Všichni účastníci letošního šampionátu F1 dostali ještě před přesunem na místo konání prvního závodu sezóny 2016 přesné znění úprav a omezení radiové komunikace. Jak lze na první pohled posoudit, jde o mnohem tvrdší omezení, než se původně počítalo.
Co se tedy praví v přesném znění pravidel, která zaslal týmům Charlie Whiting? Přinášíme je plné znění dokumentu FIA.
A. Omezení komunikace ve směru tým - pilot
Následující omezení se týkají:
- všech komunikací směrem k pilotovi včetně, ale nikoli výhradně, rádia a signalizačních tabulí
- doby, kdy je vůz mimo garáž s pilotem v kokpitu (s výjimkou, kdy vůz stojí v pitlane v den závodu nebo během zaváděcích kol).
Seznam povolených zpráv:1. Potvrzení ze strany pilota, že zprávu slyšel.
2. Údaj o kritickém problému s vozem; všechny zprávy tohoto typu mohou být vyslány pouze v případě že selhání součásti nebo systému je nevyhnutelné a hrozí odstoupení.
3. Informace týkající se poškození vozu.
4. Pokyny k výběru výchozích hodnot ze strany pilota za účelem zmírnění nefunkčnosti senzoru, pohonu nebo kontroly, jejichž poškození není možné zjistit a zpracovat pomocí palubního software. V souladu s článkem 8.2.4 jakékoli nové nastavení systému tímto způsobem nesmí zvýšit výkon vozu přes úroveň, kterou měl vůz před uvedenými problémy.
5. Pokyn k zajetí do boxů z důvodu zabezpečení nebo odstoupení vozu.
6. Upozornění na problémy soupeřova vozu.
7. Informace týkající se dění na trati (červené vlajky, modré vlajky, žluté vlajky, safety car na tarti, virtuální safety car, přerušení závodu a jiné podobné instrukce či informace od ředitelství závodu).
8. Podstoupení zpráv z kontroly závodu (zejména pro nový systém kvalifikace při vyřazování nejpomalejšího vozidla ze startovního pole).
9. Mokrá trať, nečistoty či olej v jednotlivých zatáčkách.
10. Informace o počasí
11. Informace o času vlastního pilota na jedno kolo nebo v určitých sektorech.
12. Detaily o čase na kolo u soupeřů.
13. Varování při koncentraci vozidel nebo odstupu od ostatních soupeřů během tréninku nebo závodu.
14. Pokyny k výměně pozic s ostatními piloty.
15. Informace o zbývajícím čase nebo počtu kol tréninku nebo závodu.
16. Aktuální pozice během tréninku nebo závodu.
17. Výrazy mající charakter povzbuzení pilota - "push hard", "push now", "závodíš s XY", "uklidni se" nebo podobné (nesmí se jednat o termíny, u kterých je podezření z kódovaných zpráv).Pozn:. první dva výrazy záměrně necháváme v původním znění, protože jejich přesný překlad je neadekvátní.
18. Při avizovaném zajetí do boxů (případně během zaváděcího kola při nájezdu na startovní rošt) mohou být jakékoli informace tohoto druhu užity pouze v případě, že pilot v témže kole skutečně do boxů zajede.
19. Upozornění na rychlostní limit, změnu nastavení pneumatik, aby odpovídalo příslušné sadě, jakož i upozornění na přejíždění obrubníků, čar vymezujících trať, plastové patníky, váhová světla při odjezdu/vjezdu do boxů.
20. Oznámení o porušení pravidel ze strany vlastního pilota nebo konkurentů - vynechání šikany, výjezd z trati, oznámení o časové či jiné penalizaci a podobně.
21. Informace o možnosti využití DRS či jeho zákazu.
22. Upozornění na nefunkční/trvale funkční DRS.
23. Informace o úniku oleje.
24. Informace týkající se testovacích sekvencí během tréninkových jízd.
Jakákoli jiná zpráva než níže uvedené, u níž bude podezření, že se jedná o kódovanou informaci využívanou pro jiný účel (včetně nápovědy pilotovi), bude považována za porušení článku 20.1 Sportovních předpisů a budou odpovídajícím způsobem podstoupeny sportovním komisařům.
Zprávy z radiokomunikace odstraněné:Jedná se o informace, které ještě před poslední úpravou byly v radiokomunikaci povoleny, nyní jsou ale "mimo zákon."
- informace o volbě pneumatik pro příští zastávku v boxech
- informace o počtu kol absolvovaných pilotem na té které sadě během závodu
- specifikace pneumatik konkurentů
- informace týkající se pravděpodobné závodní strategie soupeřů
- "okno" safety caru
- změna nastavení předního spoileru při další zastávce v boxech
- připomínky ohledně traťových limitů
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.