Tahanice, kritiky, komentáře - to vše je minulostí. Strategická skupina F1 a Komise F1 mohou nyní konečně rozhlásit do celého světa, že kvalifikační formát postavený na systému postupného vyřazování, je skutečností.
Po ratifikování návrhu ze strany Světové rady motosportu FIA minulý týden bylo na základě procedurálních náležitostí vše vráceno k rukám Strategické skupiny F1 a Komise F1, aby mohlo proběhnout závěrečné schválení, ke kterému ovšem musely dát všechny týmy jednomyslný souhlas.
Byla tu jistá hrozba ze strany Ferrari, které mělo k danému systému kvalifikace výhrady. Pokud by Maranello nesouhlasilo, nebylo být dosaženo výše uvedené podmínky a kvalifikace by se jela podle formátu z loňského roku. Podle posledních zpráv však všechny týmy - tedy včetně Ferrari - vyjádřily nové podobě kvalifikace svou podporu.
FIA potvrdila nové předpisy ohledně kvalifikace a ta jsou nyní označena za platná s ohledem na článek 33 sportovních řádů F1.
Připomeňme si, jak tedy budou jednotlivé části kvalifikace vypadat:
Q1 (doba trvání 14:00 - 14:16)- potrvá 16 minut- do kvalifikace se mohou zapojit všechny vozy- po 7 minutách vypadne nejpomalejší jezdec, jeho další výkony už nebudou měřeny, musí se vrátit do boxů a dále v kvalifikaci nepokračuje- nejpomalejší jezdec pak bude vypadávat každou 1:30 min do odmávání šachovnicovou vlajkou (ve zmíněném časovém úseku to znamená v 7:00, 8:30, 10:00, 11:30, 13:00, 14:30 a 16:00 - myšleny minuty v Q1).- vypadne 7 jezdců, 15 postoupí do Q2
Na konci zmíněného časového úseku 16 minut všichni piloti na trati dokončí rozjeté kolo. Piloti vyřazení už se do dalších částí kvalifikace nezapojí. Ostatním pilotům, postupujícím do Q2 se dosažené časy mažou.
Q2 (doba trvání 14:24 - 14:39)- potrvá 15 min- po 6 minutách vypadne nejpomalejší jezdec, jeho další výkony už nebudou měřeny, musí se vrátit do boxů a dále v kvalifikaci nepokračuje- nejpomalejší jezdec pak bude vypadávat každou 1:30 min do odmávání šachovnicovou vlajkou (ve zmíněném časovém úseku to znamená v 6:00, 7:30, 9:00, 10:30, 12:00, 13:30 a 15:00 - myšleny minuty v Q2).- vypadne 7 jezdců, 8 postoupí do Q3
Na konci zmíněného časového úseku 15 minut všichni piloti na trati dokončí rozjeté kolo. Piloti vyřazení už se do dalších částí kvalifikace nezapojí. Ostatním pilotům, postupujícím do Q3 se dosažené časy mažou.
Q3 (doba trvání 14:46 - 15:00)- potrvá 14 min- po 5 minutách vypadne nejpomalejší jezdec, jeho další výkony už nebudou měřeny, musí se vrátit do boxů a dále v kvalifikaci nepokračuje- nejpomalejší jezdec pak bude vypadávat každou 1:30 min do odmávání šachovnicovou vlajkou (ve zmíněném časovém úseku to znamená v 5:00, 6:30, 8:00, 9:30, 11:00 a 12:30 - myšleny minuty v Q3). - 2 nejrychlejší piloti budou v posledních 90 vteřinách bojovat o pole position.
Následující pravidlo je založeno na účasti 22 vozů, přihlášených do sezóny 2016. S ohledem na povolený počet 24 míst přichází v úvahu varianta, že z Q1 a Q2 bude vyřazeno vždy osm vozů, aby do Q3 v každém případě nastoupilo osm zbylých pilotů. Pokud to bude nutné, může dojít ke změnám časových intervalů mezi jednotlivými částmi kvalifikace, aby zůstal v každém případě zachován formát pro Q3.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.