Okolnosti naznačují, že boom Grand Prix na asijském kontinentu pomalu, ale jistě odeznívá. Nechme nyní stranou už skončené pokusy v Koreji a Indii, jak jsme informovali nedávno, z opojného snu se probouzí Singapur a razantní krok už udělala Malajsie.
Možná si to ani neuvědomujeme, protože čas letí nesmírně rychle. V Malajsii se jelo poprvé v roce 1999 a byl to onen závod, který ještě poodsunul obhajobu Miky Häkkinena. Do závodu po svém zranění na Silverstone opět zasáhl Michael Schumacher a za jeho asisentce ještě vzkřísil své naděje na zisk titulu Eddie Irvine. Po Grand Prix navíc následovala "deflektorová kauza" Ferrari, takže definitivní rozhodnutí padlo až v Japonsku, tedy v posledním závodě této sezóny.
Promotéři malajské Grand Prix už v závěru minulého měsíce při setkání s akcionáři a zástupci ministerstva financí avizovali, že bude třeba se ohledně další budoucnosti závodu rozhodnout. Vedl je k tomu velice špatný prodej vstupenek a dle svědectví místních médií i vůbec nejmenší sledovanost závodu za celou dobu pořádání Grand Prix.
Podle malajského ministra mládeže a sportu Khairyho Jamaluddina příliš narostly výdaje na pořádání závodu, takže doporučil orientaci na podstatně levnější závody MotoGP. Ministr kultury Nazri Abdul Aziz proto uvedl, že pořadatelé v Sepangu dodrží smluvní termíny na roky 2017 a 2018, potom ale nebudou usilovat o obnovení kontraktu.
"Současná dohoda zní na roky 2016 až 2018. Takže až tento kontrakt doběhne, žádný další závod F1 už nebude. Návštěvnost F1 klesá a také je méně přitažlivá. Utrácíme 300 milionů ringgitů (asi 97 milionů $) ročně, takže náklady na pořádání závodu se od prvního závodu zvedly desetkrát," vysvětlil ministr Aziz rozhodnutí o ukončení závodů F1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.