Na začátku v té době už vlastně přerušeného závodu došlo k incidentu, od nějž se linka jako červená nit táhla k roku 2014, kdy po fatální nehodě utrpěl vážná zranění pilot Jules Bianchi, jemuž po deseti měsících v Nice podlehl.
Pierre Gasly startoval do závodu z boxů a nevybral si smůlu až do posledního doušku. Když za zatáčkou Hairpin míjel místo, kde havaroval Carlos Sainz jr., přistál na jeho přídi kus reklamního panelu umístěný původně na bariéře. Francouz musel zajet do depa, vyměnil přední spoiler a pneumatiky a na trať vyrazil zcela osamocen za startovním polem. Už v průběhu druhého kola byla vyvěšena červená vlajka, přičemž Gasly snažící se dohnat soupeře, byl náhle zaskočen přítomností odtahového traktoru v místě, kde stálo nepojízdné Ferrari.
Incident nebyl v přímém přenosu GP Japonska odvysílán, ale video se velice záhy rozšířilo na sociální sítě. Zato zuřivě gestikulující Gasly byl kamerami zachycen. Nejdřív se mělo za to, že je rozladěn kvůli nějakému problému, ale pravým důvodem bylo právě to, co se dělo na trati. Do týmové vysílačky vyslal zprávu: "Co to je? To je traktor na trati? Minul jsem ho. Neakceptovatelné! Vzpomeňte si, co se tu stalo. Nemohu tomu uvěřit," připomenul právě Bianchiho osud před osmi lety.
Lando Norris se během nucené, více než dvouhodinové pauzy k videu dostal a umístil ho na svůj twitterový účet s odkazem na Julesovu nehodu: "Wtf, co se to stalo? Při podobné situaci došlo před lety ke ztrátě života. My je riskujeme, zejména v podmínkách, jaké tu jsou teď. Chceme závodit... ale tohle? To je nepřijatelné!"
Vyjádření na svém twitterovém účtu podal i Sergio Pérez: "Můžeme vůbec dát nějak najevo, že si nepřejeme výjezd jeřábu na trať? Kvůli takové chybě jsme přišli o Julese. To, co se dnes stalo, je naprosto nepřijatelné. Doufám, že je to naposledy, co při mé jízdě vidím na trati něco podobného." Mexičan ovšem pozapomněl - byť to na věci příliš nemění - že ona situace v roce 2014 byla poměrně jiná než letos.
Server motorsport.com ukázal záběry i Carlosu Sainzovi jr., po jehož nehodě k události došlo. Španěl se jenom ztotožnil s Norrisovým názorem: "Lidé nechápou, že i za safety carem jedeme rychlostí od sta do stopadesáti kilometrů v hodině a nic nevidíme. Takže pokud je na trati jeřáb a my jedeme za SC rychlostí 100 km/h, může někdo udělat maličkou chybu, třeba docela hloupou, jenom mírně vyjet mimo trať a nebude vědět, že tam traktor je - a narazí do něj? Proč tohle musíme riskovat? Tohle je především náš názor."
@Sky_SaschaR Pierre Gasly und die Szene mit dem Tractor pic.twitter.com/aPZ4WOhPpM
— Johnson Gaming (@JohnsonGaming0) October 9, 2022Pierre Gasly byl podle zpráv na obrazovce po závodě povolán ke komisařům FIA za účelem probrání celé situace. Když se motorsport.com tázal Sainze jr., zda by mohl být Francouz obviněn z příliš rychlé jízdy, Španěl odpověděl: "Tohle není určitě záležitost pilota. Jestli se závod chystali přerušit červenou vlajkou, tak proč vůbec ten jeřáb na trať vyjel? Snad chtěli počkat, až se pole sjede, nevím, jedete hodně pomalu. Ale také se pilot může uchýlit k extrému, zkouší zahřát pneumatiky pro případ, že bude závod restartován. Je to složité a také riskantní, to ano."
"Já na čtvrtém místě měl téměř nulovou viditelnost a snažil jsem se dostat z vodní spršky z Pérezova vozu, vjel jsem do louže. Přechodné pneumatiky neodvádějí tolik vody, takže jsem hned šel do hodin. Nejhorší část přišla pravděpodobně později, kdy jsem byl uprostřed trati, točil se a nevěděl, jestli mě všichni za mnou uvidí. Byla to chvíle hrůzy, i když trvala nějakých dvacet vteřin. Nevěděl jsem, jak dopadnu, jen jsem se snažil zpevnit tělo proti nárazu a čekal - a doufal - že moji přátelé na trati budou mít dobré reflexy, nebo zkrátka jen štěstí."
