Okolnosti naznačují, že boom Grand Prix na asijském kontinentu pomalu, ale jistě odeznívá. Nechme nyní stranou už skončené pokusy v Koreji a Indii, jak jsme informovali nedávno, z opojného snu se probouzí Singapur a razantní krok už udělala Malajsie.
Možná si to ani neuvědomujeme, protože čas letí nesmírně rychle. V Malajsii se jelo poprvé v roce 1999 a byl to onen závod, který ještě poodsunul obhajobu Miky Häkkinena. Do závodu po svém zranění na Silverstone opět zasáhl Michael Schumacher a za jeho asisentce ještě vzkřísil své naděje na zisk titulu Eddie Irvine. Po Grand Prix navíc následovala "deflektorová kauza" Ferrari, takže definitivní rozhodnutí padlo až v Japonsku, tedy v posledním závodě této sezóny.
Promotéři malajské Grand Prix už v závěru minulého měsíce při setkání s akcionáři a zástupci ministerstva financí avizovali, že bude třeba se ohledně další budoucnosti závodu rozhodnout. Vedl je k tomu velice špatný prodej vstupenek a dle svědectví místních médií i vůbec nejmenší sledovanost závodu za celou dobu pořádání Grand Prix.
Podle malajského ministra mládeže a sportu Khairyho Jamaluddina příliš narostly výdaje na pořádání závodu, takže doporučil orientaci na podstatně levnější závody MotoGP. Ministr kultury Nazri Abdul Aziz proto uvedl, že pořadatelé v Sepangu dodrží smluvní termíny na roky 2017 a 2018, potom ale nebudou usilovat o obnovení kontraktu.
"Současná dohoda zní na roky 2016 až 2018. Takže až tento kontrakt doběhne, žádný další závod F1 už nebude. Návštěvnost F1 klesá a také je méně přitažlivá. Utrácíme 300 milionů ringgitů (asi 97 milionů $) ročně, takže náklady na pořádání závodu se od prvního závodu zvedly desetkrát," vysvětlil ministr Aziz rozhodnutí o ukončení závodů F1.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.