Poslední možnost před první letošní kvalifikací se odehrávala za obvyklých podmínek, ovšem dalo se očekávat, že v tomto úseku projeví piloti víc než snahu ohrožovat rychlé časy zájem o vyzkoušení závodních podmínek.
Ostatně tomu napovídal i začátek posledního tréninku, kdy místo výjezdu na trať dobrá polovina startovního pole postávala v boxech a do kokpitů se nijak nehnala (Sainz jr., Sargeant, Albon, Piastri a další). Další seděli za volanty, ale svorně vyčkávali. Ricciardo dokonce stihl prohodit pár slov se sirem Jackie Stewartem, nejstarším žijícím mistrem světa.
Nakonec ve dvacetistupňovém horku a trať sálající 34°C při vlhkosti vzduchu 32 % a větru vanoucím rychlostí 12,6 km/h vyrazil po šesti minutách jako první Lewis Hamilton, samozřejmě na nejměkčí směsi ze škály C3-C1. Tím také stanovil maximum časem 1:32,733, což ovšem byl výkon o cca 1,5 vteřiny pomalejší než v předchozím tréninku. Ale po dalších X minut se k němu nikdo nepřidal.
Teprve po dalších šesti minutách se na trať vydali piloti Ferrari, u nichž byl v boxu na návštěvě Jean Alesi. Poté se na okruh vydali Zhou, Bottas a Albon a trať se začala zaplňovat. Leclerc si pro nějaký čas uzmul vedení (1:32,677), aby ho o něj vzápětí připravil Magnussen (1:32,440). Po čtvrthodině už po Sakhiru kroužila polovina vozů. Mezi nimi i diskutovaný Pérez, ale z pohledu do kokpitu bylo zjevné, že se s vozem značně pere, což dokládal i čas.1:33,365.
O další zlepšení se postaral Stroll (1:32,327), ale toho velmi rychle sesadil z průběžného vedení Russell (1:31,821) a jako první prolomil hranici 1:32,0. Kdo by však čekal, že se do popředí dostane při prvním výjezdu Verstappen, mýlil by se (1:33,215). Polepšil si Leclerc, ale poté třemi nejrychlejšími sektory zabodoval Alonso - 1:31,582. V polovině tréninku jsme se dočkali i doposud odpočívajících vozů Visa App RB a Alpine.
Druhá polovina tréninkuPolovina pilotů si zajela odpočinou do boxů a rozhodně se nečekalo umístění Red Bullů (Verstappen 14., Pérez předposlední). Hamilton si zkusil výjezd na trať, ale v zatáčce 11 se ocitl hluboko za okrajem trati, a tak se vrátil k mechanikům. Překvapivě dobrý čas vytáhl Cunoda a průběžně stanul na 4. místě, zatímco Piastri avizoval nějaké drobné potíže a čekal v boxech.
Je neuvěřitelné, že po dvou třetinách tréninku jsou tři nejslabší týmy Sauber, Alpine a - Red Bull! Štěstí zkusil Russell, ale k Wolffově nelibosti byl přesně o 1,1 horší prvního času. Piastri už zažehnal potíže, ale jeho čas 1:33,322 se řadil k nejhorším. Ostatně všechny další pokusy v prostřední třetině tréninku s výjimkou Cunody byly u všech měřených výsledků horší. Oba Red Bully tuto část využily ke zkoušce tvrdých pneumatik.
Na úvod poslední čtvrthodiny ale Pérez vycenil zuby a posunul se do průběžného vedení 1:31,248 při všech fialových sektorech. Verstappen ho následoval vzápětí a hozenou rukavici zvedl - kolegu o 186 tisícin překonal. Ovšem v závěru tréninku se začalo masivně zrychlovat - časy si výrazně zlepšili piloti McLarenu i Aston Martinu - Alonso se opět vrátil do čela. Norris ovšem po zajetí kvalitního času musel kvůli potížím s elektronikou opět zajet do boxů. Verstappen se Alonsovi nedokázal revanšovat (1:31,246) a tristně nyní působí piloti Ferrari - oba vozy v druhé desítce!
Pomalu se blížíme k závěru tréninku - ode dna se odpoutal Gasly (1:32,382) i přes masivní chybu v zatáčce 4 a dobře se vedlo i Hülkenbergovi, jenž pronikl do TOP 10. Ovšem zčistajasna zaútočil Sainz jr. a překonal o 141 setin svého krajana. Hamiltonovi se rychlé kolo vůbec nepovedlo (1:31,975) a ve hře ještě zůstal Leclerc - tomu se povedlo poskočit z prozatímního 15. místa na čtvrtou příčku - ovšem nebylo možné přehlédnout pár chybiček - pilot si stěžoval, že byl v poslední zatáčce oslněn.
Po zkusmých startech a nácviku výměny pneumatik už se piloti mohou chystat na kvalifikaci - ta začíná za dvě a půl hodiny.
Zhodnocení
Před kvalifikací není stále nic jasné - snad jen to, že Saubery s Alpine nadále zůstávají na chvostu startovního pole. Red Bull se opět výrazněji neprosadil, třebaže to tak jednu chvíli vypadalo, ovšem houpačku potvrdil i výkon Hamiltona - vitěz předchozího tréninku se nevešel ani do TOP10. Nadějně se prezentoval i McLaren, ale vrásky mu nejspíš působily soustavné technické potíže.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.