Lotus se loni topil v dluzích, propad hospodaření byl i na F1 ohromný

Lotus opustil F1 s obrovskou ztrátou
Lotus opustil F1 s obrovskou ztrátou, foto: Pirelli
Robert RoBertino Pavelka 20. července 2016 09:40
Sdílej:

Že měl tým Lotus zejména v druhé polovině roku 2015 velké finanční potíže, které dokonce vedly k zadržení vozů z důvodu neuhrazených účtů, bylo známo. Nyní se konečně dozvídáme, jak kritická byla situace stáje předtím, než ji převzal Renault.

Podle oficiálních údajů zaznamenal Lotus Formula 1 Team až neuvěřitelnou ztrátu 56 994 000 liber. Pokud tuto částku porovnáme s údajem za rok 2014, jedná se o extrémně strmý nárůst, protože tehdy prodělal tým podstatně méně: 5 753 000 £.

Jde o vyúčtování k 31. prosinci 2015, tedy jen několik dnů poté, co byl Lotus oficiálně převzat Renaultem. Vlastník Lotusu, Gravity Motorsports, prodal 90 % týmu společnosti Grigny Ltd., dceřinné společnosti francouzské automobilky, za symbolickou 1 libru.

Strategická zpráva týmu podotýká, že "zvýšení finanční ztráty souvisí s určitými body, především v podobě neuskutečněných transakcí, proto se v roce 2016 očekává lepší výsledek". Podle účetních výsledků se obrat snížil o 36,3 miliony liber, což je důsledek "omezených sponzorských příspěvků v tomto roce". Tržby poklesly o 11 milionů liber jako výsledek "obtížné sezóny a rozpočtová omezení, kterým firma čelila v průběhu roku až do převzetí".

Naproti tomu vzrostly provozní náklady o 6,7 milionu liber, finanční náklady poskočily o 1,7 milionu £ na konečných 22 milionů, ačkoliv tým uvedl, že "očekává snížení dluhu v průběhu roku 2015 a celkově očekávané zlepšení finančních výsledků". Ohledně převzetí Lotusu ze strany Renaultu je uvedeno, že "účetní uzávěrka vykazuje pozitivní pohyb ze strany držitelů akcií ve výši 76,7 milionů £".

Renault avizoval novou strategii ve formě "rekonstrukce společnosti se správnou mírou výdajů, investic a nových pracovních postupů, aby odrážely dlouhodobé sportovní ambice a přímý obchodní plán Renaultu". Zpráva rovněž naznačuje, že zlepšený výkon týmu se má projevit v druhé polovině letošního šampionátu. "Nicméně s ohledem na jistý handicap vyplývající ze zpožděného a nedostatečného vývoje během roku 2015 nelze očekávat, že by došlo ke zlepšení loňského 6. místa v Poháru konstruktérů," píše se dále ve zprávě.

Renault doposud získal 6 bodů a patří mu devátá příčka mezi týmy. Zpráva dále uvádí, že Renault má nabídku dodávat v sezónách 2017 a 2018 pohonné jednotky týmům Red Bull a Toro Rosso. "Vedení rozumně očekává, že společnost má dostatečné zdroje pro pokračování v oblasti operační existence v dlouhodobém výhledu a budou pokračovat v realizaci koncernového principu ve finanční bilanci," tak zní výhled na další fungování závodního týmu.

Témata:
Stalo se
Novinky
Christian Horner, Bernie Ecclestone a Helmut Marko v Brazílii

Bernie Ecclestone bez slitování: Horner si hrál na dvacátníka

Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.

Novinky
První den Laurenta Mekiese v pozici šéfa Red Bullu

První den v Red Bullu: Laurent Mekies přebírá otěže s odhodláním a vášní

Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.

Novinky
Podium v Rakousku 2025

McLaren ve válce sám se sebou: Souboj o titul se mění v tenký led

Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.

Novinky
Christian Horner v Saúdské Arábii

Tajný převrat v Red Bullu: Změna podílů a pád Christiana Hornera

Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.