Čekalo se, že Lewis Hamilton po odpadnutí v Malajsii bude usilovat v Japonsku o eliminaci náskoku svého týmového kolegy a rivala v boji o mistrovský titul. Místo toho však utrpěl další ztrátu, kterou leckdo označuje za rozhodující.
Neboť trojnásobný mistr světa tahal celý závodní víkend v Suzuce za kratší konec. V trénincích a kvalifikaci se mu jen jednou podařilo zajet v přímém klání lepší čas než Rosberg, pohříchu v situaci, kdy to nic neřešilo; start z druhé pozice byl v jeho podání hrůzostrašný, propadl se až do druhé pětice a pracně doháněl ztrátu, aby si nakonec vylámal zuby na Verstappenovi a musel se spokojit s třetím místem.
Rosberg tak má náskok 33 bodů a může si dovolit až do konce sezóny luxus v podobě porážek od Hamiltona, tedy za předpokladu, že Lewis bude vyhrávat a on vždy dojdede druhý. Spoléhat v tomto případě na nějakou poruchu nebo kolizi je značně nepravděpodobné. Nicméně Toto Wolff je přesvědčen, že právě dramatické a pro Hamiltona ne zrovna příznivé události posledních dní ho mohou ještě více motivovat. Ať šlo o jeho odstoupení z GP Malajsie, neúspěch v tréninku v Japonsku nebo jeho kontroverní rozkmotření s médii (více zde).
"Pořád není konec, ještě zbývají čtyři závodní víkendy. Lewis se určitě sebere. Už jsme podobnou věc viděli - Nico vyhrál sedm závodů v řadě, pak měl vítěznou sérii Lewis, triumfoval šestkrát. Je velmi silný a občas potřebuje nepřítele. Tak to u něj funguje. Když je na něj vyvíjen tlak a má nějaký cíl, je vždy lepší. Nepochybuji o tom, že to bude intenzivní boj, a to až do samého konce," tvrdí Wolff.
Šéf týmu Mercedes se rovněž nedomnívá, že je nutné vést s Hamiltonem nějaké motivační rozhovory nebo rozebírat situaci s ohledem na dva relativně neúspěšné závodní víkendy. Volí variantu nechat ho v klidu situaci strávit a vypořádat se s ní.
"Nebyl by správný přístup mu hned po závodě honem foukat na bolavý prst. Lewis se musí uklidnit a vyhodnotit, k čemu došlo, zaujmout k tomu své stanovisko. Za posledních pár let jsem se několikrát poučil, že o 24 hodin později vypadá věc úplně jinak, než hodinu po závodě. Takže hlavní důraz musíme klást na to, aby se vrátil zase v silné formě. Má teď před Austinem deset dní času, není to tak časově napjaté jako před Japonskem. V Malajsii byl v dominantní roli a my ho nechali na holičkách s motorem, v průběhu týdne byl v relativní pohodě, ale pak přišly ty události na tiskových konferencích, a není podstatné, zda ho to ovlivnilo nebo ne. To není jeho priorita - prostě mu nevyšel start, ale pak zajel skvělý závod, způsob, jakým se dostal do tempa, byl opravdu výjimečný," dodává Wolff.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.