Případ Rona Dennise zahýbal názorovým děním v F1 a média se neustále vracejí k jeho nucenému odchodu. Co byl v jeho pozadí a co přinutilo muže, který se zapojil do činnosti týmu McLaren v roce 1980?
Devětašedesátiletý Ronald Dennis vstoupil do F1 podstatně dříve, nejdříve jako osobní mechanik Jochena Rindta, poté se v roce 1974 neúspěšně pokoušel proniknout do startovního pole s vlastním vozem Rondel. Ten vlastně vůbec nikdy nebyl dokončen, ale Dennis dokázal i z této složité situace vybruslit se ctí a nakonec jeho Project Four byl jedním z pilířů existence "novodobého" života týmu McLaren.
Jeho "odstavení" z vedení je spojováno s poklesem důvěry jeho dlouholetých partnerů, ať šlo o Mansoura Ojjeha nebo bahrajnský investiční fond Mumtalakat. O této variantě se ve světě F1 hovořilo už delší dobu, ačkoliv definitivně byla potvrzena až teď. Dennis neuspěl ani soudní cestou.
"Ronův pád uspíšilo, že styl jeho vedení ne zcela vyhovoval lidem, kteří společnost vlastní. Takové věci jsou vždy choulostivé," komentoval situaci pro irský televizní kanál RTE někdejší závodník a bývalý majitel stáje F1 Eddie Jordan.
Další zdroje hovoří o tom, že základní kámen úrazu nastal ve chvíli, kdy Dennis předložil Ojjehovi a Mimtalakat nabídku číských investorů. Poté se začal lámat chleba a vše vyústilo v Dennisovo odvolání.
"Není pochyb, že za tím vším stojí čínská nabídka. Bahrajnší majitelé o prodej nestáli, takže vznikl onen zásadní problém," cituje periodikum China Daily nejmenovaný zdroj. Dennisův kontrakt vyprší oficiálně v lednu příštího roku - jeho odchod je oficiální, do té doby bude odsunut na "dovolenou". Paddock ve svých prohlášeních naznačuje, že jeho odchodu lituje.
"Potíž je v tom, že celá ta věc je hodně osobní. Jakmile lidé z tohoto prostředí vypadnou, je to těžké. Ale doufám, že se mohou zase nějak propojit nebo pracovat pro ostatní. Ron je pořád čtvrtinový akcionář a stále má své slovo," domnívá se Bernie Ecclestone.
Že by však za současné situace mohlo dojít k nějakému smíření, předpokládá jen málokdo, zvláště když Dennis zkoušel své rozpory s Ojjehem a investičním fondem Mumtalakat řešit i soudní cestou. "Je to škoda, že zvolil takovou cestu, došel až k soudu, snažil se vzdorovat a nepřijal rozhodnutí. Měl odejít s potleskem a za všeobecného uznání, asi jako Felipe Massa v Brazílii," dodává k tomu Eddie Jordan.
Podobného názoru je i soudce sir Geoffrey Vos, který minulý týden rozhodl při soudním projednávání v Dennisův neprospěch. "Je neuvěřitelné, že strany, které spolu tolik let úzce spolupracovaly, došly při řešení jejich záležitostí až k soudního sporu. Mezi nimi to podle mého názoru ještě není tak vyhrocené. I když se situace může taková zdát, vyzývám je, aby zvážily své názory a pokusily se dojít k mimosoudnímu řešení," apeluje na zúčastněné Vos.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.