Má na dvě a půl stovky absolvovaných Grand Prix, 32 vyhraných závodů v F1 a na kontě dva mistrovské tituly. Za dva týdny vstoupí do své patnácté sezóny mistrovství světa. Má proto určitě právo se vyjadřovat k věcem, které v posledních dnech hýbou Formulí 1.
Ze současného stavu Formule 1 je "smutný" a jedním dechem dodává, že chystané kvalifikační zmatky královně motoristického sportu nijak neprospějí. Fernando Alonso Diaz, dvojnásobný mistr světa, dokonce předvídá, že v budoucnu bude růst počet diváků, kteří o tento sport budou ztrácet zájem.
Alonso si vzal na přetřes především otázku kvalifikace. "Nemám žádný reálný názor... Je to smutné, já jsem z toho smutný... smutný z toho, jak náš sport asi z vnějšku vypadá, když během jednoho týdne třikrát měníme podobu kvalifikace. Nebo se tváříme, že se něco mění. Nic není oficiálního. Kdybych jako sportovec působil v jiném odvětví, asi bych se na Formuli 1 díval s určitým despektem," popisuje Alonso tahanici kolem definitivní podoby kvalifikace v letošním roce.
"Myslím, že to není správné. A změny? Těch je tak moc. Složitost těchto pravidel je pro díváky poměrně velká. Mám za to, že všichni moji přátelé ve Španělsku si chtějí pustit televizi a sledovat souboje, velké vozy, velké pneumatiky, velký hluk a bavit se závodem, jako tomu je v jiných sportovních odvětvích," pokračuje Alonso.
"Ale v našem případě to je samé MGU-H, MGU-K, nabití, superměkké, povinné použití středně tvrdých. Když jedete čtvrtý tři kola před koncem, musíte zastavit, protože je vaší povinností vyměnit pneumatiky. Kvůli takovým věcem pak lidé televizi přepnou nebo docela vypnou," nebere si Alonso servítky.
Alonso se nezúčastnil středeční schůzky mezi zástupci FIA a piloty. On sám se domnívá, že by se F1 měla vrátit někam do stavu, který panoval na začátku tohoto milénia. Vrací se také k výrokům ostatních pilotů. "S tím, co říkají moji kolegové nemohu než souhlasit. Chceme jednoduchá pravidla. I způsob možnosti zajet jediné kolo, super-pole v roce 2005 byl působivý. To bylo zajímavé i v televizi. Máte k dispozici jediné kolo, pozdě zabrzdíte, proto odstartujete na 15. místě, protože jste v jedné zatáčce chybovali. Tomu říkám adrenalin. Ať už se pánové nahoře rozhodnou jak chtějí, půjdeme do toho jako jsme to dělali v posledních 16 letech," tvrdí Alonso.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.