Sezona 2009 započala! Dočkali jsme se představení prvního aktéra. Poněkud nestandardně se této role zhostilo italské Ferrari. Monopost s označením F60 je průkopníkem na poli nových snah nadřízeného orgánu po častějším předjíždění, lze však předpokládat, že finální aerodynamika bude výrazně odlišná.
Zatím máme k dispozici čtyři snímky, které představují horkou novinku závodního týmu. V průběhu dne se dočkáme i textových podrobností a odpoledne je naplánován i první test na závodní dráze. V Mugellu usedne do kokpitu vicemistr loňské sezony Felipe Massa.
Nový monopost nese označení F60. Pokud se ptáte na důvod, je jím oslava historie závodní stáje. Ferrari totiž jako jediný tým startoval v každé sezoně šampionátu Grand prix F1 od svého založení v roce 1950.
Nový monopost jistě opětovně vyvolá diskusi o tvarech a celkovém vzhledu monopostů F1 pro sezonu 2009, který proti minulým sezonám výrazně ovlivnily nové předpisy. Cílem Mezinárodní automobilové federace je zvýšit počet soubojů kolo na kolo.
Zvětšení předního křídla spolu s redukcí zadního má přinést lepší přítlak útočícího auta i v těsném závěsu. Bonusový výkon k předjetí má dodat novinka letošního roku, systém rekuperace energie KERS. F60 dostalo značně vykrojený monokok za bočními tanky a velmi dlouhý a úzký nos. Součástí aerodynamické kapotáže jsou nezbytné aerodynamické prvky usměrňující proudění vzduchu kolem a pod vozem. Novinkou, ačkoliv jsme si na ni již při podzimních testech zvykli, je návrat k hladkým penumatikám bez drážek.
Z dostupných novinek obsahuje monopost zcela novou převodovku z uhlíkových vláken. Kromě neustálého přenosu hnací síly na zadní nápravu, což je ve startovním poli už samozřejmost, má převodovka prodlouženou životnost. Vůz je mimo jiné vybaven také novým brzdným systémem a podobně jako převodovka, také motor musí vydržet delší dobu bez výměny. Podle nových předpisů je možné použít pro každý vůz pouze 8 hnacích agregátů.
Felipe Massa Každým rokem se cítím silnějším. Po těch šesti letech mám více zkušeností, především loňský psychicky velmi obtížný boj o titul mi dal velmi mnoho. Pro nadcházející sezonu jsem připravený. Těžko říci, jak na tom který tým bude, ale obecně čekáme, že bude silný McLaren a BMW, které se rok od roku zlepšuje. Možná Renault a možná některý jiný tým udělá skvělou práci a bude podávat skvělé výkony. Dnes usednu do F60 a ujedu s ním první kilometry na závodní dráze. Velmi se na to těším a jsem pyšný, myslím si, že je velmi důležité být prvním jezdcem, který vůz na dráze otestuje. Nový monopost mne docela překvapil, čekal jsem, že bude podstatně větší, nějak tak, jako auta před deseti roky. Ale F60 je poměrně malý a velmi kompaktní, obzvlášť jeho zadní část. Vypadá krásně a já věřím, že bude stejně rychlý, jako je hezký.
Kimi Raikkonen Loňský rok se nevyvíjel tak, jak bych si přál, ale už je to minulost, soustřeďme se na rok 2009. Je otazníkem, jak dobrý F60 bude, protože jeho konstrukci ovlivnila celá řada změn technických předpisů. Jsme si však jisti, že bude velmi dobrý a během několika málo týdnů budeme vědět, jak si stojí i ve srovnání s konkurencí. Naším cílem je znovu zisk obou titulů, ale uvidíme jak se bude šampionát vyvíjet. Monopost sice vypadá trochu jinak, než jsme byli zvyklí, ale po chvíli si na to zvyknete. Vypadá jinak, ale vypadá dobře. Už se moc těším, až si vyzkouším, jak mu to půjde na závodní dráze.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.