Od roku 2008 vstoupí v platnost nové předpisy, které by měly umožnit soukromým týmům koupi starších šasi od továrních stájí. Bude to kladný či záporný počin?
Šéf stáje BMW Sauber Mario Theissen s plánovanou změnou spokojen rozhodně není a varuje Mezinárodní automobilovou federaci před ukvapeným rozhodnutím. Podle Němce je potřeba problematiku zákaznických šasi velmi pečlivě prostudovat ve všech možných modelech, které mohou nastat a řádně ji ošetřit v platných pravidlech.
O nákupu zákaznických šasi uvažují týmy Toro Rosso, Super Aguri a Prodrive, ale s největší pravděpodobností nezůstane pouze u nich. „Prodávat šasi dalšímu týmu není podle mne dobré řešení. Původním plánem bylo pomoci soukromým týmům, aby byly i při nižších rozpočtech konkurenceschopnými a nemuseli zaměstnávat 300 lidí na vývoji svého vlastního šasi. Podle mého to však změní podstatu nezávislých soukromých týmů,“ uvedl pro autosport.com Mario Theissen.
„Dnes máme tovární a soukromé týmy, každý bojuje za svůj vlastní úspěch. Pokud bude možné kupovat šasi od jiného týmu, velmi brzy budeme mít šest plus šest týmů a nebo ještě pravděpodobněji šest týmů se čtyřmi vozy. Nezávislé týmy nabídnou pomoc továrním výměnou za šasi zdarma.“
Šéf BMW Motorsport se proto ptá, zda bude taková cesta pro Formuli 1 tou správnou. Jeho názor je jasný, možnost koupě a prodeje šasi nepodporuje, raději by viděl boj dvanácti týmů než šesti.
„Mám obavu o budoucí tvář Formule 1. Bojím se, že bude existovat několik nezávislých týmů, které ale ve skutečnosti nezávislými vůbec nebudou. Každý tovární tým bude uvažovat o druhém týmu a může nastat situace, že budou tři vozy stáje pracovat pro jednoho jezdce aspirujícího na titul.“
Zákaznická šasi nejsou v F1 neznámou, díky nim vznikl nejeden úspěšný tým, třeba Frank Williams začínal se staršími podvozky March. Nutno však připomenout, že v sedmdesátých letech 20. století byly všechny týmy soukromé, jen se jedněm dařilo ekonomicky o něco lépe.
Lidská populace už je taková, že nemá ráda nudu, proto jsou vítány všechny změny, ať už jsou nebo nejsou prověřeny jejich dopady. Názory Maria Theissena proto určitě stojí za zamyšlení...
Foto: BMW Motorsport, GEPA pictures GmbH
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.