Formule 1 je jedna velká změna. Zatímco na jedné straně obdivujeme legendy minulosti, ať už jde o jezdce, týmy nebo okruhy, na straně druhé na nás čekají další a další změny nebo novinky. Podle čerstvých informací čeká slavný belgický okruh amputace a ne právě malá.
Ať už jsou kroky šéfa formule 1 Bernieho Ecclestonea vedeny vnitřním přesvědčením nebo čistě obchodním myšlením, požadavky na neustálé změny závodních drah mají jedno velké plus a v rámci zachování rovnováhy ovšem i jedno velké mínus.
K pozitivním změnám nesporně patří větší bezpečnost závodů samotných díky stále modernějším a modernějším okruhům, ale doplácí na tuto praxi i závodní dráhy, jejichž sláva sahá do nebe, přesto jim to nebude nic platné.
Historie formule 1 pamatuje celou řadu tratí, které se postupně měnily v důsledku nových požadavků, jež byly na ně kladeny ze strany organizátorů nebo diváků. Trnem v oku v případě belgického Spa je jeho délka. Sedmikilometrová závodní dráha je nejdelším v šampionátu F1 a kolem diváků proletí monoposty při standardní délce závodu 300 kilometrů jen 44krát. Porovnejme kupříkladu Monako s jeho 78 koly. To je údajně hlavní argument “Mistra E“.
V médiích na západ od našich hranic se objevily informace o tom, že je nutné okruh zkrátit podobně, jako v minulosti třeba Nürburgring a Hockenheimring. V případě Spa by došlo k “amputaci“ klasického úseku klesání od Double gauche do zatáčky Stavelot a následné stoupání na plný plyn k Blanchimont. Mezi Double gauche a Blanchimont by vznikla nová spojka.
Změna by měla být realizována pro sezonu 2010. Kromě většího počtu kol s sebou případná úprava nese redukci nákladů na udržování povrchu dráhy v dokonalém stavu, ale i redukci obsluhy a zdravotní péče při samotných závodech.
Bez zajímavosti avšak není ani první oficiální stanovisko majitele samotného okruhu. "Je rozdíl mezi návrhy a realitou. Náš okruh je takový jaký je a změny nechystáme," uvedl tiskový mluvčí Luc Willems. Koneckonců na případu úspěšně vzdorující Austrálie dostali další odvážní pořadatelé jistou naději, že lze požadavkům Ecclestonea neustoupit a přitom si pořadatelství závodu F1 zachovat.
Nechám na posouzení čtenářů, zda by se raději přiklonili na stranu Bernieho Ecclestonea a jeho argumentů nebo by se vyslovili pro zachování tradičního okruhu, který mnozí považují za nejhezčí s nejzajímavější z celého seriálu, v nezměněné podobě...
Foto: www.spa-francorchamps.beLiam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.