Pirelli přišlo s myšlenkou, že by nasadilo do poslední čtvrtiny šampionátu novou konstrukci pneumatik. Jak se ale situace vyvíjí, týmy se k tomuto nápadu nejspíš postaví negativně a to hned z několika důvodů.
Podle prvních názorů bude mít revidovaný návrh negativní vliv na výkon, tak alespoň znějí některé hlasy z tábora týmů. Rovněž už byly dlouhodobě dopředu provedeny volby jednotlivých směsí, takže panuje obava, že by někteří konkurenti byli do jisté míry zvýhodněni oproti očekávanému chování pneumatik.
Pirelli poskytlo ve Spa každému pilotovi dvě prototypové sady pro použití v pátečním tréninku s tím, že má jít o nově navržené pneumatiky s cílem "větší ochrany před možnými následky náhodně generovanými přejížděním obrubníků nebo způsobených jinými extrémními subjekty". Pirelli tento přístup zvolilo částečně jako důsledek problémů v Rakousku, kde kromě problémů v tréninku došlo k defektu Vettelovy zadní pneumatiky v závodě.
Po testech v továrně se vedení Pirelli rozhodlo vyzkoušet novinku přímo na trati ve Spa ve snaze prokázat, že jde o změnu transaprentní, nemající žádný vliv na výkon. Pokud by byl záměr schválen, Pirelli hodlalo požádat týmy, aby akceptovalo nasazení pro malajskou Grand Prix a podpořily toto rozhodnutí jednomyslným souhlasem.
"Pokud uspějeme - tím nemyslím z hlediska integrity týkající se testování v simulovaných podmínkách - a jezdci budou spokojeni s výkonem a chovám pneumatiky, chceme tuto specifikaci představit v Sepangu. Takový je náš plán," potvrdil záměr Pirelli technický ředitel Mario Isola.
Záměr má své odpůrceNěkolik týmů dobrovolně využilo ve Spa svěřené sady, další hodlají podobný test provést před Grand Prix Itálie. Nicméně není překvapující, že už dva týmy z hlediska tohoto řešení vznesly výhrady přímo u FIA. Nebylo zatím přesně určeno, o které se jedná.
"S ohledem na fakt, že jde o poměrně významnou změnu jsme poskytli FIA naše stanovisko. Přistupovali jsme ke zkoušce ve víře, že »transparentní« je správný termín, ale potvrdilo se, že pro nás by to tak nebylo. Najeli jsme na zmíněných pneumatikách kolem 150 km a žádný zásadní rozdíl proti standardním měkkým pneumatikám jsme nezaznamenali. Proto je náš závěr, podpořený našimi piloty takový, že by to byl z hlediska výkonu krok zpět, což odporuje našemu zájmu. V podstatě jde dle vyjádření pilotů o pneumatiku, která má blíž ke střední směsi, ale časy na ní dosahované jsou v podstatě stejné, nebo jde jen o velice malou změnu," uvedl nejmenovaný technický ředitel serveru motorsport.com.
Pokud se týmy jednomyslně nevysloví, je tu ještě jedna cesta, jak lze nový produkt prosadit. "Pokud chceme zavést změny v průběhu sezóny, je třeba souhlasu všech týmů, pak dojde řekněme k automatickému zavedení. Jinak budeme muset apelovat na FIA z hlediska otázky bezpečnosti," tvrdí Isola. Jenže jestli Pirelli chce zvolit tuto variantu, musí informovat FIA v tom duchu, že stávající pneumatiky nejsou dostatečně bezpečné.
Pirelli také nadále apeluje na FIA ohledně schválení vzoru obrubníku pro dlouhodobě fungující okruhy, kde by pak měly být vyměněny za ty stávající. Z tohoto hlediska je zajímavé, že průzkum po závodě v Rakousku prokázal, že Vettelův vůz musel po přejezdu obrubníku čelit tvrdým nárazům, což byl důsledek volby stopy ze strany pilota. Jinými slovy, nová forma obrubníků nebyla přímým důsledkem tehdejších problémů.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.