Bernie Ecclestone označil Istanbul Park jako nejlepší trať na světě. Měla být nositelem nové tradice na tureckém území, přitahovat fanoušky F1 a zviditelnit tureckou metropoli na mezinárodní scéně. Tyto naděje se však nenaplnily.
Trať postavená nákladem 290 milionů $ měla kapacitu 155 000 diváků a není divu, že pod návrhem je podepsán dvorní tvůrce okruhů F1 Hermann Tilke. Poprvé se tu jel závod F1 v roce 2005 a jeho vítězem se stal Kimi Räikkönen. Nejraději ho určitě měl Felipe Massa, který tu vyhrál hned ve třech po sobě jdoucích ročnících (2006-2008). Došlo tu také ke známému bratrovražednému incidentu mezi piloty Red Bullu (2010), který byl po několik následujících týdnu hojně rozebírán na všech možných úrovních.
Trať situovaná ve čtvrti Kurtköy v asijské části města se však v kalendáři F1 udržela pouhých sedm let. Příčinou byla malá návštěvnost a situaci nezachránila ani snaha pořádat tu závody MotoGP, DTM a WEC. Od roku 2012 byl okruh de facto mimo provoz.
Podle zpráv deníku Sözcü byl areál závodního okruhu pronajat na 10 let společnosti InterCity, která na něm plánovala obří autobazar, nesoucí název Istanbul Park Auto Market (IPOP). Termín otevření byl stanoven na 9. září, centrální prodejní plocha měla nabídnout kapacitu pro 3100 ojetých automobilů. Marketingový ředitel Cevat Kabatas deklaroval i on-line obchod, podle jeho vyjádření nemělo jít pouze o autobazar v ryzí podobě, ale areál měl disponovat i autoservisem, myčkou a prodejnou příslušentví. Aby přilákal další zákazníky, Kabatas chystal bezplatnou kyvadlovou dopravu z letiště Sabiha Gökçen a sliboval služby notářské, bankovní, pojišťovnické, a třeba i čistírnu oděvů.
Situace však nabrala poněkud jiný směr. Navzdory zaručeným zprávám oznámil Vural Ak, šéf společnosti InterCity (ročně prodává na 25 000 ojetých vozů s obratem kolem 1 miliardy dolarů), že dráha nepřišla o licenci FIA a mohla by tak být v budoucnu opět zařazena do seriálu Grand Prix F1. Podle státní zpravodajské agentury Anadolu odcestoval pan Ak do Londýna, aby tuto záležitost probral se samotným bossem F1 Bernie Ecclestonem.
"Pořádání závodu by musela schválit turecká vláda, protože jde o mezinárodní podnik. Proto padne rozhodnutí nejspíš až po 1. listopadu, kdy proběhnou volby. V případě vládní podpory se může Turecko ucházet o konání Grand Prix už v roce 2016. Dá se říci, že už potřebujeme jenom podpis strvzující naše zařazení do kalendáře F1," hýří optimismem Vuran Ak.
Jeho naděje ale krotí odborníci, kteří poukazují na už tak přeplněnou termínovou listinu, která čítá 21 závodů. Zařadit do ní další závod je prakticky nemyslitelné, protože už teď se řeší závažné otázky, jak se s takovým množstvím podniků vyrovnat. Dokonce se objevily spekulace, že by se sezóna F1 protáhla až do prosince, ale toto řešení se nelíbí ani samotnému Ecclestoneovi.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.