Čekalo se, že Lewis Hamilton po odpadnutí v Malajsii bude usilovat v Japonsku o eliminaci náskoku svého týmového kolegy a rivala v boji o mistrovský titul. Místo toho však utrpěl další ztrátu, kterou leckdo označuje za rozhodující.
Neboť trojnásobný mistr světa tahal celý závodní víkend v Suzuce za kratší konec. V trénincích a kvalifikaci se mu jen jednou podařilo zajet v přímém klání lepší čas než Rosberg, pohříchu v situaci, kdy to nic neřešilo; start z druhé pozice byl v jeho podání hrůzostrašný, propadl se až do druhé pětice a pracně doháněl ztrátu, aby si nakonec vylámal zuby na Verstappenovi a musel se spokojit s třetím místem.
Rosberg tak má náskok 33 bodů a může si dovolit až do konce sezóny luxus v podobě porážek od Hamiltona, tedy za předpokladu, že Lewis bude vyhrávat a on vždy dojdede druhý. Spoléhat v tomto případě na nějakou poruchu nebo kolizi je značně nepravděpodobné. Nicméně Toto Wolff je přesvědčen, že právě dramatické a pro Hamiltona ne zrovna příznivé události posledních dní ho mohou ještě více motivovat. Ať šlo o jeho odstoupení z GP Malajsie, neúspěch v tréninku v Japonsku nebo jeho kontroverní rozkmotření s médii (více zde).
"Pořád není konec, ještě zbývají čtyři závodní víkendy. Lewis se určitě sebere. Už jsme podobnou věc viděli - Nico vyhrál sedm závodů v řadě, pak měl vítěznou sérii Lewis, triumfoval šestkrát. Je velmi silný a občas potřebuje nepřítele. Tak to u něj funguje. Když je na něj vyvíjen tlak a má nějaký cíl, je vždy lepší. Nepochybuji o tom, že to bude intenzivní boj, a to až do samého konce," tvrdí Wolff.
Šéf týmu Mercedes se rovněž nedomnívá, že je nutné vést s Hamiltonem nějaké motivační rozhovory nebo rozebírat situaci s ohledem na dva relativně neúspěšné závodní víkendy. Volí variantu nechat ho v klidu situaci strávit a vypořádat se s ní.
"Nebyl by správný přístup mu hned po závodě honem foukat na bolavý prst. Lewis se musí uklidnit a vyhodnotit, k čemu došlo, zaujmout k tomu své stanovisko. Za posledních pár let jsem se několikrát poučil, že o 24 hodin později vypadá věc úplně jinak, než hodinu po závodě. Takže hlavní důraz musíme klást na to, aby se vrátil zase v silné formě. Má teď před Austinem deset dní času, není to tak časově napjaté jako před Japonskem. V Malajsii byl v dominantní roli a my ho nechali na holičkách s motorem, v průběhu týdne byl v relativní pohodě, ale pak přišly ty události na tiskových konferencích, a není podstatné, zda ho to ovlivnilo nebo ne. To není jeho priorita - prostě mu nevyšel start, ale pak zajel skvělý závod, způsob, jakým se dostal do tempa, byl opravdu výjimečný," dodává Wolff.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.