Kaltenbornová: Nové týmy se v F1 těžko prosadí

Nové týmy prakticky nemají šanci se prosadit, tvrdí Moniša
Nové týmy prakticky nemají šanci se prosadit, tvrdí Moniša, foto: Sauber Motorsport AG
Robert RoBertino Pavelka 15. června 2015 16:57
Sdílej:

FIA nedávno zahájila výběrové řízení pro nové týmy, ať už by se do kalendáře F1 zapojily příští rok, pravděpodobněji s ohledem na objektivní okolnosti až v sezóně 2017. Rozhodnutí by mělo padnout ke konci letošního září.

Jak uvedla Moniša Kaltenbornová (Sauber), i takzvané menší týmy nyní pracují s ročním rozpočtem v rozpětí 50-60 milionů liber, takže financování nového týmu F1 by si mohl dovolit jen štědrý miliardář nebo významná firma. Ostatně ještě v čerstvé paměti je osud týmů HTR a Caterham, které ukončily závodní činnost; namále měl i Manor a nelze vyloučit, že bude zmíněnou dvojici následovat. 

"Je prakticky nemožné přežít, pokud do vašeho rozpočtu neplynou peníze z třetí strany nebo jiné formy podnikání. Pokud k tomu nedojde, nebudete schopnit vůbec nic naplánovat," tvrdí Moniša a dodává, že jí znepokojuje eventualita, že by malé týmy měly existovaly pouze v případě, že se spojí s velkou stájí.

"Můžete říci, že díky spojenectví s velkým týmem získáte lepší jezdce a také víc peněz od držitelů komerčních práv, ale je to opravdu cesta, kterou chcete jít? Nemusíte pak vůbec mít možnost se rozhodovat podle svého. Ano, i my jsme kooperovali s Ferrari a poskytli Massu na post testovacího jezdce (2002, 2004), ale nikdy to nedošlo tak daleko, že bychom byli jejich B-tým. 

Jde také o to, jakou má taková spolupráce podobu. Co když po vás budou chtít strategickou výpomoc během závodu nebo něco podobného? Prostě si nemyslím, že to je dobré řešení," dodává Kaltenbornová.

Přesto je přesvědčena, že F1 by pro nováčky mohla být atraktivní. "Stále to je jedna z nejprestižnějších motoristických kategorií. Možná teď nenabízíme tu nejlepší publicitu, pochopitelně nelze zastřít jisté problémy, ale pořád jde o fantastický sport a velkou výzvu. 

Pokud by se chtěl nový tým zapojit do seriálu Velkých cen, měl by tam vstoupit s jasnými a nezávislými cíli, ne se snažit jenom zapadnout tam, kde by vyhovoval některým týmům. I před nepopiratelné obtíže by měl nováček usilovat o nezávislost.

Nově příchozí teď aspoň mají šanci získat určitou podporu. Když se Sauber poprvé etabloval v F1, dva roky musel žít z vlastních zdrojů, pokud se dobře pamatuji. A jestli máte do našeho odvětví někoho přilákat, musí vědět, že lze snižovat náklady a dosáhnout atraktivních příjmů," uzavírá zamyšlení Moniša Kaltenbornová.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.