Pilot Ferrari byl rovněž dotázán, zda měl být závod za těchto podmínek vůbec zahájen: "Na startovním roštu byla viditelnost hodně špatná, ale trať samotná byla pro intermediate přijatelná, tudíž i pro závod. Ale start, to byl problém. Mluvil jsem s některými piloty kolem středu startovního pole a ti mi říkali, že na startu neviděli vůbec nic. Bylo evidentní, že stále prší, takže jsme se navzájem hlídali, ale právě ona viditelnost byla nejspíš důvodem i následujících stížností," dodal Sainz jr.
FIA si na vše důkladně posvítíPo závodě mluvčí FIA uvedl, že proběhne důkladné prozkoumání celé okolnosti, aby bylo možné přijmout opatření proti opakování podobné záležitosti v budoucnu.
"I když je běžnou praxí odstraňovat vozy během výskytu safety caru na trati či vyvěšení červené vlajky, vzhledem ke zvláštním okolnostem a také s přihlédnutím ke zpětné vazbě řady pilotů zahájila FIA důkladné přezkoumání události týkající se nasazení vyprošťovacího vozidla během japonské Grand Prix. Je to součást praxe debriefingu a analýzy všech závodních incidentů, aby byl zajištěn neustálý progres veškerých postupů," uvádí se v oficiálním prohlášení FIA.
Důležité bude především svědectví, zda traťoví maršálové jednali z vlastní vůle, když tak rychle vyslali jeřáb na trať, nebo dostali svolení od vedení závodu. Článek 2.6.1 dodatku H Mezinárodního sportovního kodexu, jímž se řídí všechny závody FIA jasně uvádí: "Žádný traťový komisař nebo vozidlo nesmí vstoupit nebo vjet na povrch okruhu bez povolení od odpovědných osob."
Naskýtá se ale také otázka, zda nešlo o podvědomou reakci na události v letošní GP Itálie, kde trvalo odstranění Ricciardova vozu tak dlouho, až byl nakonec závod ukončen v režimu safety caru, což vyvolalo značnou kritiku.
Red Bull potvrdil, že Gianpiero Lambiase se na Velké ceně Maďarska vrátí jako hlavní závodní inženýr Maxe Verstappena. Jeho návrat týmu zajistí stabilitu a zkušenosti před důležitým závodem.
Šéf Williamsu James Vowles varuje, že tým může být v Maďarsku méně konkurenceschopný, přestože nový upgrade vozu ve Spa fungoval. Hungaroring podle něj odhalí limity vozu, který lépe sedí rychlým tratím.
Max Verstappen přiznal, že při obhajobě svých manévrů u komisařů často cituje Ayrtona Sennu. Používá jeho slavná slova: „Pokud už nezkusíš mezeru, která tam je, nejsi závodník.“
Max Verstappen potvrdil setrvání u Red Bullu i pro sezonu 2026, ačkoliv jeho budoucnost byla dlouho předmětem spekulací. Jeho rozhodnutí přichází v době příprav na novou motorovou éru Formule 1.
Red Bull nasadil Yukimu Tsunodovi novou specifikaci podlahy před kvalifikací na Grand Prix Belgie. Tento krok se vyplatil a zlepšil jeho výkon.
Lewis Hamilton přiznal, že intenzita ve Ferrari je mnohem větší, než si dokázal představit. Přechod z Mercedesu do italského týmu pro něj znamenal zásadní kulturní i pracovní změnu.
Frédéric Vasseur prodloužil smlouvu a nadále povede tým Ferrari ve Formuli 1. Tým tím vyjadřuje důvěru v jeho dosavadní práci a směr, kterým Scuderii vede.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.
Andrea Stella přiznává, že pokud by chtěl, aby souboj o titul mezi Norrisem a Piastrem byl pohodlný, neplnil by svou roli správně. Intenzita a napětí v boji podle něj znamenají správné vedení a motivaci jezdců.
Gabriel Bortoleto byl po belgickém závodě přesvědčen, že odvedl maximum navzdory nepříznivému výsledku. Jeho týmový kolega Nico Hülkenberg se mezitím upíná k Maďarsku, kde očekává silnější výkon od celého týmu Kick Sauber.
Fintech společnost Revolut se stane klíčovým partnerem týmu Audi F1, který v roce 2026 převezme současný tým Sauber. Audi tak vstoupí do Formule 1 s výraznou podporou ze světa digitálních financí.