Za dva týdny začne Grand Prix Austrálie už 67. ročník oficiálního šampionátu Formule 1. A je do jisté míry signifikantní, že dva týdny před zahájením se ještě se stoprocentní jistotou stále neví, jak bude vypadat kvalifikace.
Náš diskusní přispivatel tom11 ve svém příspěvku napsal, že mu to připomíná pohádku Pyšná princezna a slavný výrok krále z Půlnočního království: "Odvolávám, co jsem odvolal a slibuji, co jsem slíbil!" Připomínat eskapády s Ecclestoneovým návrhem a problémy se zajištěním technické podpory asi není třeba, připomeňte si je zde.
Mohlo by se tedy zdát, že se ve středu konečně dospělo ke konečné podobě kvalifikace. Jenže se začínají ozývat poměrně důrazné hlasy, a to i ze strany odborníků, že nic není zdaleka jisté. A to nejen proto, že přepracovanou kvalifikaci musí posvětit na páteční schůzce v Ženevě Světová rada motoristického sportu, ale také proto, že poté bude muset sejít ještě Strategická skupina F1 s Komisí F1 a doladit poslední detaily.
Jak uvádí tisková agentura SID, Eric Boullier (McLaren) prohlásil, že středeční schůzka ohledně kvalifikace ještě "neznamená konečné rozhodnutí. Byla to jen diskuse. Datum nabytí účinnosti je zatím neznámé."
Že skutečně ještě nemáme zaručeno, že se kvalifikace odehraje podle nového vzorce uvedeného ve sdělovacích prostředcích, dokládá i FIA, která zatím nesdělila oficiální datum přijetí zmíněné změny, ačkoliv tiskový mluvčí Matteo Bonciani se snažil situaci vysvětlit tak, že to byl jenom Bernie Ecclestone, který mluvil o zpoždění. "My o žádné prodlevě nikdy nehovořili," dodal mluvčí pro agenturu SID.
Co se odehrávalo v táboře jezdců při jejich večerní schůzce s ředitelem závodů F1 Charlie Whitingem, naznačuje vyjádření Sergia Péreze. "Změna kvalifikace se nám vůbec nelíbí. Nový systém vypadá příliš komplikovaně jak pro diváky, tak pro nás. Jsme přesvědčeni, že současný formát kvalifakce, jak ho známe, byl v naprostém pořádku," prohlásil pilot týmu Force India.
Kevin Magnussen (Renault) vyjádřil obavu, že než se týmy vydají do Austrálie, pořád ještě nebude jasné, jak se kvalifikace pojede. "Bylo by rozhodně fajn vědět, s čím máme počítat. Bylo by pak snažší se na to řádně připravit. Takhle můžeme jenom čekat, jak to dopadne. Můžeme vyslovit náš názor, ale ostatní už není na nás."
Oscar Piastri po Grand Prix Mexika přiznal, že je potřeba zhodnotit změny jeho jízdního stylu, které ovlivnily výkon.
Carlos Sainz čelil v Mexiku nečekaným potížím, které výrazně ovlivnily jeho závod. Problém se ukázal už po úvodním kole, kdy se na jeho voze objevila technická závada, jež vedla k sérii nepříjemných následků.
George Russell po Grand Prix Mexika ostře kritizoval Mercedes za pomalé reakce, které ho připravily o lepší výsledek.
Na Grand Prix Mexika měli dva maršálové velké štěstí, že vyvázli bez újmy. Rychlé reakce Liama Lawsona zabránily potenciálně vážnému neštěstí.
Lando Norris se posunul do čela šampionátu jezdců, když o jediný bod předstihl svého týmového kolegu Oscara Piastriho.
Lando Norris předvedl v Mexiku výkon, který znovu potvrdil jeho skvělou formu i rostoucí sebevědomí. V náročných podmínkách zvládl závod s chladnou hlavou.
Šéf McLarenu Andrea Stella uvedl, že Oscar Piastri v sobotní kvalifikaci ztrácel v každé zatáčce několik milisekund.
Lewis Hamilton si zajistil silné místo na startu kvalifikace a je připraven k nedělnímu závodu s odhodláním. Brit slibuje agresivní přístup na trati a soustředí se na každý detail, aby využil svůj potenciál.
Max Verstappen po kvalifikaci v Mexiku přiznal zklamání z nedostatku přilnavosti a rovnováhy svého Red Bullu. Tyto problémy mu zabránily držet krok s McLareny a zkomplikovaly jeho boj o titul.
Lando Norris si v Mexiku připsal možná nejcennější pole position své dosavadní kariéry. Britský jezdec McLarenu zajel mistrovské kolo, kterým jasně převýšil jak týmového kolegu Oscara Piastriho, tak i dosud dominantního Maxe Verstappena.
Max Verstappen předvedl působivý výkon ve druhém tréninku, ovšem dlouhodobé tempo Red Bullu na okruhu v Mexico City zůstávalo znepokojivě slabé.
Během pátku v Mexico City se udála nečekaná situace, která zaujala fanoušky. George Russell si našel originální způsob, jak si užít závodní atmosféru a pobavit fanoušky po celém světě.