Finance hýbou světem a jsou s nimi spojeny i patřičné skandály. Kolikrát už jsme četli o daňových únicích a to nejen v dalekém zahraničí, ale i v našich podmínkách. Nyní se zdá, že na nejistou půdu v této oblasti zabrousila i Formule 1.
Formule 1 by mohla čelit vyšetřování daňové komise Evropské Unie poté, co vyšlo najevo, že se tento víkend vyhnula placení nejméně 500 milionů dolarů za uplynulou dekádu prostřednictvím "chytrých praktik".
Informuje o tom periodikum The Mail on Sunday, které avizuje, že společnosti spojené s F1 zaplatily na daních pouze 6,5 milionu $ - přitom zisk z příjmu 1,7 miliardy $ činil 463,6 milionů $. Splacená suma by představovala daňovou sazbu ve výši 3,3 %, což je téměř osmkrát méně, než měly společnosti zaplatit.
Společnosti F1 postupovaly praxí legitimních převodních cen - tedy něčím podobnéým jako globální společnosti Amazon nebo Apple, které se rovněž snaží minimalizovat daňové platby. Jde o složité účetní transakce na bázi úvěrů, což vytváří ztrátu "na papíře" a tím pádem menší daňový výměr.
Zatím jde o legální činnost, ale Evropská komise na začátku tohoto roku učinila průlom a uložila obří pokutu firmě Apple za převodní ceny v Irsku, která činila 13 miliard eur. Podle vyjádření komise se zmíněný postup Apple v Irsku rovnal nezákonné státní podpoře. Komisařka EU pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestager se tehdy vyjádřila následovně: "Členské státy EU nemohou poskytnout daňové úlevy vybraným firmám - podle pravidel Evropské Unie pro státní podporu je to nezákonné."
Evropská komise nevyloučila možnost podobného vyšetřování, které by mohlo být proti společnostem F1 zahájeno. The Mail on Sunday citoval jejího mluvčího: "V budoucnu nelze vyloučit případné vyšetřování v otázce státní daňové podpory."
Laurent Mekies přiblížil strategii Red Bullu během brazilského víkendu, kdy tým zvolil odvážné nastavení vozu.
Charles Leclerc po závodě v Brazílii nešetřil zklamáním a kriticky zhodnotil incident, který ukončil jeho nadějný víkend.
Max Verstappen po závodě ocenil tým Red Bull za „neuvěřitelný výsledek“ po startu z pitlane. Dokázal se rychle prosadit vpřed a vyzdvihl práci týmu, která pomohla proměnit náročný začátek v silný výkon.
Lewis Hamilton popsal svůj první rok u Ferrari jako a přiznal, že poslední víkend pro něj nebyl snadný. Sedminásobný mistr světa tak dál čeká na moment, kdy se jeho přestup k italské stáji začne skutečně vyplácet.
Lando Norris navýšil vedení v šampionátu před Oscarem Piastrim po silném výkonu v Brazílii. Max Verstappen však na Interlagosu zazářil a znovu ukázal své kvality.
Oscar Piastri i po nehodě ve sprintu a čtvrtém místě v kvalifikaci v Brazílii zůstává přesvědčen, že může získat titul mistra světa F1.
Max Verstappen odstartuje závod na Interlagosu z boxové uličky poté, co byl už v Q1 vyřazen z kvalifikace. Red Bull po neúspěchu provedl změny v nastavení vozu, což šampiona čeká náročná stíhací jízda.
Lewis Hamilton opouštěl Interlagos po kvalifikaci s viditelným zklamáním, když se musel spokojit s 13. místem.
Lando Norris opět ukázal skvělou formu během napínavé kvalifikace na okruhu Interlagos. Britský jezdec naznačil, že v boji o titul mistra světa bude i nadále patřit mezi hlavní favority.
Oscar Piastri havaroval za mokrých podmínek na Interlagosu, což mu výrazně zkomplikovalo boj o titul a zvětšilo náskok jeho týmového kolegy v průběžném pořadí šampionátu.
Gabriel Bortoleto havaroval během brazilského sprintu a jeho vůz utrpěl vážná poškození. Pilot byl preventivně odeslán do lékařského centra .
Lando Norris v Brazílii zvládl napínavý sprint s bravurou, když odolal dravému útoku Kimiho Antonelliho a dojel si pro vítězství. Zatímco Brit potvrdil své mistrovské ambice, jeho největší soupeř v boji o titul Oscar Piastri skončil po nehodě mimo hru a způsobil přerušení závodu červenými vlajkami.