Případ Rona Dennise zahýbal názorovým děním v F1 a média se neustále vracejí k jeho nucenému odchodu. Co byl v jeho pozadí a co přinutilo muže, který se zapojil do činnosti týmu McLaren v roce 1980?
Devětašedesátiletý Ronald Dennis vstoupil do F1 podstatně dříve, nejdříve jako osobní mechanik Jochena Rindta, poté se v roce 1974 neúspěšně pokoušel proniknout do startovního pole s vlastním vozem Rondel. Ten vlastně vůbec nikdy nebyl dokončen, ale Dennis dokázal i z této složité situace vybruslit se ctí a nakonec jeho Project Four byl jedním z pilířů existence "novodobého" života týmu McLaren.
Jeho "odstavení" z vedení je spojováno s poklesem důvěry jeho dlouholetých partnerů, ať šlo o Mansoura Ojjeha nebo bahrajnský investiční fond Mumtalakat. O této variantě se ve světě F1 hovořilo už delší dobu, ačkoliv definitivně byla potvrzena až teď. Dennis neuspěl ani soudní cestou.
"Ronův pád uspíšilo, že styl jeho vedení ne zcela vyhovoval lidem, kteří společnost vlastní. Takové věci jsou vždy choulostivé," komentoval situaci pro irský televizní kanál RTE někdejší závodník a bývalý majitel stáje F1 Eddie Jordan.
Další zdroje hovoří o tom, že základní kámen úrazu nastal ve chvíli, kdy Dennis předložil Ojjehovi a Mimtalakat nabídku číských investorů. Poté se začal lámat chleba a vše vyústilo v Dennisovo odvolání.
"Není pochyb, že za tím vším stojí čínská nabídka. Bahrajnší majitelé o prodej nestáli, takže vznikl onen zásadní problém," cituje periodikum China Daily nejmenovaný zdroj. Dennisův kontrakt vyprší oficiálně v lednu příštího roku - jeho odchod je oficiální, do té doby bude odsunut na "dovolenou". Paddock ve svých prohlášeních naznačuje, že jeho odchodu lituje.
"Potíž je v tom, že celá ta věc je hodně osobní. Jakmile lidé z tohoto prostředí vypadnou, je to těžké. Ale doufám, že se mohou zase nějak propojit nebo pracovat pro ostatní. Ron je pořád čtvrtinový akcionář a stále má své slovo," domnívá se Bernie Ecclestone.
Že by však za současné situace mohlo dojít k nějakému smíření, předpokládá jen málokdo, zvláště když Dennis zkoušel své rozpory s Ojjehem a investičním fondem Mumtalakat řešit i soudní cestou. "Je to škoda, že zvolil takovou cestu, došel až k soudu, snažil se vzdorovat a nepřijal rozhodnutí. Měl odejít s potleskem a za všeobecného uznání, asi jako Felipe Massa v Brazílii," dodává k tomu Eddie Jordan.
Podobného názoru je i soudce sir Geoffrey Vos, který minulý týden rozhodl při soudním projednávání v Dennisův neprospěch. "Je neuvěřitelné, že strany, které spolu tolik let úzce spolupracovaly, došly při řešení jejich záležitostí až k soudního sporu. Mezi nimi to podle mého názoru ještě není tak vyhrocené. I když se situace může taková zdát, vyzývám je, aby zvážily své názory a pokusily se dojít k mimosoudnímu řešení," apeluje na zúčastněné Vos.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.