Všichni účastníci letošního šampionátu F1 dostali ještě před přesunem na místo konání prvního závodu sezóny 2016 přesné znění úprav a omezení radiové komunikace. Jak lze na první pohled posoudit, jde o mnohem tvrdší omezení, než se původně počítalo.
Co se tedy praví v přesném znění pravidel, která zaslal týmům Charlie Whiting? Přinášíme je plné znění dokumentu FIA.
A. Omezení komunikace ve směru tým - pilot
Následující omezení se týkají:
- všech komunikací směrem k pilotovi včetně, ale nikoli výhradně, rádia a signalizačních tabulí
- doby, kdy je vůz mimo garáž s pilotem v kokpitu (s výjimkou, kdy vůz stojí v pitlane v den závodu nebo během zaváděcích kol).
Seznam povolených zpráv:1. Potvrzení ze strany pilota, že zprávu slyšel.
2. Údaj o kritickém problému s vozem; všechny zprávy tohoto typu mohou být vyslány pouze v případě že selhání součásti nebo systému je nevyhnutelné a hrozí odstoupení.
3. Informace týkající se poškození vozu.
4. Pokyny k výběru výchozích hodnot ze strany pilota za účelem zmírnění nefunkčnosti senzoru, pohonu nebo kontroly, jejichž poškození není možné zjistit a zpracovat pomocí palubního software. V souladu s článkem 8.2.4 jakékoli nové nastavení systému tímto způsobem nesmí zvýšit výkon vozu přes úroveň, kterou měl vůz před uvedenými problémy.
5. Pokyn k zajetí do boxů z důvodu zabezpečení nebo odstoupení vozu.
6. Upozornění na problémy soupeřova vozu.
7. Informace týkající se dění na trati (červené vlajky, modré vlajky, žluté vlajky, safety car na tarti, virtuální safety car, přerušení závodu a jiné podobné instrukce či informace od ředitelství závodu).
8. Podstoupení zpráv z kontroly závodu (zejména pro nový systém kvalifikace při vyřazování nejpomalejšího vozidla ze startovního pole).
9. Mokrá trať, nečistoty či olej v jednotlivých zatáčkách.
10. Informace o počasí
11. Informace o času vlastního pilota na jedno kolo nebo v určitých sektorech.
12. Detaily o čase na kolo u soupeřů.
13. Varování při koncentraci vozidel nebo odstupu od ostatních soupeřů během tréninku nebo závodu.
14. Pokyny k výměně pozic s ostatními piloty.
15. Informace o zbývajícím čase nebo počtu kol tréninku nebo závodu.
16. Aktuální pozice během tréninku nebo závodu.
17. Výrazy mající charakter povzbuzení pilota - "push hard", "push now", "závodíš s XY", "uklidni se" nebo podobné (nesmí se jednat o termíny, u kterých je podezření z kódovaných zpráv).Pozn:. první dva výrazy záměrně necháváme v původním znění, protože jejich přesný překlad je neadekvátní.
18. Při avizovaném zajetí do boxů (případně během zaváděcího kola při nájezdu na startovní rošt) mohou být jakékoli informace tohoto druhu užity pouze v případě, že pilot v témže kole skutečně do boxů zajede.
19. Upozornění na rychlostní limit, změnu nastavení pneumatik, aby odpovídalo příslušné sadě, jakož i upozornění na přejíždění obrubníků, čar vymezujících trať, plastové patníky, váhová světla při odjezdu/vjezdu do boxů.
20. Oznámení o porušení pravidel ze strany vlastního pilota nebo konkurentů - vynechání šikany, výjezd z trati, oznámení o časové či jiné penalizaci a podobně.
21. Informace o možnosti využití DRS či jeho zákazu.
22. Upozornění na nefunkční/trvale funkční DRS.
23. Informace o úniku oleje.
24. Informace týkající se testovacích sekvencí během tréninkových jízd.
Jakákoli jiná zpráva než níže uvedené, u níž bude podezření, že se jedná o kódovanou informaci využívanou pro jiný účel (včetně nápovědy pilotovi), bude považována za porušení článku 20.1 Sportovních předpisů a budou odpovídajícím způsobem podstoupeny sportovním komisařům.
Zprávy z radiokomunikace odstraněné:Jedná se o informace, které ještě před poslední úpravou byly v radiokomunikaci povoleny, nyní jsou ale "mimo zákon."
- informace o volbě pneumatik pro příští zastávku v boxech
- informace o počtu kol absolvovaných pilotem na té které sadě během závodu
- specifikace pneumatik konkurentů
- informace týkající se pravděpodobné závodní strategie soupeřů
- "okno" safety caru
- změna nastavení předního spoileru při další zastávce v boxech
- připomínky ohledně traťových limitů
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.