Toro Rosso prožilo dramatický závěr sezóny 2015, kdy se s určitým zpožděním dopracovalo k motorům Ferrari. Tím byl ohrožen vývoj nového vozu pro rok 2016, protože se dlouho nevědělo, s čím vlastně bude tým se sídlem ve Faenze jezdit.
Tým si zatím udržuje v Poháru konstruktérů 6. příčku, což je oproti loňsku zlepšení o jedno místo, ale už v květnu proběhla dohoda, že pro rok 2017 bude Toro Rosso opět používat pohonné jednotky Renault.
Technický ředitel James Key připouští, že po výzvě v podobě velice krátkého času pro zapracování motoru Ferrari je nyní pro tým velkou vzpruhou, že má jistotu s tak velkým časovím předstihem.
"Je to obrovsk8 výhoda. Velice těžko se to popisuje, jak zásadní to je rozdíl. Jsme opravdu rádi, že víme, s jakým motorem budeme mít k dispozici. S naším vozem jsme se dostali do velmi složité situace. S Ferrari jsme nabrali velké zpoždění.
Neměli jsme žádné informace a když jsme s nimi začali v prosinci diskutovat, bylo už hodně pozdě. Vůz začnete stavět poté, co máte instalovaný motor, v současné době to je hodně složité. Optimální vůz je založen na začlenění pohonné jednotky," vysvěltuje Key.
Kvůli Ferrari jsme sáhli ke kompromisůmKey přiznává, že vývoj Toro Rosso STR11 se ocitl kvůli pozdní dohodě s Ferrari ve velkém ohrožení.
"Snažili jsme se dopad minimalizovat, ale muselo nevyhnutelně dojít k domino efektu. Auto bylo zpočátku trochu moc těžké. Měli jsme jisté potíže s některými chladícími parametry. Mnoho dalších věcí mělo daleko k optimálnímu stavu, v některých případech jsme se museli spolehnout pouze na odhad.
A to samozřejmě stojí více peněz, zvláště pokud to musíte stihnout v tak krátkém období. Existuje také mnoho věcí, o nichž se obtížně hovoří. Vidíte vůz na trati a víte, co mu chybí, protože jste museli udělat nějaké kompromisy," pokračuje Key.
Technický ředitel připouští, že je velice obtížné odhadnout pozici týmu v souvislosti s radikálními změnami pravidel, ale chce věřit, že tým se výrazně zlepší.
"Myslím, že to bude v pořádku. V tomto okamžiku máme nějaký plán, i když plány se většinou realizují podle toho, co máte k dispozici. Myslím, že kolem vozů pro rok 2017 panuje v tuto chvíli docela hektická atmosféra, protože netušíte, jak se s pravidly vyrovnají ostatní.
Jeden z nějtěžších faktorů bude poznání, jak se ony masivní změny na voze projeví. V této fázi je velmi obtížné to odhadnout. Takže to musíme co nejdřív pochopit, udělat pro rok 2017 dobrý vůz - uvidíme, jestli toho budeme schopni," dodává Key.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.