Ačkoliv kalendář F1 není nafukovací, zdá se, že existují lidé, kteří na tuto skutečnost odmítají brát ohled. Nebo hodlají použít hodně tvrdé lokty a prosadit se do seriálu Grand Prix na něčí úkor.
Se jménem bývalého pilota, anayltika a ředitele největší světové marketingové agentury Zaka Browna jsme se na stránkách F1NEWS.cz už setkali při jeho analýze příchodu Liberty Media do F1 (více zde). Nyní se tento brzy pětačtyřicetiletý Američan zabývá možností expanze F1 do Spojených států amerických.
Jak už jsme uvedli v nedávném komentáři (článek zde), bývaly doby, kdy USA disponovaly dokonce třemi závody v jednom ročníku. Jenže také je nutné dodat, že se nepodařilo udržet zájem dlouhodobě a všechny nadějné projekty - Long Beach, Las Vegas, Detroit, Phoenix či Indianapolis - postupně zanikly. Kolem okruhu COTA v Austinu už také poletují informace, že se zvolna objevují první potíže.
Situaci pochopitelně může změnit příchod Liberty Media, která bude mít eminentní zájem na rozvoje F1 na americkém kontinentu. Nový šéf F1 Chase Carey označil rozvoj Formule 1 v Americe za jednu z nejdůležitějších věcí a zařazení druhého závodu na půdě USA jako prioritu - a to do konce roku 2019. Zak Brown, který je žhavým kandidátem na post v oblasti marketingu a komerce v F1, je o reálnosti tohoto termínu přesvědčen.
"Musí to být prvotním cílem. Zabere to ale nějaký čas, takže si nemyslím, že by k této situaci došlo příští rok nebo v sezóně 2018. Ale velice bych uvítal, kdybychom v roce 2019, nejpozději 2020 viděli v kalendáři F1 druhý americký závod," podotýká Brown.
Podle jeho názoru se dopad Formule 1 v USA v příštích letech značně posílí a dle jeho názoru to nebude jenom proto, že Liberty Media je americká společnost. "Nemyslím si, že by ke zviditelnění Formule 1 došlo jen proto, že vlastníci společnosti jsou Američané. Mám za to, že profil F1 v USA poroste s ohledem na obrovské geografické zaměření. Je to prostor pro takovou věc jako stvořený. Má největší a nejvyzrálejší sportovní trh na světě - a proto se musí zabývat i F1," dodává Brown.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.