Martin a Robert Bramford. Závodní éra začala v roce 1921 a často bývala spojována s osobou hraběte Louise Zborowskiho.
Aston Martin se pokoušel o opětovný návrat do F1 ve spojení s týmem Force India, ale nakonec to byl kontrakt s Red Bullem, který obě strany uzavřely těsně před Grand Prix Austrálie 2016. Hovořilo se tehdy o vytvoření hypervozu AM RB-001, na němž se měl podílet i Adrian Newey.
Spolupráce se evidentně ukázala jako úspěšná, protože došlo k jejímu rozšíření. Potvrdili to čelní představitelé obou subjektů s tím, že sv podobném duchu bude pokračovat i v následujícím roce.
"Náš vztah s Red Bullem přinesl Aston Martinu přesně to, co jsme od něj očekávali. Pomáhá nám nadále budovat jméno značky po celém světě. Partnerství tohoto typu je dobré jak po stránce obchodní, tak pokud se týká technických inovací a povědomí o značce, takže jsme rádi, že můžeme prodloužit spolupráci i v roce 2017," prohlásil Andrew Palmer, prezident a výkonný ředitel Aston Martinu.
"Mimořádný úspěch vozu AM RB-001 je odkazem pro experty, byl ukován v duchu těsné spolupráce, což náš vztah s Aston Martinem rozšiřuje i na rok 2017. Bylo to vlastně jednoduché a příjemné rozhodnutí," přidává se šéf Red Bullu Christian Horner.
Aston Martin už prodal všechny plánované vozy AM RB-001, jde o 150 cestovních verzí a 25 vozů, určených pouze pro okruhy. Prototypy se začnou testovat příští rok, termín dodání je určen na počátku roku 2019.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.