FIA uzavřela problematiku flexibilní podlahy

Massa, Felipe
Massa, Felipe, foto: Scuderia Ferrari
Pavel Stavebník 28. března 2007 13:38
Sdílej:

Mezinárodní automobilová federace ukončila diskusi kolem podlah monopostů. Díky vhodně volenému postupu ze strany McLarenu je výklad pravidel jasný a k přímé konfrontaci nedošlo.

Ihned po australském závodě se nechal šéf McLarenu Dennis slyšet, že se bude jeho tým dotazovat u nadřízeného orgánu, zda je pružné upevnění podlahy vozu k monokoku, používané některými týmy, v souladu s předpisy. Později vyšlo najevo, že byly myšleny týmy Ferrari a BMW Sauber.

Následovala informace, že podlahu vozu Ferrari F2007 technický delegát FIA Charlie Whiting shledává v souladu s předpisy. Krátce nato však světlo světa uzřelo další stanovisko FIA k flexibilním podlahám. Charlie Whiting odpovídal McLarenu na žádost o souhlas s použitím flexibilní podlahy, doplněnou nákresy systému. McLaren se vyhnul přímé konfrontaci s Ferrari a je pravděpodobné, že předložil FIA přesný popis a nákres systému, o němž se domníval, že byl použit právě Ferrari a BMW.

Mezinárodní automobilová federace shledává podle svého vyjádření flexibilní podlahy sice v souladu s článkem 3.17.4 technických předpisů, ale v nesouladu s článkem 3.15. První se týká přímo podlah vozů, druhý aerodynamických dílů.

Průhyb podlahy při přejímce vozu je testován při síle 500 N a povolená hodnota průhybu činí 5 mm. Aby nebyl při měření komisaři větší, je spojení podlahy a monokoku provedeno soustavou pružin a čepů, které ale při vysoké rychlosti a výrazně vyšším tlaku umožní hledané zvětšení prostoru mezi vozovkou a podlahou.

Rychle proudící vzduch v úzkém prostoru vytváří podtlak, který se využívá pro zvýšení přítlaku generovaného spoilery. První využil s úspěchem přísavného efektu Lotus u modelu 78 a 79. Ale na rovném úseku podtlak vůz brzdí. Cílem konstruktérů u flexibilní podlahy proto bylo, dosáhnout podtlaku pod vozem jen při nižších rychlostech v zatáčkách, naopak ho redukovat na rovince.

Témata:
Stalo se
Novinky
Max Verstappen v Rakousku

„Zatracení idioti!“ řval Max Verstappen po bouračce ve Spielbergu. Na trati ale šokoval chováním

Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.

Grand Prix
Lando Norris v Rakousku.

GP Rakouska: McLaren na prvním a druhém místě. Verstappen nedojel

Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho. 

Novinky
Max Verstappen v Rakousku

Max Verstappen a čas změny? Bernie Ecclestone promluvil o roku 2026, kde by měl závodit

Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.

Novinky
Yuki Tsunoda v Rakousku

Yuki Tsunoda v koncích: Další kvalifikační propad, další frustrace

Yuki Tsunoda zažil na Velké ceně Rakouska zklamání v podobě předčasného vypadnutí už v Q1. Japonský jezdec se tak musí smířit s tím, že jeho víkend skončil dříve, než čekal, a bude muset v závodě najít způsob, jak napravit nepovedenou kvalifikaci.