Ačkoliv kalendář F1 není nafukovací, zdá se, že existují lidé, kteří na tuto skutečnost odmítají brát ohled. Nebo hodlají použít hodně tvrdé lokty a prosadit se do seriálu Grand Prix na něčí úkor.
Se jménem bývalého pilota, anayltika a ředitele největší světové marketingové agentury Zaka Browna jsme se na stránkách F1NEWS.cz už setkali při jeho analýze příchodu Liberty Media do F1 (více zde). Nyní se tento brzy pětačtyřicetiletý Američan zabývá možností expanze F1 do Spojených států amerických.
Jak už jsme uvedli v nedávném komentáři (článek zde), bývaly doby, kdy USA disponovaly dokonce třemi závody v jednom ročníku. Jenže také je nutné dodat, že se nepodařilo udržet zájem dlouhodobě a všechny nadějné projekty - Long Beach, Las Vegas, Detroit, Phoenix či Indianapolis - postupně zanikly. Kolem okruhu COTA v Austinu už také poletují informace, že se zvolna objevují první potíže.
Situaci pochopitelně může změnit příchod Liberty Media, která bude mít eminentní zájem na rozvoje F1 na americkém kontinentu. Nový šéf F1 Chase Carey označil rozvoj Formule 1 v Americe za jednu z nejdůležitějších věcí a zařazení druhého závodu na půdě USA jako prioritu - a to do konce roku 2019. Zak Brown, který je žhavým kandidátem na post v oblasti marketingu a komerce v F1, je o reálnosti tohoto termínu přesvědčen.
"Musí to být prvotním cílem. Zabere to ale nějaký čas, takže si nemyslím, že by k této situaci došlo příští rok nebo v sezóně 2018. Ale velice bych uvítal, kdybychom v roce 2019, nejpozději 2020 viděli v kalendáři F1 druhý americký závod," podotýká Brown.
Podle jeho názoru se dopad Formule 1 v USA v příštích letech značně posílí a dle jeho názoru to nebude jenom proto, že Liberty Media je americká společnost. "Nemyslím si, že by ke zviditelnění Formule 1 došlo jen proto, že vlastníci společnosti jsou Američané. Mám za to, že profil F1 v USA poroste s ohledem na obrovské geografické zaměření. Je to prostor pro takovou věc jako stvořený. Má největší a nejvyzrálejší sportovní trh na světě - a proto se musí zabývat i F1," dodává Brown.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.