FIA nedávno zahájila výběrové řízení pro nové týmy, ať už by se do kalendáře F1 zapojily příští rok, pravděpodobněji s ohledem na objektivní okolnosti až v sezóně 2017. Rozhodnutí by mělo padnout ke konci letošního září.
Jak uvedla Moniša Kaltenbornová (Sauber), i takzvané menší týmy nyní pracují s ročním rozpočtem v rozpětí 50-60 milionů liber, takže financování nového týmu F1 by si mohl dovolit jen štědrý miliardář nebo významná firma. Ostatně ještě v čerstvé paměti je osud týmů HTR a Caterham, které ukončily závodní činnost; namále měl i Manor a nelze vyloučit, že bude zmíněnou dvojici následovat.
"Je prakticky nemožné přežít, pokud do vašeho rozpočtu neplynou peníze z třetí strany nebo jiné formy podnikání. Pokud k tomu nedojde, nebudete schopnit vůbec nic naplánovat," tvrdí Moniša a dodává, že jí znepokojuje eventualita, že by malé týmy měly existovaly pouze v případě, že se spojí s velkou stájí.
"Můžete říci, že díky spojenectví s velkým týmem získáte lepší jezdce a také víc peněz od držitelů komerčních práv, ale je to opravdu cesta, kterou chcete jít? Nemusíte pak vůbec mít možnost se rozhodovat podle svého. Ano, i my jsme kooperovali s Ferrari a poskytli Massu na post testovacího jezdce (2002, 2004), ale nikdy to nedošlo tak daleko, že bychom byli jejich B-tým.
Jde také o to, jakou má taková spolupráce podobu. Co když po vás budou chtít strategickou výpomoc během závodu nebo něco podobného? Prostě si nemyslím, že to je dobré řešení," dodává Kaltenbornová.
Přesto je přesvědčena, že F1 by pro nováčky mohla být atraktivní. "Stále to je jedna z nejprestižnějších motoristických kategorií. Možná teď nenabízíme tu nejlepší publicitu, pochopitelně nelze zastřít jisté problémy, ale pořád jde o fantastický sport a velkou výzvu.
Pokud by se chtěl nový tým zapojit do seriálu Velkých cen, měl by tam vstoupit s jasnými a nezávislými cíli, ne se snažit jenom zapadnout tam, kde by vyhovoval některým týmům. I před nepopiratelné obtíže by měl nováček usilovat o nezávislost.
Nově příchozí teď aspoň mají šanci získat určitou podporu. Když se Sauber poprvé etabloval v F1, dva roky musel žít z vlastních zdrojů, pokud se dobře pamatuji. A jestli máte do našeho odvětví někoho přilákat, musí vědět, že lze snižovat náklady a dosáhnout atraktivních příjmů," uzavírá zamyšlení Moniša Kaltenbornová.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.
Úřadující šampion Max Verstappen ovládl chaotický první trénink Velké ceny Kanady. Na kluzkém montrealském okruhu si nejlépe poradil s náročnými podmínkami s Williamsy v zádech.
Yuki Tsunoda zatím v barvách Red Bullu dosud nepřekročil deváté místo a před Velkou cenou Kanady přiznává, že potřebuje zlepšit výkony. Montreal vnímá jako ideální příležitost k restartu sezony a návratu do boje o body.
Max Verstappen před Velkou cenou Kanady přiznal, že další vítězství na tomto okruhu je tentokrát nepravděpodobné, a varoval před silou Mercedesu. Podle něj se konkurence výrazně přibližuje a letošní sezona bude mnohem těsnější než v minulosti.
Francouzský nováček Isack Hadjar naznačil, že by rád dokončil svou první sezonu ve Formuli 1 v barvách Racing Bulls. Po slibném začátku ročníku 2025 si buduje silnou pozici v týmu a svými výkony si říká o dlouhodobější důvěru vedení stáje. Hadjar tak dává jasně najevo, že si svou šanci v F1 hodlá udržet až do konce sezony a ideálně i dál.
Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.
Lewis Hamilton vyjádřil jasnou podporu šéfovi Ferrari Frédéricovi Vasseurovi, jehož pozice byla v poslední době předmětem spekulací. Podle něj je Vasseur skvělý lídr, kterému plně důvěřuje a s nímž má dlouhodobě dobrý vztah.