Svět je stižen soustavnými stížnostmi na chování toho či onoho. Někdy bývá těžké rozhodnout, kdy jde o oprávněné či pouze emotivní výtky. Sebastian Vettel ale není člověk, který by byl přehnaně citlivý. Není však jediný, kdo se ozval. Své k tématu řekl i Hamilton.
Čtyřnásobný mistr světa plnil agenturní zprávy, webové stránky a diskusní fóra svým jednáním na sobotní povinné schůzce pilotů. Neuteklo příliš mnoho vody a rodák z Heppenheimu se opět nechal slyšet, ovšem tentokrát šlo o záležitost ze zcela jiného soudku.
Jak pětatřicetiletý pilot uvedl, byla během rakouského závodního víkendu řada fanoušků vystavena ze strany jejich "kolegů" v ochozech obtěžování, včetně homofobních a rasistických urážek, nadávek a dalších nevhodných komentářů. FIA na toto upozornění reagovala a oznámila, že s promotéry závodu celou situaci prošetří a bude vyžadovat exemplární řešení.
"Hrozné, že? Myslím, že je jenom dobře, že se takové věci konečně řeší, jsme teprve na začátku. Ať jsou ti lidé kýmkoliv, měli by se za sebe stydět a měl by jim být zakázán přístup na jakýkoli závod do konce života. Myslím, že by měla fungovat nulová tolerance. Pokud se lidé dobře baví a popíjejí, třeba i přes míru, je to sice na jedné straně fajn, ale na druhé je to neopravňuje k podobnému chování. Jsou součástí závodů, to by si měli uvědomit," uvedl Vettel po Grand Prix Rakouska s tím, že vyžaduje pro provinivší se fanoušky patřičný trest.
Své k tomu řekl i Lewis Hamilton, který je prý zklamán a znechucen. "Návštěva GP by nikdy neměla být stresující či bolestivá pro fanoušky, něco se musí udělat, aby závody byly pro všechny bezpečným místem. Prosím, pokud něco podobného uvidíte, ozvěte se hlídačům a bezpečnostním složkám. Nemůžeme sedět a nic nedělat, aby se to opakovalo," uvedl Brit.
FIA už před začátkem závodu vydala následující prohlášení: "Byli jsme upozorněni, že někteří fanoušci byli během závodního víkendu vystaveni zcela nepřijatelným komentářům. Diskutovali jsme o tom s promotéry, budeme mluvit s těmi, kteří incident nahlásili - bereme to opravdu vážně. Podobné chování je nepřijatelné a nebude tolerováno, ke všem příznivcům se musí přistupovat s respektem. Doufáme, že odpovědné složky a úřady se s danou situací co nejrychleji vypořádají, neboť pro podobné záležitosti není v závodech ani ve společnosti jako celku žádné místo. Požadujeme pro fanoušky bezpečný prostor, aby si náš sport mohli užít." Prozatím ale nebyly zveřejněny ani konkrétní osoby či skupiny, ani podstata provinění.
Podle dostupných zpráv se mělo jednat o nadávání, pokřikování, osahávání a další podobné chování. Zprávy o tom zaplnily sociální sítě. Dnes se na oplátku nejméně jedna fanynka Lewise Hamiltona, která toto chování ohlásila, dostala do paddocku jako gesto od týmu Mercedes. Tu prý měl nejdřív slovně napadnout podnapilý návštěvník, jenž jí osočil, že přeje Hamiltonovi a poté se jí pokusil nazvednout oděv. Nebyla prý však zdaleka jediná.
"Víme o tom, co se událo a nesmí se to opakovat. Je třeba podobné věci včas zastavit. Jestliže jste fanoušek F1, ať přejete jakémukoli týmu nebo pilotovi, neexistuje, abyste byli rasističtí nebo homofobní, protože to se s F1 neslučuje - o takové »fanoušky« nestojíme. Je třeba zachovat opatrnost. To, co se dnes stalo kvůli několika opilým jedincům nereprezentuje 99,9 % fanoušků, kteří sem dnes přišli. Vždy se najdou blbci, doufám, že jsme dnes ukázali dobrou show pro ten slušný zbytek a těch pár může zůstat doma," uvedl šéf Mercedesu Toto Wolff.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.