Na začátku v té době už vlastně přerušeného závodu došlo k incidentu, od nějž se linka jako červená nit táhla k roku 2014, kdy po fatální nehodě utrpěl vážná zranění pilot Jules Bianchi, jemuž po deseti měsících v Nice podlehl.
Pierre Gasly startoval do závodu z boxů a nevybral si smůlu až do posledního doušku. Když za zatáčkou Hairpin míjel místo, kde havaroval Carlos Sainz jr., přistál na jeho přídi kus reklamního panelu umístěný původně na bariéře. Francouz musel zajet do depa, vyměnil přední spoiler a pneumatiky a na trať vyrazil zcela osamocen za startovním polem. Už v průběhu druhého kola byla vyvěšena červená vlajka, přičemž Gasly snažící se dohnat soupeře, byl náhle zaskočen přítomností odtahového traktoru v místě, kde stálo nepojízdné Ferrari.
Incident nebyl v přímém přenosu GP Japonska odvysílán, ale video se velice záhy rozšířilo na sociální sítě. Zato zuřivě gestikulující Gasly byl kamerami zachycen. Nejdřív se mělo za to, že je rozladěn kvůli nějakému problému, ale pravým důvodem bylo právě to, co se dělo na trati. Do týmové vysílačky vyslal zprávu: "Co to je? To je traktor na trati? Minul jsem ho. Neakceptovatelné! Vzpomeňte si, co se tu stalo. Nemohu tomu uvěřit," připomenul právě Bianchiho osud před osmi lety.
Lando Norris se během nucené, více než dvouhodinové pauzy k videu dostal a umístil ho na svůj twitterový účet s odkazem na Julesovu nehodu: "Wtf, co se to stalo? Při podobné situaci došlo před lety ke ztrátě života. My je riskujeme, zejména v podmínkách, jaké tu jsou teď. Chceme závodit... ale tohle? To je nepřijatelné!"
Vyjádření na svém twitterovém účtu podal i Sergio Pérez: "Můžeme vůbec dát nějak najevo, že si nepřejeme výjezd jeřábu na trať? Kvůli takové chybě jsme přišli o Julese. To, co se dnes stalo, je naprosto nepřijatelné. Doufám, že je to naposledy, co při mé jízdě vidím na trati něco podobného." Mexičan ovšem pozapomněl - byť to na věci příliš nemění - že ona situace v roce 2014 byla poměrně jiná než letos.
Server motorsport.com ukázal záběry i Carlosu Sainzovi jr., po jehož nehodě k události došlo. Španěl se jenom ztotožnil s Norrisovým názorem: "Lidé nechápou, že i za safety carem jedeme rychlostí od sta do stopadesáti kilometrů v hodině a nic nevidíme. Takže pokud je na trati jeřáb a my jedeme za SC rychlostí 100 km/h, může někdo udělat maličkou chybu, třeba docela hloupou, jenom mírně vyjet mimo trať a nebude vědět, že tam traktor je - a narazí do něj? Proč tohle musíme riskovat? Tohle je především náš názor."
@Sky_SaschaR Pierre Gasly und die Szene mit dem Tractor pic.twitter.com/aPZ4WOhPpM
— Johnson Gaming (@JohnsonGaming0) October 9, 2022Pierre Gasly byl podle zpráv na obrazovce po závodě povolán ke komisařům FIA za účelem probrání celé situace. Když se motorsport.com tázal Sainze jr., zda by mohl být Francouz obviněn z příliš rychlé jízdy, Španěl odpověděl: "Tohle není určitě záležitost pilota. Jestli se závod chystali přerušit červenou vlajkou, tak proč vůbec ten jeřáb na trať vyjel? Snad chtěli počkat, až se pole sjede, nevím, jedete hodně pomalu. Ale také se pilot může uchýlit k extrému, zkouší zahřát pneumatiky pro případ, že bude závod restartován. Je to složité a také riskantní, to ano."
"Já na čtvrtém místě měl téměř nulovou viditelnost a snažil jsem se dostat z vodní spršky z Pérezova vozu, vjel jsem do louže. Přechodné pneumatiky neodvádějí tolik vody, takže jsem hned šel do hodin. Nejhorší část přišla pravděpodobně později, kdy jsem byl uprostřed trati, točil se a nevěděl, jestli mě všichni za mnou uvidí. Byla to chvíle hrůzy, i když trvala nějakých dvacet vteřin. Nevěděl jsem, jak dopadnu, jen jsem se snažil zpevnit tělo proti nárazu a čekal - a doufal - že moji přátelé na trati budou mít dobré reflexy, nebo zkrátka jen štěstí."
Pilot Ferrari byl rovněž dotázán, zda měl být závod za těchto podmínek vůbec zahájen: "Na startovním roštu byla viditelnost hodně špatná, ale trať samotná byla pro intermediate přijatelná, tudíž i pro závod. Ale start, to byl problém. Mluvil jsem s některými piloty kolem středu startovního pole a ti mi říkali, že na startu neviděli vůbec nic. Bylo evidentní, že stále prší, takže jsme se navzájem hlídali, ale právě ona viditelnost byla nejspíš důvodem i následujících stížností," dodal Sainz jr.
FIA si na vše důkladně posvítíPo závodě mluvčí FIA uvedl, že proběhne důkladné prozkoumání celé okolnosti, aby bylo možné přijmout opatření proti opakování podobné záležitosti v budoucnu.
"I když je běžnou praxí odstraňovat vozy během výskytu safety caru na trati či vyvěšení červené vlajky, vzhledem ke zvláštním okolnostem a také s přihlédnutím ke zpětné vazbě řady pilotů zahájila FIA důkladné přezkoumání události týkající se nasazení vyprošťovacího vozidla během japonské Grand Prix. Je to součást praxe debriefingu a analýzy všech závodních incidentů, aby byl zajištěn neustálý progres veškerých postupů," uvádí se v oficiálním prohlášení FIA.
Důležité bude především svědectví, zda traťoví maršálové jednali z vlastní vůle, když tak rychle vyslali jeřáb na trať, nebo dostali svolení od vedení závodu. Článek 2.6.1 dodatku H Mezinárodního sportovního kodexu, jímž se řídí všechny závody FIA jasně uvádí: "Žádný traťový komisař nebo vozidlo nesmí vstoupit nebo vjet na povrch okruhu bez povolení od odpovědných osob."
Naskýtá se ale také otázka, zda nešlo o podvědomou reakci na události v letošní GP Itálie, kde trvalo odstranění Ricciardova vozu tak dlouho, až byl nakonec závod ukončen v režimu safety caru, což vyvolalo značnou kritiku.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.