Po dnech plných napětí, kdy se formát kvalifikace doslova v předvečer dění v Grand Prix Austrálie několikrát měnil a upravoval, měli piloti, týmy a diváci konečně možnost posoudit, jak funguje novinka v praxi. Můžeme říci - je to do jisté míry průšvih.
Názorové spektrum na vyřazovací způsob kvalifikace bylo hodně široké, ale dá se říci, že po zmatcích, které zavedení této varianty provázelo, se mnoho pilotů vyjádřilo v tom duchu, že by jim bylo milejší, kdyby se o postavení na startovním roštu rozhodovalo ve stejném duchu jako loni. Jejich názor sdíleli i někteří týmové šéfové, zajímavý názor pronesl Maurizio Arrivabene (čtěte zde), který nejspíš deklaroval svou zálibu shánění nezbytných životních potřeb v obřích obchodních řetězcích.
První část kvalifikace:
Na konci boxové uličky se jako první objevily oba Mercedesy, následované vozy Haas. A ještě v průběhu zaváděcího kola předjel Rosberg Hamiltona, ovšem chyboval v nájezdu do první zatáčky, i proto zajel čas 1:33,806. Hamilton byl podstatně lepší - 1:26,635. Vzápětí obhájce titulu posunul svůj výkon na 1:25,351, což se stalo měřítkem pro ostatní. Také Vettel měl začátek slabší (1:33,543), ale pak se i on posunul do bezpečné fáze.
Pak už začalo jít do tuhého a ukázalo se, že týmy musí ještě zapracovat na správném načasování ohledně výjezdu. Byl to případ Gutiérreze, který sice dokázal zajet vynikající čas 1:26,645, ale započítán mu byl výkon 1:29,606. Byli jsme i svědky mírně zmatené grafiky a také útoku Palmera v posledním možném čase, kdy se na úkor Ericssona spasil a postoupil do Q2. TOP 5 v první části kvalifikace: Hamilton, Massa, Alonso, Hülkenberg, Räikkönen.
Vyřazeni z první části (jak postupně vypadávali): Wehrlein, Harjanto, Gutiérrez, Grosjean, Kvjat (kvůli mechanické poruše), Nasr a Ericsson.
Druhá část kvalifikace:
Na trať opět vyrazil jako první Hamilton a rozhodl se zasadit ostatním jasný a zřejmý úder - 1:24,605 a dál se nemusel snažit. Rosberg ho s jistým odstupem následoval - 1:24,796. Ferrari si chvíli podržely 3. a 4. místo, ale pak se startovní pole promlelo. Jisté bylo jedno - Renault i přes veškerou snahu tahal za nejkratší konec, Palmer jen odvrátil své vypadnutí tím, že se posunul před týmového kolegu. Piloti McLarenu asi pochopili své šance a k zajišťovacímu pokusu vůbec nevyjeli. Zato Sainz jr. perfektně načasovaným pokusem poskočil na průběžné 4. místo a přihrál černého Petra Bottasovi, který posledním pokusem v hodnotě 1:26,029 nezlepšil své předchozí maximum. A protože ani Force Indie nešly do závěru kvalifikace naplno, byla jasná osmička. TOP 5 po druhé části kvalifikace: Hamilton, Rosberg, Vettel, Sainz jr., Ricciardo.
Vyřazeni z druhé části (jak postupně vypadávali): Magnussen, Palmer, Button, Alonso, Bottas, Hülkenberg, Pérez. O jejich odstoupení už bylo jasno dvě minuty před koncem této části.
Třetí část kvalifikace:
Na trať vyjel jako první Rosberg a po chybě v zatáčce Clark určitě tušil, že čas 1:25,260 nebude stačil. Nakrátko ho překonal Vettel, poté se ale do čela dostal výkonem 1:24,133 Hamilton. Zbývající pětice pilotů zajela jediné měřené kolo - a to byl de facto konec. Odpočítávání časů znamenající vyřazení klidně plynulo a piloti dleli v boxech. Prakticky těsně za polovinou času vymezeného pro poslední část kvalifikace zazněla z boxů Ferrari informace, že rudé vozy z Maranella už nevyjedou a vlastně kromě Mercedesů, kteří si to ještě v závěru zkusmo rozdaly o pole-position, všechno skončilo dávno předtím. Nenaplnil se tedy záměr, že půjde o bitvu do poslední možné chvíle, kvalifikace zívala nudou a zejména evropští fanoušci, kteří si řídili budíky na časnou sobotní ranní hodinu asi odcházeli dospávat s nelichotivými výrazy na rtech.
Vyřazeni z třetí části (jak postupně vypadávali): Ricciardo, Sainz, Massa, Verstappen, Räikkönen, Vettel.
Kvalifikaci absolvovaly týmy na červené směsi, tedy superměkkých pneumatikách. Rio Harjanto byl kvůli způsobení kolize v úvodu kvalifikace penalizován třemi místy na startovním roštu.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.