Za dva týdny začne Grand Prix Austrálie už 67. ročník oficiálního šampionátu Formule 1. A je do jisté míry signifikantní, že dva týdny před zahájením se ještě se stoprocentní jistotou stále neví, jak bude vypadat kvalifikace.
Náš diskusní přispivatel tom11 ve svém příspěvku napsal, že mu to připomíná pohádku Pyšná princezna a slavný výrok krále z Půlnočního království: "Odvolávám, co jsem odvolal a slibuji, co jsem slíbil!" Připomínat eskapády s Ecclestoneovým návrhem a problémy se zajištěním technické podpory asi není třeba, připomeňte si je zde.
Mohlo by se tedy zdát, že se ve středu konečně dospělo ke konečné podobě kvalifikace. Jenže se začínají ozývat poměrně důrazné hlasy, a to i ze strany odborníků, že nic není zdaleka jisté. A to nejen proto, že přepracovanou kvalifikaci musí posvětit na páteční schůzce v Ženevě Světová rada motoristického sportu, ale také proto, že poté bude muset sejít ještě Strategická skupina F1 s Komisí F1 a doladit poslední detaily.
Jak uvádí tisková agentura SID, Eric Boullier (McLaren) prohlásil, že středeční schůzka ohledně kvalifikace ještě "neznamená konečné rozhodnutí. Byla to jen diskuse. Datum nabytí účinnosti je zatím neznámé."
Že skutečně ještě nemáme zaručeno, že se kvalifikace odehraje podle nového vzorce uvedeného ve sdělovacích prostředcích, dokládá i FIA, která zatím nesdělila oficiální datum přijetí zmíněné změny, ačkoliv tiskový mluvčí Matteo Bonciani se snažil situaci vysvětlit tak, že to byl jenom Bernie Ecclestone, který mluvil o zpoždění. "My o žádné prodlevě nikdy nehovořili," dodal mluvčí pro agenturu SID.
Co se odehrávalo v táboře jezdců při jejich večerní schůzce s ředitelem závodů F1 Charlie Whitingem, naznačuje vyjádření Sergia Péreze. "Změna kvalifikace se nám vůbec nelíbí. Nový systém vypadá příliš komplikovaně jak pro diváky, tak pro nás. Jsme přesvědčeni, že současný formát kvalifakce, jak ho známe, byl v naprostém pořádku," prohlásil pilot týmu Force India.
Kevin Magnussen (Renault) vyjádřil obavu, že než se týmy vydají do Austrálie, pořád ještě nebude jasné, jak se kvalifikace pojede. "Bylo by rozhodně fajn vědět, s čím máme počítat. Bylo by pak snažší se na to řádně připravit. Takhle můžeme jenom čekat, jak to dopadne. Můžeme vyslovit náš názor, ale ostatní už není na nás."
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.