FIA nedávno zahájila výběrové řízení pro nové týmy, ať už by se do kalendáře F1 zapojily příští rok, pravděpodobněji s ohledem na objektivní okolnosti až v sezóně 2017. Rozhodnutí by mělo padnout ke konci letošního září.
Jak uvedla Moniša Kaltenbornová (Sauber), i takzvané menší týmy nyní pracují s ročním rozpočtem v rozpětí 50-60 milionů liber, takže financování nového týmu F1 by si mohl dovolit jen štědrý miliardář nebo významná firma. Ostatně ještě v čerstvé paměti je osud týmů HTR a Caterham, které ukončily závodní činnost; namále měl i Manor a nelze vyloučit, že bude zmíněnou dvojici následovat.
"Je prakticky nemožné přežít, pokud do vašeho rozpočtu neplynou peníze z třetí strany nebo jiné formy podnikání. Pokud k tomu nedojde, nebudete schopnit vůbec nic naplánovat," tvrdí Moniša a dodává, že jí znepokojuje eventualita, že by malé týmy měly existovaly pouze v případě, že se spojí s velkou stájí.
"Můžete říci, že díky spojenectví s velkým týmem získáte lepší jezdce a také víc peněz od držitelů komerčních práv, ale je to opravdu cesta, kterou chcete jít? Nemusíte pak vůbec mít možnost se rozhodovat podle svého. Ano, i my jsme kooperovali s Ferrari a poskytli Massu na post testovacího jezdce (2002, 2004), ale nikdy to nedošlo tak daleko, že bychom byli jejich B-tým.
Jde také o to, jakou má taková spolupráce podobu. Co když po vás budou chtít strategickou výpomoc během závodu nebo něco podobného? Prostě si nemyslím, že to je dobré řešení," dodává Kaltenbornová.
Přesto je přesvědčena, že F1 by pro nováčky mohla být atraktivní. "Stále to je jedna z nejprestižnějších motoristických kategorií. Možná teď nenabízíme tu nejlepší publicitu, pochopitelně nelze zastřít jisté problémy, ale pořád jde o fantastický sport a velkou výzvu.
Pokud by se chtěl nový tým zapojit do seriálu Velkých cen, měl by tam vstoupit s jasnými a nezávislými cíli, ne se snažit jenom zapadnout tam, kde by vyhovoval některým týmům. I před nepopiratelné obtíže by měl nováček usilovat o nezávislost.
Nově příchozí teď aspoň mají šanci získat určitou podporu. Když se Sauber poprvé etabloval v F1, dva roky musel žít z vlastních zdrojů, pokud se dobře pamatuji. A jestli máte do našeho odvětví někoho přilákat, musí vědět, že lze snižovat náklady a dosáhnout atraktivních příjmů," uzavírá zamyšlení Moniša Kaltenbornová.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.