Od roku 2008 vstoupí v platnost nové předpisy, které by měly umožnit soukromým týmům koupi starších šasi od továrních stájí. Bude to kladný či záporný počin?
Šéf stáje BMW Sauber Mario Theissen s plánovanou změnou spokojen rozhodně není a varuje Mezinárodní automobilovou federaci před ukvapeným rozhodnutím. Podle Němce je potřeba problematiku zákaznických šasi velmi pečlivě prostudovat ve všech možných modelech, které mohou nastat a řádně ji ošetřit v platných pravidlech.
O nákupu zákaznických šasi uvažují týmy Toro Rosso, Super Aguri a Prodrive, ale s největší pravděpodobností nezůstane pouze u nich. „Prodávat šasi dalšímu týmu není podle mne dobré řešení. Původním plánem bylo pomoci soukromým týmům, aby byly i při nižších rozpočtech konkurenceschopnými a nemuseli zaměstnávat 300 lidí na vývoji svého vlastního šasi. Podle mého to však změní podstatu nezávislých soukromých týmů,“ uvedl pro autosport.com Mario Theissen.
„Dnes máme tovární a soukromé týmy, každý bojuje za svůj vlastní úspěch. Pokud bude možné kupovat šasi od jiného týmu, velmi brzy budeme mít šest plus šest týmů a nebo ještě pravděpodobněji šest týmů se čtyřmi vozy. Nezávislé týmy nabídnou pomoc továrním výměnou za šasi zdarma.“
Šéf BMW Motorsport se proto ptá, zda bude taková cesta pro Formuli 1 tou správnou. Jeho názor je jasný, možnost koupě a prodeje šasi nepodporuje, raději by viděl boj dvanácti týmů než šesti.
„Mám obavu o budoucí tvář Formule 1. Bojím se, že bude existovat několik nezávislých týmů, které ale ve skutečnosti nezávislými vůbec nebudou. Každý tovární tým bude uvažovat o druhém týmu a může nastat situace, že budou tři vozy stáje pracovat pro jednoho jezdce aspirujícího na titul.“
Zákaznická šasi nejsou v F1 neznámou, díky nim vznikl nejeden úspěšný tým, třeba Frank Williams začínal se staršími podvozky March. Nutno však připomenout, že v sedmdesátých letech 20. století byly všechny týmy soukromé, jen se jedněm dařilo ekonomicky o něco lépe.
Lidská populace už je taková, že nemá ráda nudu, proto jsou vítány všechny změny, ať už jsou nebo nejsou prověřeny jejich dopady. Názory Maria Theissena proto určitě stojí za zamyšlení...
Foto: BMW Motorsport, GEPA pictures GmbH
Lewis Hamilton si zajistil silné místo na startu kvalifikace a je připraven k nedělnímu závodu s odhodláním. Brit slibuje agresivní přístup na trati a soustředí se na každý detail, aby využil svůj potenciál.
Max Verstappen po kvalifikaci v Mexiku přiznal zklamání z nedostatku přilnavosti a rovnováhy svého Red Bullu. Tyto problémy mu zabránily držet krok s McLareny a zkomplikovaly jeho boj o titul.
Lando Norris si v Mexiku připsal možná nejcennější pole position své dosavadní kariéry. Britský jezdec McLarenu zajel mistrovské kolo, kterým jasně převýšil jak týmového kolegu Oscara Piastriho, tak i dosud dominantního Maxe Verstappena.
Max Verstappen předvedl působivý výkon ve druhém tréninku, ovšem dlouhodobé tempo Red Bullu na okruhu v Mexico City zůstávalo znepokojivě slabé.
Během pátku v Mexico City se udála nečekaná situace, která zaujala fanoušky. George Russell si našel originální způsob, jak si užít závodní atmosféru a pobavit fanoušky po celém světě.
Druhý volný trénink v Mexico City přinesl napínavé momenty a technické komplikace několika jezdců. Závěr ukázal vyrovnanou konkurenci a naznačil, že nadcházející závod bude velmi zajímavý.
Charles Leclerc zahájil víkend v Mexiku nejrychlejším časem v prvním volném tréninku na okruhu v Mexico City. Mezi nováčky se nejlépe předvedl Arvid Lindblad, který zazářil jako nejrychlejší z debutantů.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.