Tahanice, kritiky, komentáře - to vše je minulostí. Strategická skupina F1 a Komise F1 mohou nyní konečně rozhlásit do celého světa, že kvalifikační formát postavený na systému postupného vyřazování, je skutečností.
Po ratifikování návrhu ze strany Světové rady motosportu FIA minulý týden bylo na základě procedurálních náležitostí vše vráceno k rukám Strategické skupiny F1 a Komise F1, aby mohlo proběhnout závěrečné schválení, ke kterému ovšem musely dát všechny týmy jednomyslný souhlas.
Byla tu jistá hrozba ze strany Ferrari, které mělo k danému systému kvalifikace výhrady. Pokud by Maranello nesouhlasilo, nebylo být dosaženo výše uvedené podmínky a kvalifikace by se jela podle formátu z loňského roku. Podle posledních zpráv však všechny týmy - tedy včetně Ferrari - vyjádřily nové podobě kvalifikace svou podporu.
FIA potvrdila nové předpisy ohledně kvalifikace a ta jsou nyní označena za platná s ohledem na článek 33 sportovních řádů F1.
Připomeňme si, jak tedy budou jednotlivé části kvalifikace vypadat:
Q1 (doba trvání 14:00 - 14:16)- potrvá 16 minut- do kvalifikace se mohou zapojit všechny vozy- po 7 minutách vypadne nejpomalejší jezdec, jeho další výkony už nebudou měřeny, musí se vrátit do boxů a dále v kvalifikaci nepokračuje- nejpomalejší jezdec pak bude vypadávat každou 1:30 min do odmávání šachovnicovou vlajkou (ve zmíněném časovém úseku to znamená v 7:00, 8:30, 10:00, 11:30, 13:00, 14:30 a 16:00 - myšleny minuty v Q1).- vypadne 7 jezdců, 15 postoupí do Q2
Na konci zmíněného časového úseku 16 minut všichni piloti na trati dokončí rozjeté kolo. Piloti vyřazení už se do dalších částí kvalifikace nezapojí. Ostatním pilotům, postupujícím do Q2 se dosažené časy mažou.
Q2 (doba trvání 14:24 - 14:39)- potrvá 15 min- po 6 minutách vypadne nejpomalejší jezdec, jeho další výkony už nebudou měřeny, musí se vrátit do boxů a dále v kvalifikaci nepokračuje- nejpomalejší jezdec pak bude vypadávat každou 1:30 min do odmávání šachovnicovou vlajkou (ve zmíněném časovém úseku to znamená v 6:00, 7:30, 9:00, 10:30, 12:00, 13:30 a 15:00 - myšleny minuty v Q2).- vypadne 7 jezdců, 8 postoupí do Q3
Na konci zmíněného časového úseku 15 minut všichni piloti na trati dokončí rozjeté kolo. Piloti vyřazení už se do dalších částí kvalifikace nezapojí. Ostatním pilotům, postupujícím do Q3 se dosažené časy mažou.
Q3 (doba trvání 14:46 - 15:00)- potrvá 14 min- po 5 minutách vypadne nejpomalejší jezdec, jeho další výkony už nebudou měřeny, musí se vrátit do boxů a dále v kvalifikaci nepokračuje- nejpomalejší jezdec pak bude vypadávat každou 1:30 min do odmávání šachovnicovou vlajkou (ve zmíněném časovém úseku to znamená v 5:00, 6:30, 8:00, 9:30, 11:00 a 12:30 - myšleny minuty v Q3). - 2 nejrychlejší piloti budou v posledních 90 vteřinách bojovat o pole position.
Následující pravidlo je založeno na účasti 22 vozů, přihlášených do sezóny 2016. S ohledem na povolený počet 24 míst přichází v úvahu varianta, že z Q1 a Q2 bude vyřazeno vždy osm vozů, aby do Q3 v každém případě nastoupilo osm zbylých pilotů. Pokud to bude nutné, může dojít ke změnám časových intervalů mezi jednotlivými částmi kvalifikace, aby zůstal v každém případě zachován formát pro Q3.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.