Nové události přebíjí s velkou rychlostí ty staré, kdo si ještě dnes vzpomene na Grand Prix Indie? Sejde z očí, sejde z mysli, takže mnozí budou dnes jen těžko dolovat z paměti, kdy se tu vlastně Formule 1 zastavila. Není proto od věci si připomenout, co se u New Delhi děje.
Nebudeme vás dlouho napínat, jely se tu tři závody v letech 2011-2013 a zajímavé bezesporu je, že všechny vyhrál Sebastian Vettel, tehdy ještě v barvách Red Bullu. Trať Buddh International Circuit ležící u metropole Dillí byla po ukončení krátké kariéry v kalendáři F1 předmětem různých spekulací, dokonce se hovořilo o jejím prodeji.
Vlastník okruhu, firma Jaypee Group podnikající v oblasti energetiky, stavebnictví a nemovitostí, se během let dostala do značných finančních potíží, v poslední době měla problémy se splácením pohledávek, což vedlo v vyčíslení dluhů v hodnotě zhruba 9 miliard dolarů. Taková byla situace v v posledním březnovém dni letošního roku. Konglomerát tak musel omezit svá aktiva, ale jak zástupci uvedli, rozhodně neuvažují o prodeji areálu okruhu. Potvrdil to i šéf Buddh International Circuit pan Sameer Gaur, navzdory okolnosti, že se v dohledné době nejeví návrat závodů F1 jako aktuální.
"Zatím o pořádání nějakého velkého podniku, včetně Grand Prix F1, ze známých důvodů v blízké budoucnosti neuvažujeme, ale to neznamená, že bychom měli v úmyslu okruh prodat. Nic takového nás ani nenapadlo. Provoz tak velkého zařízení, jakým BIC je není samozřemě jednoduchou záležitostí, ale i přes určitá omezení jsme schopni to zvládat," uvedl Gaur pro list Press Trust of India.
Myšlenka návratu královské formule do Indie podle šéfa okruhu není utopií, on sám se tohoto cíle nezvdal, ale prvořadým úkolem je finanční stabilizace vlastníků okruhu, pak bude postoj zcela určitě přehodnocen.
"Vytvořili jsme obrovský komplex schopný hostit velké akce jako Formule 1. V současné době na závody Grand Prix nemůžeme pomýšlet, ale pokud se situace zlepší, určitě budeme uvažovat o lepším využití okruhu," dodává Gaur.
Pikantní na celé věci je, že pořadatelé indické trati uzavřeli s FOM pětiletou smlouvu, ze které museli z finančních důvodů ustoupit, ale zclea ji nezrušili, takže vlastně mohou ještě požadovat pořádání dvou závodů. Což jim ale neumožňuje nedostatek prostředků. Na BIC se nyní pořádají domácí závody a často je okruh využíván pro testovací jízdy. Nedávno se tu pořádal motocyklový závod mistrovství Asia Road Racing, organizovaný Madras Motor Sport Club vedeným Vicky Chandhokem.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.