Evropská Grand Prix je za námi, ale hovořit se o ní bude ještě hodně dlouho. Možná i proto, že přes veškeré očekávání nepřinesla onen "nepředvídatelný" závod, jak mnozí očekávali. Jedno pozitivum ale na ní lze, alespoň podle někoho, najít.
Baku bude mít své odpůrce i zastánce. Jedním z těch druhých je pilot Toro Rosso Daniil Vjačeslavovič Kvjat, paradoxně muž, který musel trať vedoucí ulicemi ázerbajdžánské metropole opustit jako první. Dle jeho názoru je rád, že existuje okruh tak těžký a "nemilosrdný" jako Baku.
"Tenhle druh trati mám rád - musíte být statečný, mít »koule«, jak se říká, je to zkrátka fajn. Vítám trati vyžadující hrdinství, kdy musíte jet na hraně s vědomím, že můžete být snadno vytrestán. Ze všech moderních tratí je Baku tou, jejíž typ chceme častěji. Samozřejmě nemusíme jezdit pořád ve městech, ale třeba Zandvoort, Mugello - když jsem tam závodil před nějakými čtyřmi lety a nebyly tam žádné únikové zóny - nebo Imola, takové okruhy potřebujeme," tvrdí Kvjat.
Pamětníkům není třeba vysvětlovat, že v holandském Zandvoortu a italské Imole se kdysi Grand Prix jezdily, Mugello je využíváno jako zkušební dráha týmem Ferrari, ale v minulosti se tu některé "efjedničky" také projely.
"Jak říkám, na tratích, které jsem jmenoval, musíte prokázat statečnost. Abú Zabí, tam to žádné hrdinství není, jedeme tam jako roboti. Jedete, pozdě brzdíte, ztratíte pozici, jste naštvaný, protože jste přišel o rychlé kolo - ale nehrozí vám, že si tu zničíte auto," pokračuje ruský pilot.
Ctěme pocit nebezpečíKvjat byl pochopitelně dotázán, zda by neměl obavy, že nebezpečně havaruje nejen po jezdecké chybě nebo přecenění vlastních schopností, ale kvůli mechanické závadě. Hned mu byla připomenuta jeho porucha, kvůli které musel v 6. kole zajet do boxů a odstoupit.
"Podobné selhání zavěšení se moc často nestává - samozřejmě bychom nebyli rádi, kdybych kvůli tomu skončil ve zdi, proto jsem také raději volil odstoupení.
Náš sport je extrémní, měl by být nebezpečný - dnes jsem měl problém se zavěšením, ale také jsem mohl mít i jiný a vážnější. Ale podepsal jsem kontrakt a vím, že nebezpečí je jeho součástí," dodává Kvjat.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.