Bezpečnost nade vše - to je heslo, které stále více provází F1. Ale nejde jen o ochranu pilotů při samotných incidentech, ale dbá se i na prevenci. O ochraně kokpitů jsme už psali dost, teď se dostává na pořad dne další bezpečnostní pomůcka.
V plánu je osazení kokpitu další kamerou, která by shromažďovala biometrické údaje pilotů s cílem dopátrat se příčin některých nehod a ruku v ruce s tím zlepšit bezpečnost. Zvažuje se, že by podobné zařízení bylo realizováno už v letošní sezóně.
Vysokorychlostní kamery s rychlostí snímání 100 obrázků za vteřinu byly instalovány už na začátku tohoto roku. Došly uplatnění například při havárii Fernanda Alonsa v Melbourne. Ve sluchátkách pilotů jsou nyní zabudovány malé akcelerometry, propojené s elektrickou řídící jednotkou vozu, které zaznamenávají síly působící na hlavu pilota v okamžiku nárazu.
Laurent Mekies, generální manažer výzkumu u Global Institute FIA podotýká, že by měla být zavedena ještě další zařízení, týkající se biometrie pilota. Shromažďovaly by se tak údaje o jeho celkovém stavu, srdeční frekvenci, tělesné teploty a úrovni vyměšovaného potu. V minulosti se již několikrát podobné sondy zkoušely.
"Doufám, že budeme u některých pilotů toto zařízení využít ještě před koncem sezóny, třeba jen v testovacím módu. Biometrické údaje nám pomohou vyhodnotit stav pilota před případnou havárií, v jejím průběhu a bezprostředně po ní, včetně záchranných prací," říká Mekies
S ohledem na připravované zavedení ochrany kokpitu v podobě Halo konceptu Mekies plánuje, že by zmíněné kamery mohly být umístěny v zařízení nad pilotem. Jako další místo pro situování zmíněných zařízení se nabízejí bezpečnostní pásy, z nichž by se dala monitorovat horní část těla pilota.
Při kolizi Alonsa a Gutiérreze v Melbourne došlo v rychlosti 305 km/h k nárazu a bylo zaznamenáno přetížení 46G při bočním zpomalení poté, co vůz vlétl do štěrku a byl vyhozen do vzduchu. Vysokorychlostní kamera v kokpitu prokázala, že Alonsova hlava dvakrát během nehody narazila do levé vnitřní opěrky hlavy. Pilot sice vylezl z vraku vlastními silami, ale lékaři mu poté vystavili stop na příští závod. FIA prohlásila, že to bylo vůbec poprvé, kdy se propojily všechny nové bezpečnostní systémy, aby bylo možno získat forenzní obrázek toho, co se stane s pilotem a vozem během závažné havárie.
Zatímco hollywoodská premiéra filmu F1 lákala jezdce do New Yorku, Max Verstappen zvolil jinou cestu. Místo červeného koberce zamířil do Evropy.
V New Yorku se v pondělí večer uskutečnila slavnostní premiéra dlouho očekávaného filmu F1: The Movie. Na červený koberec dorazily desítky jezdců a osobností ze světa motorsportu – až na jednu výjimku. Trojnásobný šampion Max Verstappen se premiéry záměrně nezúčastnil. Místo světel reflektorů si zvolil klidné chvíle s novorozenou dcerou Lily.
Christian Horner vyjádřil spokojenost s bezchybným výkonem Maxe Verstappena během Velké ceny Kanady v Montrealu. Nizozemský jezdec z druhé pozice na startu dokázal vytěžit maximální možný výsledek a dojel těsně za vítězným Georgem Russellem, přestože se mu nepodařilo výrazněji zaútočit na vedení.
Nico Rosberg varoval, že nehoda Landa Norrise v Kanadě by mohla mít výrazný dopad na jeho psychiku. Podle bývalého šampiona F1 takové incidenty často ovlivňují sebevědomí i těch nejlepších jezdců.
Charles Leclerc po náročné Velké ceně Kanady přiznal, že jeho výkon nebyl ideální a kritizoval strategii Ferrari, která ho podle něj stála lepší výsledek. Zdůraznil ale, že necítí potřebu někomu něco dokazovat a raději se soustředí na další závody
Max Verstappen dojel v Kanadě druhý těsně za Georgem Russellem, přičemž závěr závodu přinesl napínavý a férový souboj. Oba piloti předvedli odvahu i vzájemný respekt, který dodal bitvě na dramatičnosti i lidském rozměru.
FIA zahájila šetření souboje mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim během závěru Velké ceny Kanady. Incident výrazně ovlivnil průběh závodu a může mít dopad na týmovou strategii McLarenu.
George Russell si udržel vítězství v Kanadě poté, co komisaři zamítli protest Red Bullu. Rozhodnutí potvrdilo čistotu jeho závodu a nezměnilo pořadí.
Během Velké ceny Kanady se střetli jezdci McLarenu Lando Norris a Oscar Piastri, což výrazně ovlivnilo průběh závodu. Incident vyvolal pozornost fanoušků i odborníků a otevřel debatu o týmové strategii a agresivitě.
Lewis Hamilton v úvodu závodu v Montrealu srazil sviště, který se objevil na trati. Kolize způsobila poškození jeho vozu a prakticky zmařila šanci na dobrý výsledek.
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.