Má na dvě a půl stovky absolvovaných Grand Prix, 32 vyhraných závodů v F1 a na kontě dva mistrovské tituly. Za dva týdny vstoupí do své patnácté sezóny mistrovství světa. Má proto určitě právo se vyjadřovat k věcem, které v posledních dnech hýbou Formulí 1.
Ze současného stavu Formule 1 je "smutný" a jedním dechem dodává, že chystané kvalifikační zmatky královně motoristického sportu nijak neprospějí. Fernando Alonso Diaz, dvojnásobný mistr světa, dokonce předvídá, že v budoucnu bude růst počet diváků, kteří o tento sport budou ztrácet zájem.
Alonso si vzal na přetřes především otázku kvalifikace. "Nemám žádný reálný názor... Je to smutné, já jsem z toho smutný... smutný z toho, jak náš sport asi z vnějšku vypadá, když během jednoho týdne třikrát měníme podobu kvalifikace. Nebo se tváříme, že se něco mění. Nic není oficiálního. Kdybych jako sportovec působil v jiném odvětví, asi bych se na Formuli 1 díval s určitým despektem," popisuje Alonso tahanici kolem definitivní podoby kvalifikace v letošním roce.
"Myslím, že to není správné. A změny? Těch je tak moc. Složitost těchto pravidel je pro díváky poměrně velká. Mám za to, že všichni moji přátelé ve Španělsku si chtějí pustit televizi a sledovat souboje, velké vozy, velké pneumatiky, velký hluk a bavit se závodem, jako tomu je v jiných sportovních odvětvích," pokračuje Alonso.
"Ale v našem případě to je samé MGU-H, MGU-K, nabití, superměkké, povinné použití středně tvrdých. Když jedete čtvrtý tři kola před koncem, musíte zastavit, protože je vaší povinností vyměnit pneumatiky. Kvůli takovým věcem pak lidé televizi přepnou nebo docela vypnou," nebere si Alonso servítky.
Alonso se nezúčastnil středeční schůzky mezi zástupci FIA a piloty. On sám se domnívá, že by se F1 měla vrátit někam do stavu, který panoval na začátku tohoto milénia. Vrací se také k výrokům ostatních pilotů. "S tím, co říkají moji kolegové nemohu než souhlasit. Chceme jednoduchá pravidla. I způsob možnosti zajet jediné kolo, super-pole v roce 2005 byl působivý. To bylo zajímavé i v televizi. Máte k dispozici jediné kolo, pozdě zabrzdíte, proto odstartujete na 15. místě, protože jste v jedné zatáčce chybovali. Tomu říkám adrenalin. Ať už se pánové nahoře rozhodnou jak chtějí, půjdeme do toho jako jsme to dělali v posledních 16 letech," tvrdí Alonso.
Nový ročník šampionátu Formule 1 se chystá odstartovat a s ním přicházejí nové naděje a očekávání, které každá nová sezóna přináší.
Max Verstappen by mohl i bez dominantního vozu bojovat o titul, i kdyby měl k dispozici druhý nebo třetí nejrychlejší auto. Loňské problémy Red Bullu neohrozily jeho výkon, a jeho schopnost přizpůsobit se novým podmínkám by mohla být klíčová v nadcházející sezóně. Helmut Marko zdůraznil, že ačkoli McLaren vykázal silnou konkurenceschopnost, skutečné měřítko výkonnosti se ukáže až v závodech, kde Red Bull stále spoléhá na Verstappenovu genialitu.
Každý start nové sezóny Formule 1 je napínavý, ale stejně tak budí emoce i návrat populárního seriálu Drive to Survive. Lando Norris si však nebral servítky a odhalil, co mu na nové řadě vadí.
Sezóna Formule 1 2025 bude poslední pod současným cyklem pravidel, přičemž i přesto se letos některé předpisy mění. Přinášíme vám přehled všech klíčových informací, které byste měli vědět před startem nadcházejícího ročníku.
Lewis Hamilton se domnívá, že je „nejlépe připravený, jak jen může být“, s ohledem na krátkou dobu, kterou strávil u Ferrari, před jeho závodní premiérou v Austrálii,.
Šéf týmu Cadillac F1 zdůraznil, že výběr amerického jezdce do týmu bude záviset výhradně na jeho sportovních schopnostech a zásluhách, nikoli na národnosti. Tým se chce soustředit na kvalitu a výkon, a jakýkoli jezdec, který bude mít potenciál přispět k úspěchu, bude vítán bez ohledu na jeho původ.
Na Race of Champions v Sydney vyjádřila skupina významných osobností Formule 1 svou podporu Michaelu Schumacherovi a vyzvala sedminásobného mistra světa, aby "pokračoval v boji" během jeho dlouhé a náročné rehabilitace.
Nová kapitola v kariéře Lewise Hamiltona, který se připojil k Ferrari, vyvolává celosvětovou pozornost.
Streamovací platforma F1 TV, která pokrývá všechny závodní víkendy Formule 1, přichází týden před první Velkou cenou s významnou novinkou. Fanoušci budou mít nyní možnost předplatit F1 TV Premium, které nabízí zcela nové funkce a vylepšení pro ještě lepší zážitek ze sledování závodů.
Jody Egginton, dlouholetý technický ředitel Racing Bulls, odchází z Formule 1. Po téměř 30 letech v motorsportu, během nichž významně přispěl k technologickému rozvoji týmu, se nyní zaměří na inovace mimo samotnou F1. Tento krok znamená konec jeho působení v šampionátu, ale zůstává součástí širší rodiny Red Bullu.
Red Bull dal jasně najevo svou důvěru v Liama Lawsona, když mu poskytl příležitost v jeho první kompletní sezóně ve Formuli 1. Mladý Novozélanďan, který již při svých dosavadních startech prokázal talent a odhodlání, má před sebou velkou šanci potvrdit očekávání a ukázat, že je cennou investicí pro budoucnost týmu. Fanoušci věří, že Lawson dokáže naplno využít svou příležitost a stát se stabilním členem startovního pole.
V posledních týdnech se stále častěji spekuluje o možné obnovení používání motorů V10 ve Formuli 1. Tento návrat k ikonické technologii by mohl přinést zásadní změny ve výkonu a zvuku aut, což by jistě vzbudilo velký zájem mezi fanoušky i týmy.