Toro Rosso prožilo dramatický závěr sezóny 2015, kdy se s určitým zpožděním dopracovalo k motorům Ferrari. Tím byl ohrožen vývoj nového vozu pro rok 2016, protože se dlouho nevědělo, s čím vlastně bude tým se sídlem ve Faenze jezdit.
Tým si zatím udržuje v Poháru konstruktérů 6. příčku, což je oproti loňsku zlepšení o jedno místo, ale už v květnu proběhla dohoda, že pro rok 2017 bude Toro Rosso opět používat pohonné jednotky Renault.
Technický ředitel James Key připouští, že po výzvě v podobě velice krátkého času pro zapracování motoru Ferrari je nyní pro tým velkou vzpruhou, že má jistotu s tak velkým časovím předstihem.
"Je to obrovsk8 výhoda. Velice těžko se to popisuje, jak zásadní to je rozdíl. Jsme opravdu rádi, že víme, s jakým motorem budeme mít k dispozici. S naším vozem jsme se dostali do velmi složité situace. S Ferrari jsme nabrali velké zpoždění.
Neměli jsme žádné informace a když jsme s nimi začali v prosinci diskutovat, bylo už hodně pozdě. Vůz začnete stavět poté, co máte instalovaný motor, v současné době to je hodně složité. Optimální vůz je založen na začlenění pohonné jednotky," vysvěltuje Key.
Kvůli Ferrari jsme sáhli ke kompromisůmKey přiznává, že vývoj Toro Rosso STR11 se ocitl kvůli pozdní dohodě s Ferrari ve velkém ohrožení.
"Snažili jsme se dopad minimalizovat, ale muselo nevyhnutelně dojít k domino efektu. Auto bylo zpočátku trochu moc těžké. Měli jsme jisté potíže s některými chladícími parametry. Mnoho dalších věcí mělo daleko k optimálnímu stavu, v některých případech jsme se museli spolehnout pouze na odhad.
A to samozřejmě stojí více peněz, zvláště pokud to musíte stihnout v tak krátkém období. Existuje také mnoho věcí, o nichž se obtížně hovoří. Vidíte vůz na trati a víte, co mu chybí, protože jste museli udělat nějaké kompromisy," pokračuje Key.
Technický ředitel připouští, že je velice obtížné odhadnout pozici týmu v souvislosti s radikálními změnami pravidel, ale chce věřit, že tým se výrazně zlepší.
"Myslím, že to bude v pořádku. V tomto okamžiku máme nějaký plán, i když plány se většinou realizují podle toho, co máte k dispozici. Myslím, že kolem vozů pro rok 2017 panuje v tuto chvíli docela hektická atmosféra, protože netušíte, jak se s pravidly vyrovnají ostatní.
Jeden z nějtěžších faktorů bude poznání, jak se ony masivní změny na voze projeví. V této fázi je velmi obtížné to odhadnout. Takže to musíme co nejdřív pochopit, udělat pro rok 2017 dobrý vůz - uvidíme, jestli toho budeme schopni," dodává Key.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.