Po dnech plných napětí, kdy se formát kvalifikace doslova v předvečer dění v Grand Prix Austrálie několikrát měnil a upravoval, měli piloti, týmy a diváci konečně možnost posoudit, jak funguje novinka v praxi. Můžeme říci - je to do jisté míry průšvih.
Názorové spektrum na vyřazovací způsob kvalifikace bylo hodně široké, ale dá se říci, že po zmatcích, které zavedení této varianty provázelo, se mnoho pilotů vyjádřilo v tom duchu, že by jim bylo milejší, kdyby se o postavení na startovním roštu rozhodovalo ve stejném duchu jako loni. Jejich názor sdíleli i někteří týmové šéfové, zajímavý názor pronesl Maurizio Arrivabene (čtěte zde), který nejspíš deklaroval svou zálibu shánění nezbytných životních potřeb v obřích obchodních řetězcích.
První část kvalifikace:
Na konci boxové uličky se jako první objevily oba Mercedesy, následované vozy Haas. A ještě v průběhu zaváděcího kola předjel Rosberg Hamiltona, ovšem chyboval v nájezdu do první zatáčky, i proto zajel čas 1:33,806. Hamilton byl podstatně lepší - 1:26,635. Vzápětí obhájce titulu posunul svůj výkon na 1:25,351, což se stalo měřítkem pro ostatní. Také Vettel měl začátek slabší (1:33,543), ale pak se i on posunul do bezpečné fáze.
Pak už začalo jít do tuhého a ukázalo se, že týmy musí ještě zapracovat na správném načasování ohledně výjezdu. Byl to případ Gutiérreze, který sice dokázal zajet vynikající čas 1:26,645, ale započítán mu byl výkon 1:29,606. Byli jsme i svědky mírně zmatené grafiky a také útoku Palmera v posledním možném čase, kdy se na úkor Ericssona spasil a postoupil do Q2. TOP 5 v první části kvalifikace: Hamilton, Massa, Alonso, Hülkenberg, Räikkönen.
Vyřazeni z první části (jak postupně vypadávali): Wehrlein, Harjanto, Gutiérrez, Grosjean, Kvjat (kvůli mechanické poruše), Nasr a Ericsson.
Druhá část kvalifikace:
Na trať opět vyrazil jako první Hamilton a rozhodl se zasadit ostatním jasný a zřejmý úder - 1:24,605 a dál se nemusel snažit. Rosberg ho s jistým odstupem následoval - 1:24,796. Ferrari si chvíli podržely 3. a 4. místo, ale pak se startovní pole promlelo. Jisté bylo jedno - Renault i přes veškerou snahu tahal za nejkratší konec, Palmer jen odvrátil své vypadnutí tím, že se posunul před týmového kolegu. Piloti McLarenu asi pochopili své šance a k zajišťovacímu pokusu vůbec nevyjeli. Zato Sainz jr. perfektně načasovaným pokusem poskočil na průběžné 4. místo a přihrál černého Petra Bottasovi, který posledním pokusem v hodnotě 1:26,029 nezlepšil své předchozí maximum. A protože ani Force Indie nešly do závěru kvalifikace naplno, byla jasná osmička. TOP 5 po druhé části kvalifikace: Hamilton, Rosberg, Vettel, Sainz jr., Ricciardo.
Vyřazeni z druhé části (jak postupně vypadávali): Magnussen, Palmer, Button, Alonso, Bottas, Hülkenberg, Pérez. O jejich odstoupení už bylo jasno dvě minuty před koncem této části.
Třetí část kvalifikace:
Na trať vyjel jako první Rosberg a po chybě v zatáčce Clark určitě tušil, že čas 1:25,260 nebude stačil. Nakrátko ho překonal Vettel, poté se ale do čela dostal výkonem 1:24,133 Hamilton. Zbývající pětice pilotů zajela jediné měřené kolo - a to byl de facto konec. Odpočítávání časů znamenající vyřazení klidně plynulo a piloti dleli v boxech. Prakticky těsně za polovinou času vymezeného pro poslední část kvalifikace zazněla z boxů Ferrari informace, že rudé vozy z Maranella už nevyjedou a vlastně kromě Mercedesů, kteří si to ještě v závěru zkusmo rozdaly o pole-position, všechno skončilo dávno předtím. Nenaplnil se tedy záměr, že půjde o bitvu do poslední možné chvíle, kvalifikace zívala nudou a zejména evropští fanoušci, kteří si řídili budíky na časnou sobotní ranní hodinu asi odcházeli dospávat s nelichotivými výrazy na rtech.
Vyřazeni z třetí části (jak postupně vypadávali): Ricciardo, Sainz, Massa, Verstappen, Räikkönen, Vettel.
Kvalifikaci absolvovaly týmy na červené směsi, tedy superměkkých pneumatikách. Rio Harjanto byl kvůli způsobení kolize v úvodu kvalifikace penalizován třemi místy na startovním roštu.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.