FIA nedávno zahájila výběrové řízení pro nové týmy, ať už by se do kalendáře F1 zapojily příští rok, pravděpodobněji s ohledem na objektivní okolnosti až v sezóně 2017. Rozhodnutí by mělo padnout ke konci letošního září.
Jak uvedla Moniša Kaltenbornová (Sauber), i takzvané menší týmy nyní pracují s ročním rozpočtem v rozpětí 50-60 milionů liber, takže financování nového týmu F1 by si mohl dovolit jen štědrý miliardář nebo významná firma. Ostatně ještě v čerstvé paměti je osud týmů HTR a Caterham, které ukončily závodní činnost; namále měl i Manor a nelze vyloučit, že bude zmíněnou dvojici následovat.
"Je prakticky nemožné přežít, pokud do vašeho rozpočtu neplynou peníze z třetí strany nebo jiné formy podnikání. Pokud k tomu nedojde, nebudete schopnit vůbec nic naplánovat," tvrdí Moniša a dodává, že jí znepokojuje eventualita, že by malé týmy měly existovaly pouze v případě, že se spojí s velkou stájí.
"Můžete říci, že díky spojenectví s velkým týmem získáte lepší jezdce a také víc peněz od držitelů komerčních práv, ale je to opravdu cesta, kterou chcete jít? Nemusíte pak vůbec mít možnost se rozhodovat podle svého. Ano, i my jsme kooperovali s Ferrari a poskytli Massu na post testovacího jezdce (2002, 2004), ale nikdy to nedošlo tak daleko, že bychom byli jejich B-tým.
Jde také o to, jakou má taková spolupráce podobu. Co když po vás budou chtít strategickou výpomoc během závodu nebo něco podobného? Prostě si nemyslím, že to je dobré řešení," dodává Kaltenbornová.
Přesto je přesvědčena, že F1 by pro nováčky mohla být atraktivní. "Stále to je jedna z nejprestižnějších motoristických kategorií. Možná teď nenabízíme tu nejlepší publicitu, pochopitelně nelze zastřít jisté problémy, ale pořád jde o fantastický sport a velkou výzvu.
Pokud by se chtěl nový tým zapojit do seriálu Velkých cen, měl by tam vstoupit s jasnými a nezávislými cíli, ne se snažit jenom zapadnout tam, kde by vyhovoval některým týmům. I před nepopiratelné obtíže by měl nováček usilovat o nezávislost.
Nově příchozí teď aspoň mají šanci získat určitou podporu. Když se Sauber poprvé etabloval v F1, dva roky musel žít z vlastních zdrojů, pokud se dobře pamatuji. A jestli máte do našeho odvětví někoho přilákat, musí vědět, že lze snižovat náklady a dosáhnout atraktivních příjmů," uzavírá zamyšlení Moniša Kaltenbornová.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.