Poslední možnost před první letošní kvalifikací se odehrávala za obvyklých podmínek, ovšem dalo se očekávat, že v tomto úseku projeví piloti víc než snahu ohrožovat rychlé časy zájem o vyzkoušení závodních podmínek.
Ostatně tomu napovídal i začátek posledního tréninku, kdy místo výjezdu na trať dobrá polovina startovního pole postávala v boxech a do kokpitů se nijak nehnala (Sainz jr., Sargeant, Albon, Piastri a další). Další seděli za volanty, ale svorně vyčkávali. Ricciardo dokonce stihl prohodit pár slov se sirem Jackie Stewartem, nejstarším žijícím mistrem světa.
Nakonec ve dvacetistupňovém horku a trať sálající 34°C při vlhkosti vzduchu 32 % a větru vanoucím rychlostí 12,6 km/h vyrazil po šesti minutách jako první Lewis Hamilton, samozřejmě na nejměkčí směsi ze škály C3-C1. Tím také stanovil maximum časem 1:32,733, což ovšem byl výkon o cca 1,5 vteřiny pomalejší než v předchozím tréninku. Ale po dalších X minut se k němu nikdo nepřidal.
Teprve po dalších šesti minutách se na trať vydali piloti Ferrari, u nichž byl v boxu na návštěvě Jean Alesi. Poté se na okruh vydali Zhou, Bottas a Albon a trať se začala zaplňovat. Leclerc si pro nějaký čas uzmul vedení (1:32,677), aby ho o něj vzápětí připravil Magnussen (1:32,440). Po čtvrthodině už po Sakhiru kroužila polovina vozů. Mezi nimi i diskutovaný Pérez, ale z pohledu do kokpitu bylo zjevné, že se s vozem značně pere, což dokládal i čas.1:33,365.
O další zlepšení se postaral Stroll (1:32,327), ale toho velmi rychle sesadil z průběžného vedení Russell (1:31,821) a jako první prolomil hranici 1:32,0. Kdo by však čekal, že se do popředí dostane při prvním výjezdu Verstappen, mýlil by se (1:33,215). Polepšil si Leclerc, ale poté třemi nejrychlejšími sektory zabodoval Alonso - 1:31,582. V polovině tréninku jsme se dočkali i doposud odpočívajících vozů Visa App RB a Alpine.
Druhá polovina tréninkuPolovina pilotů si zajela odpočinou do boxů a rozhodně se nečekalo umístění Red Bullů (Verstappen 14., Pérez předposlední). Hamilton si zkusil výjezd na trať, ale v zatáčce 11 se ocitl hluboko za okrajem trati, a tak se vrátil k mechanikům. Překvapivě dobrý čas vytáhl Cunoda a průběžně stanul na 4. místě, zatímco Piastri avizoval nějaké drobné potíže a čekal v boxech.
Je neuvěřitelné, že po dvou třetinách tréninku jsou tři nejslabší týmy Sauber, Alpine a - Red Bull! Štěstí zkusil Russell, ale k Wolffově nelibosti byl přesně o 1,1 horší prvního času. Piastri už zažehnal potíže, ale jeho čas 1:33,322 se řadil k nejhorším. Ostatně všechny další pokusy v prostřední třetině tréninku s výjimkou Cunody byly u všech měřených výsledků horší. Oba Red Bully tuto část využily ke zkoušce tvrdých pneumatik.
Na úvod poslední čtvrthodiny ale Pérez vycenil zuby a posunul se do průběžného vedení 1:31,248 při všech fialových sektorech. Verstappen ho následoval vzápětí a hozenou rukavici zvedl - kolegu o 186 tisícin překonal. Ovšem v závěru tréninku se začalo masivně zrychlovat - časy si výrazně zlepšili piloti McLarenu i Aston Martinu - Alonso se opět vrátil do čela. Norris ovšem po zajetí kvalitního času musel kvůli potížím s elektronikou opět zajet do boxů. Verstappen se Alonsovi nedokázal revanšovat (1:31,246) a tristně nyní působí piloti Ferrari - oba vozy v druhé desítce!
Pomalu se blížíme k závěru tréninku - ode dna se odpoutal Gasly (1:32,382) i přes masivní chybu v zatáčce 4 a dobře se vedlo i Hülkenbergovi, jenž pronikl do TOP 10. Ovšem zčistajasna zaútočil Sainz jr. a překonal o 141 setin svého krajana. Hamiltonovi se rychlé kolo vůbec nepovedlo (1:31,975) a ve hře ještě zůstal Leclerc - tomu se povedlo poskočit z prozatímního 15. místa na čtvrtou příčku - ovšem nebylo možné přehlédnout pár chybiček - pilot si stěžoval, že byl v poslední zatáčce oslněn.
Po zkusmých startech a nácviku výměny pneumatik už se piloti mohou chystat na kvalifikaci - ta začíná za dvě a půl hodiny.
Zhodnocení
Před kvalifikací není stále nic jasné - snad jen to, že Saubery s Alpine nadále zůstávají na chvostu startovního pole. Red Bull se opět výrazněji neprosadil, třebaže to tak jednu chvíli vypadalo, ovšem houpačku potvrdil i výkon Hamiltona - vitěz předchozího tréninku se nevešel ani do TOP10. Nadějně se prezentoval i McLaren, ale vrásky mu nejspíš působily soustavné technické potíže.
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.