Čím blíže je sezóna 2016, tím častěji se skloňuje jméno americké stáje Haas F1 Team. Nejen kvůli mediální pozornosti týkající se výběru pilotů, ale především se na přetřes často dostává otázka spolupráce s Ferrari, nakolik je v rámci pravidel, nebo zda se jim už vymyká.
Gene Haas se na dubnový debut chystá opravdu velice pečlivě. Díky poklidnějšímu období v F1 v důsledku letní přestávky laškuje s médii ohledně týmové sestavy, nyní poodkryl roušku ze zákulisních jednání ohledně spojenectví se silným partnerem. Proč si vybral Ferrari? Protože jako jediný oslovený potenciální spojenec byl schopen garantovat podporu podle Haasových představ. Ostatní oslovené subjekty podobnou záruku poskytnout nemohly.
Haas je nadále středem pozornosti zejména díky specifickému přístupu ke konstrukci vozů. Šasi je připravováno pod dohledem Dallary, ovšem bude v něm určitý počet komponentů pocházejících od Ferrari. Přitom regule jasně říkají, že "zákaznické vozy jsou zapovězeny". Haas rovněž využívá aerodynamický tunel v Maranellu, ale on sám říká, že jde o ryzí zákaznický vztah. Američan prostě do posledních důsledků využívá únikový prostor, který mu pravidla poskytují.
"Ferrari s námi chce spolupracovat, nejen v oblasti motoru a převodovky, ale hodlají nám vyjít vstříc ohledně odpružení a elektroniky. Jako nováčci přivítáme veškerou pomoc, týkající se auta a infrastruktury," uvedl šéf týmu při nedávném otevření Haas Factory nedaleko portugalského Oporta.
Na přetřes se dostala i otázka, proč si Američané vybrali právě Ferrari. Padly dokonce narážky na neúspěšných pokus převzetí Ferrari Fordem 60. letech minulého století, po kterém byl vypracován projekt Cobra Carolla Shelbyho, Ferrarim odstaveného pilota, který pomstychtivě prohlásil: "Mé vozy pozřou Ferrariho a já zatluču hřebíky do jeho rakve." Haas žádnou souvislost s touto příhodou neshledává a vysvětlil pozadí celé transakce. "Oslovili jsme více dodavatelů, ale všichni nám nabídli pouze motor, nikoli převodovku. Ferrari byl jediný, kdo velkoryse učinil plnou nabídku, pochopitelně v rámci pravidel. Byli ochodní prodat, my zase koupit, takže si myslím, že to byl dobrý začátek nového partnerství," dodává Haas.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.