Sezona 2009 započala! Dočkali jsme se představení prvního aktéra. Poněkud nestandardně se této role zhostilo italské Ferrari. Monopost s označením F60 je průkopníkem na poli nových snah nadřízeného orgánu po častějším předjíždění, lze však předpokládat, že finální aerodynamika bude výrazně odlišná.
Zatím máme k dispozici čtyři snímky, které představují horkou novinku závodního týmu. V průběhu dne se dočkáme i textových podrobností a odpoledne je naplánován i první test na závodní dráze. V Mugellu usedne do kokpitu vicemistr loňské sezony Felipe Massa.
Nový monopost nese označení F60. Pokud se ptáte na důvod, je jím oslava historie závodní stáje. Ferrari totiž jako jediný tým startoval v každé sezoně šampionátu Grand prix F1 od svého založení v roce 1950.
Nový monopost jistě opětovně vyvolá diskusi o tvarech a celkovém vzhledu monopostů F1 pro sezonu 2009, který proti minulým sezonám výrazně ovlivnily nové předpisy. Cílem Mezinárodní automobilové federace je zvýšit počet soubojů kolo na kolo.
Zvětšení předního křídla spolu s redukcí zadního má přinést lepší přítlak útočícího auta i v těsném závěsu. Bonusový výkon k předjetí má dodat novinka letošního roku, systém rekuperace energie KERS. F60 dostalo značně vykrojený monokok za bočními tanky a velmi dlouhý a úzký nos. Součástí aerodynamické kapotáže jsou nezbytné aerodynamické prvky usměrňující proudění vzduchu kolem a pod vozem. Novinkou, ačkoliv jsme si na ni již při podzimních testech zvykli, je návrat k hladkým penumatikám bez drážek.
Z dostupných novinek obsahuje monopost zcela novou převodovku z uhlíkových vláken. Kromě neustálého přenosu hnací síly na zadní nápravu, což je ve startovním poli už samozřejmost, má převodovka prodlouženou životnost. Vůz je mimo jiné vybaven také novým brzdným systémem a podobně jako převodovka, také motor musí vydržet delší dobu bez výměny. Podle nových předpisů je možné použít pro každý vůz pouze 8 hnacích agregátů.
Felipe Massa Každým rokem se cítím silnějším. Po těch šesti letech mám více zkušeností, především loňský psychicky velmi obtížný boj o titul mi dal velmi mnoho. Pro nadcházející sezonu jsem připravený. Těžko říci, jak na tom který tým bude, ale obecně čekáme, že bude silný McLaren a BMW, které se rok od roku zlepšuje. Možná Renault a možná některý jiný tým udělá skvělou práci a bude podávat skvělé výkony. Dnes usednu do F60 a ujedu s ním první kilometry na závodní dráze. Velmi se na to těším a jsem pyšný, myslím si, že je velmi důležité být prvním jezdcem, který vůz na dráze otestuje. Nový monopost mne docela překvapil, čekal jsem, že bude podstatně větší, nějak tak, jako auta před deseti roky. Ale F60 je poměrně malý a velmi kompaktní, obzvlášť jeho zadní část. Vypadá krásně a já věřím, že bude stejně rychlý, jako je hezký.
Kimi Raikkonen Loňský rok se nevyvíjel tak, jak bych si přál, ale už je to minulost, soustřeďme se na rok 2009. Je otazníkem, jak dobrý F60 bude, protože jeho konstrukci ovlivnila celá řada změn technických předpisů. Jsme si však jisti, že bude velmi dobrý a během několika málo týdnů budeme vědět, jak si stojí i ve srovnání s konkurencí. Naším cílem je znovu zisk obou titulů, ale uvidíme jak se bude šampionát vyvíjet. Monopost sice vypadá trochu jinak, než jsme byli zvyklí, ale po chvíli si na to zvyknete. Vypadá jinak, ale vypadá dobře. Už se moc těším, až si vyzkouším, jak mu to půjde na závodní dráze.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.