Stává se pomalu tradicí, že po každé kvalifikaci vedle pilotů, kteří měli nějaký technický problém, případně prohřešek z minulého závodu, naroste počet těch, kteří budou putovat startovním roštem, pohříchu směrem vzad.
Nejinak tomu bude i v Japonsku. Sebastian Vettel věděl už dlouho dopředu, že jeho výkon bude degradován penalizací, kterou dostal za zavinění kolize v předchozí Grand Prix Malajsie v první zatáčce po startu. Ještě před kvalifikací v Japonsku k němu přibyl Pascal Wehrlein, u jehož vozu byla vyměněna převodovka. Jak uvedla FIA v sobotu ráno místního času, v posledním tréninku měl pilot Manoru ve svém voze nový kus. Protože s tou předchozí neabsolvoval šest podniků, automaticky to pro něj znamená postih, který se však s ohledem na jeho umístění (22. místo) de facto rovná nulovému postihu.
Bez postihu naopak nejspíš zůstane tým Manor, který kvůli výměně pracoval déle na Wehrleinově voze, než povolují pravidla FIA, podle jejíhož vyjádření mechanici stáje pracovali v pátek dlouho do noci. Na podobné případy lze ale uplatnit výjimku a protože u Manoru šlo o první případ, nebude pro něj mít tato událost další dohru.
V šetření byli také Felipe Massa a Kevin Magnussen. Oba podle FIA nedodrželi pravidlo, které stanoví, že pilot nesmí překročit maximální čas instalačního kola, stanovený FIA, měřený od výjezdu z boxů po vjezd do boxů. Pro Suzuku je stanoven čas 1:57,0, který nesmějí piloti překročit, což ale oba zmínění jezdci udělali. Massa se kvalifikoval jako dvanáctý, Magnussen osmnáctý. FIA po šetření rozhodla, že oba piloti dostanou pouze důtku a od dalšího potrestání upustí. "Je to jejich první prohřešek a napomenutí v této sezóně. Protože na trati nebránili žádnému dalšímu pilotovi, komisaři usoudili, že důtka bude v tomto případě dostatečnou výstrahou," praví se ve zdůvodnění.
Magnussen později vysvětlil, proč se mu tato věc přihodila, která se stala v závěru Q1, přihodila: "Vím, že existuje maximální čas, ve kterém musíte odjet jedno kolo v kvalifikaci a já byl o něco pomalejší. Máme na to zařízení, ale zapomněli jsme ho aktivovat. Obvykle mě na to upomínají v garáži, ale teď se na to nějak zapomnělo. Ale není to velké provinění. Nikomu jsem na trati nepřekážel a komisaři rozhodli, že napomenutí bude dostatečné," prohlásil Magnussen.
Zatím nebylo uvedeno, zda se budou komisaři zabývat Sergio Pérezem, který při svém kvalifikačním kole míjel Carlose Sainze jr., jenž v zatáčce Spoon vyletěl z dráhy a v sektoru č. 3 bylo signalizováno nebezpečí žlutými vlajkami.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.