Svět je stižen soustavnými stížnostmi na chování toho či onoho. Někdy bývá těžké rozhodnout, kdy jde o oprávněné či pouze emotivní výtky. Sebastian Vettel ale není člověk, který by byl přehnaně citlivý. Není však jediný, kdo se ozval. Své k tématu řekl i Hamilton.
Čtyřnásobný mistr světa plnil agenturní zprávy, webové stránky a diskusní fóra svým jednáním na sobotní povinné schůzce pilotů. Neuteklo příliš mnoho vody a rodák z Heppenheimu se opět nechal slyšet, ovšem tentokrát šlo o záležitost ze zcela jiného soudku.
Jak pětatřicetiletý pilot uvedl, byla během rakouského závodního víkendu řada fanoušků vystavena ze strany jejich "kolegů" v ochozech obtěžování, včetně homofobních a rasistických urážek, nadávek a dalších nevhodných komentářů. FIA na toto upozornění reagovala a oznámila, že s promotéry závodu celou situaci prošetří a bude vyžadovat exemplární řešení.
"Hrozné, že? Myslím, že je jenom dobře, že se takové věci konečně řeší, jsme teprve na začátku. Ať jsou ti lidé kýmkoliv, měli by se za sebe stydět a měl by jim být zakázán přístup na jakýkoli závod do konce života. Myslím, že by měla fungovat nulová tolerance. Pokud se lidé dobře baví a popíjejí, třeba i přes míru, je to sice na jedné straně fajn, ale na druhé je to neopravňuje k podobnému chování. Jsou součástí závodů, to by si měli uvědomit," uvedl Vettel po Grand Prix Rakouska s tím, že vyžaduje pro provinivší se fanoušky patřičný trest.
Své k tomu řekl i Lewis Hamilton, který je prý zklamán a znechucen. "Návštěva GP by nikdy neměla být stresující či bolestivá pro fanoušky, něco se musí udělat, aby závody byly pro všechny bezpečným místem. Prosím, pokud něco podobného uvidíte, ozvěte se hlídačům a bezpečnostním složkám. Nemůžeme sedět a nic nedělat, aby se to opakovalo," uvedl Brit.
FIA už před začátkem závodu vydala následující prohlášení: "Byli jsme upozorněni, že někteří fanoušci byli během závodního víkendu vystaveni zcela nepřijatelným komentářům. Diskutovali jsme o tom s promotéry, budeme mluvit s těmi, kteří incident nahlásili - bereme to opravdu vážně. Podobné chování je nepřijatelné a nebude tolerováno, ke všem příznivcům se musí přistupovat s respektem. Doufáme, že odpovědné složky a úřady se s danou situací co nejrychleji vypořádají, neboť pro podobné záležitosti není v závodech ani ve společnosti jako celku žádné místo. Požadujeme pro fanoušky bezpečný prostor, aby si náš sport mohli užít." Prozatím ale nebyly zveřejněny ani konkrétní osoby či skupiny, ani podstata provinění.
Podle dostupných zpráv se mělo jednat o nadávání, pokřikování, osahávání a další podobné chování. Zprávy o tom zaplnily sociální sítě. Dnes se na oplátku nejméně jedna fanynka Lewise Hamiltona, která toto chování ohlásila, dostala do paddocku jako gesto od týmu Mercedes. Tu prý měl nejdřív slovně napadnout podnapilý návštěvník, jenž jí osočil, že přeje Hamiltonovi a poté se jí pokusil nazvednout oděv. Nebyla prý však zdaleka jediná.
"Víme o tom, co se událo a nesmí se to opakovat. Je třeba podobné věci včas zastavit. Jestliže jste fanoušek F1, ať přejete jakémukoli týmu nebo pilotovi, neexistuje, abyste byli rasističtí nebo homofobní, protože to se s F1 neslučuje - o takové »fanoušky« nestojíme. Je třeba zachovat opatrnost. To, co se dnes stalo kvůli několika opilým jedincům nereprezentuje 99,9 % fanoušků, kteří sem dnes přišli. Vždy se najdou blbci, doufám, že jsme dnes ukázali dobrou show pro ten slušný zbytek a těch pár může zůstat doma," uvedl šéf Mercedesu Toto Wolff.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.