První závod historicky nejdelší sezóny F1 (tedy pokud se do ní nevloží povodně a jiné události) začne netradičně první březnovou sobotu, ale události se řítí formou Pendolina bez brzd. Zbývalo dořešit jeden rest a zjistit i náladu v táboře ohrožených.
Stává se, že i ve světě F1 se sáhne po tématech lehce bulvárních, zrovna tak najdeme dost názorů na to, jak se bude šampionát už nikoli ťukající, ale přímo bušící do dveří, asi dopadne. Vybavím si dávný případ, kdy ještě olbřímí samočinný počítač (ano, tak se jim doopravdy říkalo) dostal data, zchroustal je a vyplivl jméno očekávaného mistra světa 1977: Mario Andretti. Z toho plyne, že i AI - byť v plenkách - se sem tam může i seknout.
Celebrity se chovají slušně
Svět se pomalu zaobíral prvními výsledky tréninků na trati Sakhir, ale pořád to bublalo v zákulisí. Kdo by však čekal, že kývající se židle pod šéfem Red Bullu Christianem Hornerem zůstane i nadále vratká, prohrál by případnou sázku. Protože podnik (nikoli tým F1) vše uzavřel s očekáváným výsledkem: "Nezávislé vyšetřování po obvinění pana Hornera bylo ukončeno a společnost Red Bull oznamuje, že stížnost byla zamítnuta s tím, že vyšetřování bylo objektivní, důkladné a nestranné." K tomu se váže dodatek, že ona nejmenovaná slečna, paní či dáma může proti závěrům komise podat odvolání.
Už se ví, že Christian měl oné tajemné ženě posílat nevhodné textové zprávy či dokonce fotografie přes mobilní aplikaci WhatsApp. Stovky intimních zpráv, pořízených z celkem 79 screenů obrazovky telefonu, se dostaly ven prostřednictvím anonymního e-mailu. Taktéž se ale spekuluje, že šlo o vnitrofiremní puč, jehož cílem bylo Hornera sesadit. Britský list The Guardian totiž naznačil, že celé vyšetřování, uzavřené prostým konstatováním jako ze známého italského filmu L'istruttoria e chiusa: dimentichi! (Vyšetřování skončilo, zapomeňte!) z roku 1971 přináší spíš více dohadů než uspokojení. "Pořádné vysvětlení celého případu by určitě prospělo, takhle vše spíš nahrává oné konspiraci, rychle se šířící paddockem F1, že nešlo o nic jiného než mocenskou hru, jejímž cílem bylo když ne přímo Hornera z jeho postu odstranit, tak alespoň omezit jeho pravomoci," dodává The Guardian. Zároveň ale další zdroje hovoří, že Hornerova choť Geri Halliwell situaci docela dobře nesnáší.
Zato tady se židle otřásá
Kolik debat týkající se Sergia Péreze a jeho postu vedle Maxe Verstappena už jsme četli? Nebylo jich málo a v podstatě se stále hlasitěji hovoří, že i přes nezpochybnitelné výsledky to Mexičan má nahnuté. Podle vedení musí "Checo" zabrat a to důkladně - post vicemistra a jedno dvě vítězství jsou pořád málo. Když opravdu dokáže, že je hoden své pozice v týmu, může počítat i s ročníkem 2025 v barvách nápojového giganta. Prozatím to však vypadá, že je na čelní stránce Červené knihy ohrožených pilotů formule 1.
Ono je ale všechno tak trochu postavené na hlavu. Ať už Sergia máte rádi nebo vám nesedí, tak způsob, jakým se s ním jedná, je značně tristní. Na jednu stranu mu tým vytýká, že se výkonnostně Verstappenovi nerovná, ale kdyby se tak stalo a on ohrožoval stájovou stálici, asi by dostal dost krutě přes prsty. Stačí si vzpomenout na rok 2022 a GP Brazílie, jak s ním Max naložil. Když vás pak tým převážně kritizuje a zpochybňuje vaše působení, nálada a rozpoložení nebude ideální, z čehož pak mohou plynout chyby a přemotivovanost (vzpomeňme na loňské Mexiko).
Pérez na jednu stranu ví, že v lepším týmu se nejspíš už neocitne, na druhou stranu když ještě před prvním závodem dostane pomyslnou žlutou kartu a de facto ultimatum, jak se vše asi bude vyvíjet. Nakonec renomovaný britský novinář Joe Saward už naznačil, že v Red Bullu myslí na zadní vrátka i kolečka dohromady: "Dobře informované prameny se domnívají, že Ricciardo má v kontraktu s týmem Visa Cash App RB klauzuli, podle níž může po úvodních závodech přejít k Red Bullu, což záleží na Pérezových výkonech. Dokonce by údajně dostal trojnásobný plat a jeho místo by připadlo nikoli Pérezovi, ale Liamu Lawsonovi." Což by potvrzovalo další informační ševelení, že ve hře je Mexičanovo "akceptované" propuštění po GP Monaka.
Ať je to jak je, například v druhém tréninku se Sergio příliš nepředvedl, na druhou stranu se pořád bavíme o přípravách na první závod. Jak vidno, monoposty se ještě neseřadily na startovním roštu k úvodní Grand Prix a příznivci F1 mají co řešit. Co na to říká naše fanouškovská obec?
Vysoké teploty v Imole představovaly pro tým Mercedes značnou překážku, která se výrazně podepsala na jejich výsledcích. George Russell skončil až na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega Andrea Kimi Antonelli musel kvůli technickým problémům závod předčasně ukončit.
Osmnáctiletý talent Mercedesu přiznal, že ho při debutu ve Formuli 1 v Itálii přemohla síla okamžiku a nečekaně velká pozornost. Přesto šlo podle něj o nezapomenutelný zážitek a silnější vstup do světa F1, než si kdy dokázal představit.
Lewis Hamilton předvedl v Imole působivý výkon, když se ze 12. místa na startu dokázal propracovat až na čtvrtou příčku. Britský pilot stáje Mercedes tak ukázal, že stále patří mezi nejzkušenější a nejrychlejší jezdce ve startovním poli. Jeho stíhací jízda byla jedním z hlavních momentů závodu.
Max Verstappen zvítězil v Imole zaslouženě, nikoliv náhodou, uvedl šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Podle něj tým překonal zásadní slabinu svého vozu RB21, čímž jasně ukázal svou sílu a připravenost čelit McLarenu.
Max Verstappen položil základ vítězství v Imole už v prvním kole, když se po vnější straně Tamburella prohnal kolem Oscara Piastriho. Přestože se Australan snažil, nic nemělo takový dopad na vývoj závodu jako právě tento klíčový tah.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.