Kde jsou ty časy, kdy se ve startovním poli proháněl téměř každý druhý vůz označený reklamou na tabákové výrobky. Čas oponou trhnul a bojovníci za zdravější svět vymetli druhdy populární značky na smetiště dějin. A pečlivě si svůj dvorek hlídají.
McLaren byl jedním z nejikoničtějších vozů majících na svém povrchu tradiční tabákovou značku Marlboro - tu později nahradila jiná "dýmivá" reklama cigaret West. Už v 70. letech ale byly sponzoři tohoto druhu do jisté míry omezováni: při některých závodech ve Velké Británii a Německé spolkové republice musely nápisy jako JPS, Marlboro, Gitanes a další z vozů zmizet.
Chtělo by se říci, že v současném lítém tažení proti těmto produktům nemůže proniknout na vozy ani písmenko prosycené tabákem. McLaren ale na svém boku vozí v některých závodech odkaz na značku Velo, mající souvislost s koncernem British American Tobacco. Jedná se o nikotinu prosté sáčky s tabákovou příchutí, rovněž sem spadá i výroba e-cigaret značky Vuse.
Problém pro McLaren může nastat v Holandsku, protože tamní vláda letos v dubnu rozšířila seznam evropských zemí, zakazujících jakýkoli typ těchto sáčků z obav, že jsou návykové a mohou způsobit zdravotní újmu zejména u mladých lidí. Má to ale háček - nizozemská legislativa zákon zakazující tyto produkty ještě není hotová, takže by McLaren neměl mít s reklamou Velo na svých vozech ve zdejší GP žádný problém. "Všechny reklamy na závodních monopostech McLaren jsou plně v souladu s regulačními požadavky a standardy té které země, v níž absolvujeme Grand Prix," uvedl pro motorsport.com tiskový mluvčí stáje.
Jiného názoru je skupina holandských zdravotnických organizací včetně Dutch Heart Foundation a KWF Dutch Cancer Society - podaly oficiální stížnost na právní vakuum a obrátily se s ní na výbor pro reklamní kodex. "Jen to znovu dokazuje, jak tabákový průmysl dělá vše, co je v jeho silách, aby udržel u mladých lidí závislost a udržel v chodu tento odporný a smrtící byznys v chodu. Považujeme za bizarní, že je na vozech F1 povoleno inzerovat zakázaný produkt," shrnula v tiskové zprávě podstatu stížnosti Carla van Gils, ředitelka KWF Dutch Cancer Society.
McLaren má na bočnicích svého vozu zmíněný nápis Velo a objeví se tam s výjimkou sedmi závodů ve všech ostatních Grand Prix (v tom případě je zde odkaz na kryptoměnu OKX). Nicméně pro Zandvoort si "oranžoví" připraví menší fígl - podobný tomu, který v druhé polovině 80. let vyzkoušel tým Zakspeed, když reklamu na cigarety West nahradil nápisem East. Podobně postupoval i Jordan s nápisy Benson & Hedges, které přetvořil buď na Buzzin' Hornets nebo Be On Edge. A do třetice můžeme vzpomenout na tým BAR, jenž u Lucky Strike vytvořil podobně znějící Look A Like. McLaren zvolil přesmyčku Love a současně vytvořila zajímavou příležitost pro 60 náhodně vylosovaných fanoušků, jejichž jména se objeví na Landově či Oscarově McLarenu MCL60. Ten nejšťastnější pak bude pozván přímo do dějiště GP Holandska. Sluší se ale poznamenat, že vylosovanému šťastlivci musí být víc než 18 let.
Alternativní náhražky kouření jsou v mnoha zemích bez zásadnějších regulací. Úřad pro kontrolu potravin a léčiv v USA vyřešil věc zákazem prodeje osobám mladším 21 let, ale ve Velké Británii nikotinové sáčky nejsou klasifikovány jako tabákové výrobky a mohou si je tedy legálně koupit osoby mladší 18 let.
Je jasné, že se jedná o informace spíše odlehčené, ale zkusme se občas podívat na F1 i z jiné strany, než z pohledu soustavných debat o technických výhodách, nekalých praktikách a nebo marném volání po neprávem sebraném mistrovském titulu - Felipe Massa se naděje stále ještě nevzdal.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.