Finance hýbou světem a jsou s nimi spojeny i patřičné skandály. Kolikrát už jsme četli o daňových únicích a to nejen v dalekém zahraničí, ale i v našich podmínkách. Nyní se zdá, že na nejistou půdu v této oblasti zabrousila i Formule 1.
Formule 1 by mohla čelit vyšetřování daňové komise Evropské Unie poté, co vyšlo najevo, že se tento víkend vyhnula placení nejméně 500 milionů dolarů za uplynulou dekádu prostřednictvím "chytrých praktik".
Informuje o tom periodikum The Mail on Sunday, které avizuje, že společnosti spojené s F1 zaplatily na daních pouze 6,5 milionu $ - přitom zisk z příjmu 1,7 miliardy $ činil 463,6 milionů $. Splacená suma by představovala daňovou sazbu ve výši 3,3 %, což je téměř osmkrát méně, než měly společnosti zaplatit.
Společnosti F1 postupovaly praxí legitimních převodních cen - tedy něčím podobnéým jako globální společnosti Amazon nebo Apple, které se rovněž snaží minimalizovat daňové platby. Jde o složité účetní transakce na bázi úvěrů, což vytváří ztrátu "na papíře" a tím pádem menší daňový výměr.
Zatím jde o legální činnost, ale Evropská komise na začátku tohoto roku učinila průlom a uložila obří pokutu firmě Apple za převodní ceny v Irsku, která činila 13 miliard eur. Podle vyjádření komise se zmíněný postup Apple v Irsku rovnal nezákonné státní podpoře. Komisařka EU pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestager se tehdy vyjádřila následovně: "Členské státy EU nemohou poskytnout daňové úlevy vybraným firmám - podle pravidel Evropské Unie pro státní podporu je to nezákonné."
Evropská komise nevyloučila možnost podobného vyšetřování, které by mohlo být proti společnostem F1 zahájeno. The Mail on Sunday citoval jejího mluvčího: "V budoucnu nelze vyloučit případné vyšetřování v otázce státní daňové podpory."
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.