Případ Rona Dennise zahýbal názorovým děním v F1 a média se neustále vracejí k jeho nucenému odchodu. Co byl v jeho pozadí a co přinutilo muže, který se zapojil do činnosti týmu McLaren v roce 1980?
Devětašedesátiletý Ronald Dennis vstoupil do F1 podstatně dříve, nejdříve jako osobní mechanik Jochena Rindta, poté se v roce 1974 neúspěšně pokoušel proniknout do startovního pole s vlastním vozem Rondel. Ten vlastně vůbec nikdy nebyl dokončen, ale Dennis dokázal i z této složité situace vybruslit se ctí a nakonec jeho Project Four byl jedním z pilířů existence "novodobého" života týmu McLaren.
Jeho "odstavení" z vedení je spojováno s poklesem důvěry jeho dlouholetých partnerů, ať šlo o Mansoura Ojjeha nebo bahrajnský investiční fond Mumtalakat. O této variantě se ve světě F1 hovořilo už delší dobu, ačkoliv definitivně byla potvrzena až teď. Dennis neuspěl ani soudní cestou.
"Ronův pád uspíšilo, že styl jeho vedení ne zcela vyhovoval lidem, kteří společnost vlastní. Takové věci jsou vždy choulostivé," komentoval situaci pro irský televizní kanál RTE někdejší závodník a bývalý majitel stáje F1 Eddie Jordan.
Další zdroje hovoří o tom, že základní kámen úrazu nastal ve chvíli, kdy Dennis předložil Ojjehovi a Mimtalakat nabídku číských investorů. Poté se začal lámat chleba a vše vyústilo v Dennisovo odvolání.
"Není pochyb, že za tím vším stojí čínská nabídka. Bahrajnší majitelé o prodej nestáli, takže vznikl onen zásadní problém," cituje periodikum China Daily nejmenovaný zdroj. Dennisův kontrakt vyprší oficiálně v lednu příštího roku - jeho odchod je oficiální, do té doby bude odsunut na "dovolenou". Paddock ve svých prohlášeních naznačuje, že jeho odchodu lituje.
"Potíž je v tom, že celá ta věc je hodně osobní. Jakmile lidé z tohoto prostředí vypadnou, je to těžké. Ale doufám, že se mohou zase nějak propojit nebo pracovat pro ostatní. Ron je pořád čtvrtinový akcionář a stále má své slovo," domnívá se Bernie Ecclestone.
Že by však za současné situace mohlo dojít k nějakému smíření, předpokládá jen málokdo, zvláště když Dennis zkoušel své rozpory s Ojjehem a investičním fondem Mumtalakat řešit i soudní cestou. "Je to škoda, že zvolil takovou cestu, došel až k soudu, snažil se vzdorovat a nepřijal rozhodnutí. Měl odejít s potleskem a za všeobecného uznání, asi jako Felipe Massa v Brazílii," dodává k tomu Eddie Jordan.
Podobného názoru je i soudce sir Geoffrey Vos, který minulý týden rozhodl při soudním projednávání v Dennisův neprospěch. "Je neuvěřitelné, že strany, které spolu tolik let úzce spolupracovaly, došly při řešení jejich záležitostí až k soudního sporu. Mezi nimi to podle mého názoru ještě není tak vyhrocené. I když se situace může taková zdát, vyzývám je, aby zvážily své názory a pokusily se dojít k mimosoudnímu řešení," apeluje na zúčastněné Vos.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.