Pro Sebastiana Vettela to byl závod, na který bude chtít hodně brzo zapomenout. Nejenže ujel jen o něco málo větší vzdálenost než v Bahrajnu, ale ještě navíc se dočkal trestu, který ovlivní jeho postavení na startu v Japonsku.
Pilot Ferrari po startu srdnatě kličkoval za mezi oběma Red Bully a do zatáčky vjeli bok po boku s Maxem Verstappenem. Vettel tvrdil, že brzdil stejně jako Holanďan a byl to Rosberg, kdo nebral ohledy nato, co se děje za ním. Nárazem do jeho pravého zadního kola si vyvrátil svoje levé přední a závod pro něj skončil.
Nikoli však potíže. Po závodě bylo oznámeno, že se Vettelovo jednání stane předmětem šetření - pokud by byl shledán jako původce nehody, může se stát, že ho stihne ještě trest, který se s největší pravděpodobností přenese do japonské Grand Prix, která se jede za týden.
Verstappen byl s Vettelem prakticky na stejné úrovni a neopomenul jeho manévr okomentovat do radiokomunikace: "Sebastian je šílenec. On ***** vletěl do Rosberga jako idiot!" Posléze oslavenec, jemuž bylo v pátek devatenáct let, přidal další vysvětlení: "Sebastian se ponořil do vnitřní strany zatáčky, pozdě brzdil a narazil do Nica. Já se musel vyhnout srážce. Můj závod byl v tu chvíli v ohrožení. Mohl jsem ho vidět za sebou, chtěl rozhodnout závod v první zatáčce, což je samozřejmě směšné. Viděl jsem ho v zrcátkách, takže jsem šel na brzdy později. Nico mě trochu zavřel, ale Sebastian šel hodně dovnitř," pokračoval Verstappen.
Zvláštní je, že si Max při tomto hodnocení soupeře zřejmě nevzpomněl, co předvedl před několika týdny v Belgii. Třeba se také ve sdělení po závodě dočkáme, co říká na Rosbergův manévr ve druhé zatáčce (38. kolo), kterým trefil Räikkönena. Vettel každopádně trvá na tom, že do zatáčky vjel přiměřenou rychlostí a bylo jen nešťastným dílem náhody, že narazil do Rosberga, který jel před ním a Verstappenem.
Necelé tři hodiny po skončení závodu bylo oznámeno, že Sebastian Vettel bude potrestán pro další závod v japonské Suzuce poklesem o tři místa na startu, navíc mu budou uděleny dva trestné body. "Po důkladném prozkoumání videozáznamu a pohovgoru s pilotem sportovní komisaři došli k názoru, že ačkoliv se všechny vozy pohybovaly relativně stejnou rychlostí, pilot se startovním číslem 5 se dopustil malé chyby při vjezdu do na vnitřním okraji zatáčky 1, což vedlo ke kontaktu s vozem startovního čísla 6," uvedli komisaři ve zdůvodnění potrestání.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.