Má na dvě a půl stovky absolvovaných Grand Prix, 32 vyhraných závodů v F1 a na kontě dva mistrovské tituly. Za dva týdny vstoupí do své patnácté sezóny mistrovství světa. Má proto určitě právo se vyjadřovat k věcem, které v posledních dnech hýbou Formulí 1.
Ze současného stavu Formule 1 je "smutný" a jedním dechem dodává, že chystané kvalifikační zmatky královně motoristického sportu nijak neprospějí. Fernando Alonso Diaz, dvojnásobný mistr světa, dokonce předvídá, že v budoucnu bude růst počet diváků, kteří o tento sport budou ztrácet zájem.
Alonso si vzal na přetřes především otázku kvalifikace. "Nemám žádný reálný názor... Je to smutné, já jsem z toho smutný... smutný z toho, jak náš sport asi z vnějšku vypadá, když během jednoho týdne třikrát měníme podobu kvalifikace. Nebo se tváříme, že se něco mění. Nic není oficiálního. Kdybych jako sportovec působil v jiném odvětví, asi bych se na Formuli 1 díval s určitým despektem," popisuje Alonso tahanici kolem definitivní podoby kvalifikace v letošním roce.
"Myslím, že to není správné. A změny? Těch je tak moc. Složitost těchto pravidel je pro díváky poměrně velká. Mám za to, že všichni moji přátelé ve Španělsku si chtějí pustit televizi a sledovat souboje, velké vozy, velké pneumatiky, velký hluk a bavit se závodem, jako tomu je v jiných sportovních odvětvích," pokračuje Alonso.
"Ale v našem případě to je samé MGU-H, MGU-K, nabití, superměkké, povinné použití středně tvrdých. Když jedete čtvrtý tři kola před koncem, musíte zastavit, protože je vaší povinností vyměnit pneumatiky. Kvůli takovým věcem pak lidé televizi přepnou nebo docela vypnou," nebere si Alonso servítky.
Alonso se nezúčastnil středeční schůzky mezi zástupci FIA a piloty. On sám se domnívá, že by se F1 měla vrátit někam do stavu, který panoval na začátku tohoto milénia. Vrací se také k výrokům ostatních pilotů. "S tím, co říkají moji kolegové nemohu než souhlasit. Chceme jednoduchá pravidla. I způsob možnosti zajet jediné kolo, super-pole v roce 2005 byl působivý. To bylo zajímavé i v televizi. Máte k dispozici jediné kolo, pozdě zabrzdíte, proto odstartujete na 15. místě, protože jste v jedné zatáčce chybovali. Tomu říkám adrenalin. Ať už se pánové nahoře rozhodnou jak chtějí, půjdeme do toho jako jsme to dělali v posledních 16 letech," tvrdí Alonso.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.