Letošní letní přestávka bude evidentně plná napětí a horečné činnosti. Objevují se nová spojení, debaty a nakonec je zřejmé, že do F1 nakoukne další z talentovaných nováčků, ovšem v jiném týmu, než se předpokládalo.
Řeč je o Oscaru Piastrim, jedenadvacetiletém rodáku z Melbourne, jenž má podle zákulisních zpráv nahradit svého krajana Ricciarda u McLarenu. Tomuto rozhodnutí předcházely dohady, způsobené poměrně nečekaným odchodem Fernanda Alonsa k Aston Martinu. Piastri se jevil jako logická náhrada, protože má s týmem uzavřenou smlouvu na letošní ročník.
To také ostatně uvedl tým Alpine, ovšem o pouhé dvě hodiny později přišel Piastri s vlastním prohlášením, ve kterém oficiálně oznámil, že v Enstone působit rozhodně nebude. "Alpine dnes bez mého souhlasu vydalo tiskovou zprávu, že za ně budu v sezoně 2023 jezdit. Není to pravda. Smlouvu jsem nepodepsal a za Alpine jezdit nebudu," uvedl Oscar doslova ve svém prohlášení.
Jestli už v té době měl v rukávu smlouvu s týmem z Wokingu se můžeme jen dohadoval, ale zdá se to být pravděpodobné, jinak by asi byl Oscar natolik sebevědomý. Daniel Ricciardo tak bude muset hledat novou závodní příležitost, pokud nechce po dvanácti sezónách v F1 vyklidit pole.
Radost určitě nemá ani Otmar Szafnauer, jenž se o "útěku" Alonsa dozvěděl vlastně mimochodem: "V paddocku se objeví spousta podobných »zaručených« informací, ale většinou to jsou spekulace. Zaslechl jsem, že Aston Martin má o Fernanda zájem. Většinou se o takových věcech nějakou dobu jedná, ale já jsem se o jeho odchodu dozvěděl z tiskové zprávy!"
Důležité pro Piastriho zůstává, že rada FIA dohlížející na uzavírání smluv potvrdila Oscarův kontrakt s McLarenem jako platný na úkor dohody s Alpine - francouzský tým sice má na Oscara pro rok 2023 opci, ovšem jak bylo uvedeno, nemůže být nárokována. Tým ji v případě Piastriho neuplatnil v požadované lhůtě 30 dnů od podpisu příslušného kontraktu.
Za nitky v pozadí tahá někdejší pilot F1 a další Australan Mark Webber. Ten vyhrál 24 hodin Le Mans v týmu Porsche pod dohledem Andrease Seidla a Piastrimu dává rady v duchu "dravého stylu Flavia Briatoreho." Jak dále server uvádí, smlouva mezi Piastrim a McLarenem není dílem náhody, nýbrž záležitostí uzavřenou už v sobotu během Grand Prix Maďarska. Vzápětí byla předložena ke schválení CRB, kde byla označena jako standardní postup. Tým Alpine tak přišel záhy po sobě o dva piloty a tiskový mluvčí Alpine na otázky, jak se mohlo něco takového stát, odpověděl asi nejlépe, jak mohl - mlčením.
Been off my phone, anything going on? pic.twitter.com/nBdeEhpYnd
— Esteban Ocon (@OconEsteban) August 5, 2022Šéf Williamsu James Vowles věří, že Formule 1 je blízko příchodu nové americké hvězdy. Podle něj mají Spojené státy čím dál větší vliv na sport jak komerčně, tak z pohledu jezdeckého talentu.
Martin Brundle se zaměřil na to, jak Max Verstappen závodí proti Landu Norrisovi a Oscaru Piastrim. Podle něj je v těchto duelech patrný vzájemný respekt i promyšlenější strategie než vůči jiným soupeřům.
Christian Horner se domnívá, že nové motorové regule pro příští sezónu přinesou Mercedesu výrazné výzvy, a podobný pohled sdílí i řada dalších v paddocku. Jeho názor podpořil i Ford, který očekává, že změny zásadně ovlivní výkonnost týmů.
Mick Schumacher nadále usiluje o návrat do Formule 1 a do své blízkosti přizval zkušeného poradce Dirka Müllera. Ten věří, že Schumacher je dnes mentálně i jezdecky dál než při svém debutu a má šanci znovu prorazit.
Liam Lawson hodnotí svůj start do sezóny 2025 jako slabý, když po čtyřech závodech stále nemá žádné body, přičemž technické problémy a penalizace mu ztěžují šance na lepší umístění. I přesto zůstává optimistický a věří, že s vyhnutím se dalším chybám a zlepšením stability na trati přijdou lepší výsledky.
Lewis Hamilton dojel v Miami až osmý a jeho závod poznamenaly napjaté rádiové výměny i nejistota v taktice. Podle novináře Ferreta však vztahy ve Ferrari zůstávají harmonické a napětí mezi jezdci je přirozené vzhledem k jejich ambicím.
Lewis Hamilton čelí kritice za své rádiové komentáře během Velké ceny Miami, které rozladily tým Ferrari i veřejnost. Podle bývalého pilota F1 Ralfa Schumachera měl britský jezdec projevit více pokory a omluvit se, místo aby vše shazoval na sarkasmus.
George Russell letos podává silné výkony a drží se na čtvrtém místě šampionátu, přesto Mercedes zatím neprodloužil jeho smlouvu, která vyprší na konci roku 2025. Spekuluje se, že tým vyčkává kvůli možné dostupnosti Maxe Verstappena.
Andrea Kimi Antonelli v debutové sezóně F1 ukazuje svůj talent, když v Miami dvakrát kvalifikoval výše než George Russell, ale v závodě opět podlehl. Týmový šéf Toto Wolff věří v jeho potenciál a zaměřuje se na zlepšení závodního tempa a správy pneumatik.
Aston Martin očekává vylepšení od Imoly, ale zůstává obezřetný a drží se dlouhodobého plánu. Alonso dál opakuje cíl stát se mistry světa v roce 2026, zatímco Cowell hájí strategii jako součást širší vize.
Damon Hill zpochybňuje, jak dlouho Max Verstappen vydrží u Red Bullu, pokud se změní dynamika týmu nebo výkonnost vozu. Podle něj bude rozhodující, zda pro něj Red Bull zůstane dostatečně motivující výzvou.
Ferrari doufalo v boj o titul, místo toho řeší výkyvy formy a limity vozu. Klíčová bude trojice závodů, hlavně Barcelona s očekávanými vylepšeními.