Kvalifikaci vyhrává Mercedes, její průběh vzbudil značné rozladění

Pascal Wehrlein při pátečním tréninku v Melbourne. Připadl mu neslavný primát
Pascal Wehrlein při pátečním tréninku v Melbourne. Připadl mu neslavný primát, foto: Manor Racing
Robert RoBertino Pavelka 19. března 2016 07:30
Sdílej:

Po dnech plných napětí, kdy se formát kvalifikace doslova v předvečer dění v Grand Prix Austrálie několikrát měnil a upravoval, měli piloti, týmy a diváci konečně možnost posoudit, jak funguje novinka v praxi. Můžeme říci - je to do jisté míry průšvih.

Názorové spektrum na vyřazovací způsob kvalifikace bylo hodně široké, ale dá se říci, že po zmatcích, které zavedení této varianty provázelo, se mnoho pilotů vyjádřilo v tom duchu, že by jim bylo milejší, kdyby se o postavení na startovním roštu rozhodovalo ve stejném duchu jako loni. Jejich názor sdíleli i někteří týmové šéfové, zajímavý názor pronesl Maurizio Arrivabene (čtěte zde), který nejspíš deklaroval svou zálibu shánění nezbytných životních potřeb v obřích obchodních řetězcích.

První část kvalifikace:

Na konci boxové uličky se jako první objevily oba Mercedesy, následované vozy Haas. A ještě v průběhu zaváděcího kola předjel Rosberg Hamiltona, ovšem chyboval v nájezdu do první zatáčky, i proto zajel čas 1:33,806. Hamilton byl podstatně lepší - 1:26,635. Vzápětí obhájce titulu posunul svůj výkon na 1:25,351, což se stalo měřítkem pro ostatní. Také Vettel měl začátek slabší (1:33,543), ale pak se i on posunul do bezpečné fáze.

Pak už začalo jít do tuhého a ukázalo se, že týmy musí ještě zapracovat na správném načasování ohledně výjezdu. Byl to případ Gutiérreze, který sice dokázal zajet vynikající čas 1:26,645, ale započítán mu byl výkon 1:29,606. Byli jsme i svědky mírně zmatené grafiky a také útoku Palmera v posledním možném čase, kdy se na úkor Ericssona spasil a postoupil do Q2. TOP 5 v první části kvalifikace: Hamilton, Massa, Alonso, Hülkenberg, Räikkönen.

Vyřazeni z první části (jak postupně vypadávali): Wehrlein, Harjanto, Gutiérrez, Grosjean, Kvjat (kvůli mechanické poruše), Nasr a Ericsson.

Druhá část kvalifikace:

Na trať opět vyrazil jako první Hamilton a rozhodl se zasadit ostatním jasný a zřejmý úder - 1:24,605 a dál se nemusel snažit. Rosberg ho s jistým odstupem následoval - 1:24,796. Ferrari si chvíli podržely 3. a 4. místo, ale pak se startovní pole promlelo. Jisté bylo jedno - Renault i přes veškerou snahu tahal za nejkratší konec, Palmer jen odvrátil své vypadnutí tím, že se posunul před týmového kolegu. Piloti McLarenu asi pochopili své šance a k zajišťovacímu pokusu vůbec nevyjeli. Zato Sainz jr. perfektně načasovaným pokusem poskočil na průběžné 4. místo a přihrál černého Petra Bottasovi, který posledním pokusem v hodnotě 1:26,029 nezlepšil své předchozí maximum. A protože ani Force Indie nešly do závěru kvalifikace naplno, byla jasná osmička. TOP 5 po druhé části kvalifikace: Hamilton, Rosberg, Vettel, Sainz jr., Ricciardo.

Vyřazeni z druhé části (jak postupně vypadávali): Magnussen, Palmer, Button, Alonso, Bottas, Hülkenberg, Pérez. O jejich odstoupení už bylo jasno dvě minuty před koncem této části.

Třetí část kvalifikace:

Na trať vyjel jako první Rosberg a po chybě v zatáčce Clark určitě tušil, že čas 1:25,260 nebude stačil. Nakrátko ho překonal Vettel, poté se ale do čela dostal výkonem 1:24,133 Hamilton. Zbývající pětice pilotů zajela jediné měřené kolo - a to byl de facto konec. Odpočítávání časů znamenající vyřazení klidně plynulo a piloti dleli v boxech. Prakticky těsně za polovinou času vymezeného pro poslední část kvalifikace zazněla z boxů Ferrari informace, že rudé vozy z Maranella už nevyjedou a vlastně kromě Mercedesů, kteří si to ještě v závěru zkusmo rozdaly o pole-position, všechno skončilo dávno předtím. Nenaplnil se tedy záměr, že půjde o bitvu do poslední možné chvíle, kvalifikace zívala nudou a zejména evropští fanoušci, kteří si řídili budíky na časnou sobotní ranní hodinu asi odcházeli dospávat s nelichotivými výrazy na rtech.

Vyřazeni z třetí části (jak postupně vypadávali): Ricciardo, Sainz, Massa, Verstappen, Räikkönen, Vettel. 

Kvalifikaci absolvovaly týmy na červené směsi, tedy superměkkých pneumatikách. Rio Harjanto byl kvůli způsobení kolize v úvodu kvalifikace penalizován třemi místy na startovním roštu.

Stalo se
Novinky
Lewis Hamilton v Saúdské Arábii

Lewis Hamilton se ve Ferrari trápí. Dokládají to slova v radiu

Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.

Novinky
Lewis Hamilton v Saúdské Arábii

Zklamaný Hamilton po tréninku v Džiddě: „Dostat se do top 10 by byl úspěch“

Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.

Grand Prix
Lando Norris v Džiddě

GP Saúdské Arábie: McLaren v plné síle, Norris ovládl 3. trénink

Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.

Novinky
Max Verstappen

Verstappen odhaluje realitu: I s pokrokem v Saúdské Arábii Red Bull čelí nevyřešeným problémům

Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.