Bývalý prezident Luca di Montezemolo se při tradiční vánoční tiskové konferenci v Maranellu zastal Fernanda Alonsa, jehož působení u Ferrari je označováno za málo týmové. Dle jeho názoru není vina pouze na jeho straně, ale leží na především na nepovedené sezóně 2010.
Osmašedesátiletý Luca Dordero di Montezemolo, nositel Trofeje Lorenza Bandiniho za rok 1997, jenž rezignoval na funkci prezidenta Ferrari 10. září 2014, reagoval na prohlášení svého nástupce Sergia Marchionneho v rámci vánoční tiskové konference v Maranellu. "Vettel byl od počátku svého působení u naší stáje mnohem větší »Ferrarista« než Alonso po pětiletém působení. Seb je pro nás velkým přínosem. Při vánoční večeři s týmem mluvil italsky - připravil si svou řeč a naučil se jí celou zpaměti. Svým vnímáním a myšlením se s Ferrari velice záhy propojil," uvedl Marchionne.
Luca di Montezemolo u příležitosti předávání tradiční Zlaté přilby časopisu Autosprint Marchionneho připomínku označil za nespravedlivou, protože prezident Ferrari vůbec nevzal v úvahu problémy, kterým Alonso u Ferrari musel čelit. "Fernando by byl určitě větší »Ferrarista«, kdyby v roce 2010 vyhrál šampionát - a tehdy bylo rozhodně lehčí ho vyhrát než prohrát. Jenže když ztratíte dvakrát titul v posledním závodě, je třeba na takovou věc brát zřetel," prohlásil di Montezemolo.
Je pravdou, že čím blíže má pilot k Itálii, tím je v Maranellu oblíbenější. Stěžoval si na to například Niki Lauda, že Clay Regazzoni, pocházející z italského kantonu, požíval u Ferrari větší úcty. Až když Rakušan prokázal své kvality a hlavně naučil se pořádně italsky, situace se změnila. Podobné to bylo s Reutemannem, který zásadně nechtěl mít s italštinou nic společného, nepřizpůsobil se ani Jody Scheckter, naopak Michael Schumacher byl oceňován za snahu, takže mu bylo s úsměvem prominuto i malé faux-pas, když si při oficiálním představování vozu pro rok 2001 nemohl honem vzpomenout na správný italský výraz a uklouzlo mu jadrné "scheisse". Citlivé mikrofony byly zkrátka hodně blízko.
Pochopitelně jsou to do jisté míry informace zavánějící určitým koloritem. Ferrari se po neúspěšné sezóně 1972 nerozpakoval Regazzoniho na rok vyhodit, zopakoval to v roce 1976, nepříliš vybíravě zacházel i s krajany Scarfiottim, Merzariem či Alboretem. Připusťme, že malou výhodu ve výše uvedeném hledisku piloti mohou získat, ale určitě ne rozhodující.
Vettel je nová Ferrariho hvězdaDi Montezemolo na počátku své kariéry ještě zažil hvězdnou sestavu Lauda-Regazzoni, která po několika jalových letech dokázala Ferrariho stáj zase vytáhnout na výsluní. A přes svou loajalitu k Alonsovi rozhodně nemíní přehlížet kvality čtyřnásobného šampiona Sebastiana Vettela.
"Je to pilot, který už mnohokrát prokázal velkou schopnost pracovat pro tým. Právě proto pro něj může být hodně důležitý, posílit jeho růst, morálku a hodnotu. Ale musí to udělat nikoli slovy, ale činy, jako to dokázal Michael Schumacher," dodává di Montezemolo.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.