Když vůz vašeho týmu vypadne ze závodu, je to nepříjemná věc. Pokud je diskvalifikován, zavání to ještě ostudou a nepříjemným náznakem, že jste chtěli neoprávněně získat výhodu. To je i případ Massova vyloučení ze závodu v Brazílii.
Tým Williams prohlásil, že vůbec nechápe, jak FIA dospěla k uvedeným hodnotám Massovy pravé zadní pneumatiky. Podle jejich vlastního měření bylo všechno v povolených mezích. Výkonný šéf Williamsu Rob Smedley uvedl, že komisař FIA infračerveným měřičem zjistil hodnotu 137°C, zatímco týmové zařízení ukazovalo 107°C.
"Máme dva nezávislé senzory, první z nich je PT1000 umístěný uvnitř ohřívací dečky pneumatiky a hlásí nám údaje o teplotě na jejím povrchu, abychom věděli, že je v souladu s předpisy. Poslední údaj, který jsme měli k dispozici před odjezdem na startovní rošt, byl 104°C. Další nezávislý údaj máme přímo z dat vozu. Ty nám ukazují, že pravá zadní pneumatika Massova vozu měla 107°C," vysvětluje Smedley s tím, že se jeho tým hodlá proti rozhodnutí FIA odvolat.
"Oba výsledky naznačují, že jsme postupovali v souladu s předpisy. Obě zařízení prošla nezávislou korelací - tedy jak čidlo v dečce, tak vozový teplotní senzor, kontrolu provedla přímo firma Pirelli poté, co se odehrál poprask kolem pneumatik Mercedesu v Itálii. Kromě toho jsme si pořídili stejný měřicí přístroj, jaký využívá FIA, a děláme s ním namátkové kontroly po celou dobu závodního víkendu, aby bylo vyloučeno jakékoli pochybení," pokračuje Smedley.
"Budeme požadovat, aby bylo přesvě vysvětleno, jak FIA k udané teplotě došla, protože používáme tři nezávislá kontrolní zařízení a žádné z nich neukázalo hodnotu, jakou naměřila přímo na roštu FIA. Když jsem se zeptal, jak je možné, že FIA zjistila tak vysokou teplotu (když naše údaje byly v pořádku), dostalo se mi jen odpovědi »Nemáme ponětí«. Prakticky nám nic nevysvětlili. Jenom sdělili, že jde o oficiální měření FIA, které je zásadní. Naše tři údaje nemají takový význam. Proto se chceme odvolat," hodlá Smedley s týmem prokázat svou nevinu.
Smedley ještě vysvětlil, že v pneumatice nedošlo k nárůstu tlaku, což by se při teplotě o 27°C nad normál muselo stát. "Pokud by byla skutečně o takovou hodnotu teplejší, tlak by vzrostl až o 2,4-3 psi. Ale inženýr na roštu upouštěl zcela normálně. V případě tak vysoké hodnoty by to byla daleko výraznější regulace. Šlo by o abnormální množství tlaku," dodává Smedley.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.