Ačkoliv kalendář F1 není nafukovací, zdá se, že existují lidé, kteří na tuto skutečnost odmítají brát ohled. Nebo hodlají použít hodně tvrdé lokty a prosadit se do seriálu Grand Prix na něčí úkor.
Se jménem bývalého pilota, anayltika a ředitele největší světové marketingové agentury Zaka Browna jsme se na stránkách F1NEWS.cz už setkali při jeho analýze příchodu Liberty Media do F1 (více zde). Nyní se tento brzy pětačtyřicetiletý Američan zabývá možností expanze F1 do Spojených států amerických.
Jak už jsme uvedli v nedávném komentáři (článek zde), bývaly doby, kdy USA disponovaly dokonce třemi závody v jednom ročníku. Jenže také je nutné dodat, že se nepodařilo udržet zájem dlouhodobě a všechny nadějné projekty - Long Beach, Las Vegas, Detroit, Phoenix či Indianapolis - postupně zanikly. Kolem okruhu COTA v Austinu už také poletují informace, že se zvolna objevují první potíže.
Situaci pochopitelně může změnit příchod Liberty Media, která bude mít eminentní zájem na rozvoje F1 na americkém kontinentu. Nový šéf F1 Chase Carey označil rozvoj Formule 1 v Americe za jednu z nejdůležitějších věcí a zařazení druhého závodu na půdě USA jako prioritu - a to do konce roku 2019. Zak Brown, který je žhavým kandidátem na post v oblasti marketingu a komerce v F1, je o reálnosti tohoto termínu přesvědčen.
"Musí to být prvotním cílem. Zabere to ale nějaký čas, takže si nemyslím, že by k této situaci došlo příští rok nebo v sezóně 2018. Ale velice bych uvítal, kdybychom v roce 2019, nejpozději 2020 viděli v kalendáři F1 druhý americký závod," podotýká Brown.
Podle jeho názoru se dopad Formule 1 v USA v příštích letech značně posílí a dle jeho názoru to nebude jenom proto, že Liberty Media je americká společnost. "Nemyslím si, že by ke zviditelnění Formule 1 došlo jen proto, že vlastníci společnosti jsou Američané. Mám za to, že profil F1 v USA poroste s ohledem na obrovské geografické zaměření. Je to prostor pro takovou věc jako stvořený. Má největší a nejvyzrálejší sportovní trh na světě - a proto se musí zabývat i F1," dodává Brown.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.