Svět je stižen soustavnými stížnostmi na chování toho či onoho. Někdy bývá těžké rozhodnout, kdy jde o oprávněné či pouze emotivní výtky. Sebastian Vettel ale není člověk, který by byl přehnaně citlivý. Není však jediný, kdo se ozval. Své k tématu řekl i Hamilton.
Čtyřnásobný mistr světa plnil agenturní zprávy, webové stránky a diskusní fóra svým jednáním na sobotní povinné schůzce pilotů. Neuteklo příliš mnoho vody a rodák z Heppenheimu se opět nechal slyšet, ovšem tentokrát šlo o záležitost ze zcela jiného soudku.
Jak pětatřicetiletý pilot uvedl, byla během rakouského závodního víkendu řada fanoušků vystavena ze strany jejich "kolegů" v ochozech obtěžování, včetně homofobních a rasistických urážek, nadávek a dalších nevhodných komentářů. FIA na toto upozornění reagovala a oznámila, že s promotéry závodu celou situaci prošetří a bude vyžadovat exemplární řešení.
"Hrozné, že? Myslím, že je jenom dobře, že se takové věci konečně řeší, jsme teprve na začátku. Ať jsou ti lidé kýmkoliv, měli by se za sebe stydět a měl by jim být zakázán přístup na jakýkoli závod do konce života. Myslím, že by měla fungovat nulová tolerance. Pokud se lidé dobře baví a popíjejí, třeba i přes míru, je to sice na jedné straně fajn, ale na druhé je to neopravňuje k podobnému chování. Jsou součástí závodů, to by si měli uvědomit," uvedl Vettel po Grand Prix Rakouska s tím, že vyžaduje pro provinivší se fanoušky patřičný trest.
Své k tomu řekl i Lewis Hamilton, který je prý zklamán a znechucen. "Návštěva GP by nikdy neměla být stresující či bolestivá pro fanoušky, něco se musí udělat, aby závody byly pro všechny bezpečným místem. Prosím, pokud něco podobného uvidíte, ozvěte se hlídačům a bezpečnostním složkám. Nemůžeme sedět a nic nedělat, aby se to opakovalo," uvedl Brit.
FIA už před začátkem závodu vydala následující prohlášení: "Byli jsme upozorněni, že někteří fanoušci byli během závodního víkendu vystaveni zcela nepřijatelným komentářům. Diskutovali jsme o tom s promotéry, budeme mluvit s těmi, kteří incident nahlásili - bereme to opravdu vážně. Podobné chování je nepřijatelné a nebude tolerováno, ke všem příznivcům se musí přistupovat s respektem. Doufáme, že odpovědné složky a úřady se s danou situací co nejrychleji vypořádají, neboť pro podobné záležitosti není v závodech ani ve společnosti jako celku žádné místo. Požadujeme pro fanoušky bezpečný prostor, aby si náš sport mohli užít." Prozatím ale nebyly zveřejněny ani konkrétní osoby či skupiny, ani podstata provinění.
Podle dostupných zpráv se mělo jednat o nadávání, pokřikování, osahávání a další podobné chování. Zprávy o tom zaplnily sociální sítě. Dnes se na oplátku nejméně jedna fanynka Lewise Hamiltona, která toto chování ohlásila, dostala do paddocku jako gesto od týmu Mercedes. Tu prý měl nejdřív slovně napadnout podnapilý návštěvník, jenž jí osočil, že přeje Hamiltonovi a poté se jí pokusil nazvednout oděv. Nebyla prý však zdaleka jediná.
"Víme o tom, co se událo a nesmí se to opakovat. Je třeba podobné věci včas zastavit. Jestliže jste fanoušek F1, ať přejete jakémukoli týmu nebo pilotovi, neexistuje, abyste byli rasističtí nebo homofobní, protože to se s F1 neslučuje - o takové »fanoušky« nestojíme. Je třeba zachovat opatrnost. To, co se dnes stalo kvůli několika opilým jedincům nereprezentuje 99,9 % fanoušků, kteří sem dnes přišli. Vždy se najdou blbci, doufám, že jsme dnes ukázali dobrou show pro ten slušný zbytek a těch pár může zůstat doma," uvedl šéf Mercedesu Toto Wolff.
Liam Lawson dostal minimální čas na adaptaci na monopost Red Bullu, a po pouhých dvou závodech musel uvolnit místo Yukimu Tsundovi. Giedo van der Garde tento krok označuje za nespravedlivý, přičemž srovnává situaci s šikanou.
Red Bull se stále snaží najít ideálního týmového kolegu pro Maxe Verstappena, ale žádný jezdec zatím dlouhodobě neobstál pod tlakem ani nedosáhl jeho úrovně. Nyní do svých služeb povolal Yukiho Tsunodu. Je to dobrá strategie?
Yuki Tsunoda dostal životní šanci! Red Bull potvrdil, že japonský jezdec nahradí Sergia Péreze a dokončí sezónu 2025 po boku Maxe Verstappena.
Red Bull provedl nečekanou změnu ve své jezdecké sestavě – Liam Lawson byl po dvou závodech odsunut do týmu Racing Bulls, zatímco Yuki Tsunoda získal místo vedle Maxe Verstappena pro Velkou cenu Japonska F1.
Šéf Mercedesu Toto Wolff naznačuje, že Red Bull by mohl urychlit přechod na motory V10, pokud má obavy ohledně nadcházejících změn. Varuje však, že by bylo pro F1 nevhodné a trapné předčasně zrušit pravidla pro rok 2026, což by poškodilo důvěru mezi výrobci.
Po pouhých dvou závodech byl Liam Lawson z Red Bullu odvolán, ale nyní se mu naskýtá příležitost znovu nastartovat svou kariéru v prostředí, které dobře zná a kde může znovu ukázat svůj potenciál.
Další změna v týmu Red Bull, když po neúspěchu svého předchůdce musí opustit tým další Verstappenův kolega. Na jeho místo přichází Júki Cunoda, který vzbuzuje velká očekávání, ale zůstává otázkou, zda má dostatek schopností, aby se vyrovnal vysokým nárokům a stal se skutečným konkurentem na vrcholu světového motorsportu.
Red Bull oficiálně potvrdil, že od nadcházející Velké ceny Japonska dojde k výměně mezi Liamem Lawsonem a Júkim Cunodou. Tým zdůraznil, že rozhodnutí má za cíl nejen posílit Cunodovy šance před domácím publikem, ale především zajistit další rozvoj a ochranu Lawsona v rámci dlouhodobé strategie.
Red Bull je známý svou nekompromisní politikou vůči jezdcům a častými změnami už během sezóny. S dalším možným přeskupením na obzoru stojí za to připomenout si, jak podobné kroky v minulosti ovlivnily tým i samotné závodníky.
Šéf Ferrari Fred Vasseur hodnotí začlenění Lewise Hamiltona do týmu jako postupný proces s viditelnými změnami, avšak bez zásadního odklonu od jeho závodního stylu.
Sezóna 2025 Formule 1 teprve odstartovala a už přicházejí spekulace, snad i jasné zprávy o změnách v týmu Red Bull Racing. Tým hledá náhradu za Liama Lawsona. Je však opravdu Lawson tím, kdo selhal, nebo je problém v druhém sedadle Red Bullu hlubší, než se zdá?
Ferrari zažilo víkend plný zklamání, když tým vlastními chybami zabil šance oběma svým hvězdným jezdcům na dobré umístění v rámci během Velké ceny Číny. Tým způsobil jejich vyloučení ze závodu kvůli zbytečným a neuváženým porušením pravidel.