Svět je stižen soustavnými stížnostmi na chování toho či onoho. Někdy bývá těžké rozhodnout, kdy jde o oprávněné či pouze emotivní výtky. Sebastian Vettel ale není člověk, který by byl přehnaně citlivý. Není však jediný, kdo se ozval. Své k tématu řekl i Hamilton.
Čtyřnásobný mistr světa plnil agenturní zprávy, webové stránky a diskusní fóra svým jednáním na sobotní povinné schůzce pilotů. Neuteklo příliš mnoho vody a rodák z Heppenheimu se opět nechal slyšet, ovšem tentokrát šlo o záležitost ze zcela jiného soudku.
Jak pětatřicetiletý pilot uvedl, byla během rakouského závodního víkendu řada fanoušků vystavena ze strany jejich "kolegů" v ochozech obtěžování, včetně homofobních a rasistických urážek, nadávek a dalších nevhodných komentářů. FIA na toto upozornění reagovala a oznámila, že s promotéry závodu celou situaci prošetří a bude vyžadovat exemplární řešení.
"Hrozné, že? Myslím, že je jenom dobře, že se takové věci konečně řeší, jsme teprve na začátku. Ať jsou ti lidé kýmkoliv, měli by se za sebe stydět a měl by jim být zakázán přístup na jakýkoli závod do konce života. Myslím, že by měla fungovat nulová tolerance. Pokud se lidé dobře baví a popíjejí, třeba i přes míru, je to sice na jedné straně fajn, ale na druhé je to neopravňuje k podobnému chování. Jsou součástí závodů, to by si měli uvědomit," uvedl Vettel po Grand Prix Rakouska s tím, že vyžaduje pro provinivší se fanoušky patřičný trest.
Své k tomu řekl i Lewis Hamilton, který je prý zklamán a znechucen. "Návštěva GP by nikdy neměla být stresující či bolestivá pro fanoušky, něco se musí udělat, aby závody byly pro všechny bezpečným místem. Prosím, pokud něco podobného uvidíte, ozvěte se hlídačům a bezpečnostním složkám. Nemůžeme sedět a nic nedělat, aby se to opakovalo," uvedl Brit.
FIA už před začátkem závodu vydala následující prohlášení: "Byli jsme upozorněni, že někteří fanoušci byli během závodního víkendu vystaveni zcela nepřijatelným komentářům. Diskutovali jsme o tom s promotéry, budeme mluvit s těmi, kteří incident nahlásili - bereme to opravdu vážně. Podobné chování je nepřijatelné a nebude tolerováno, ke všem příznivcům se musí přistupovat s respektem. Doufáme, že odpovědné složky a úřady se s danou situací co nejrychleji vypořádají, neboť pro podobné záležitosti není v závodech ani ve společnosti jako celku žádné místo. Požadujeme pro fanoušky bezpečný prostor, aby si náš sport mohli užít." Prozatím ale nebyly zveřejněny ani konkrétní osoby či skupiny, ani podstata provinění.
Podle dostupných zpráv se mělo jednat o nadávání, pokřikování, osahávání a další podobné chování. Zprávy o tom zaplnily sociální sítě. Dnes se na oplátku nejméně jedna fanynka Lewise Hamiltona, která toto chování ohlásila, dostala do paddocku jako gesto od týmu Mercedes. Tu prý měl nejdřív slovně napadnout podnapilý návštěvník, jenž jí osočil, že přeje Hamiltonovi a poté se jí pokusil nazvednout oděv. Nebyla prý však zdaleka jediná.
"Víme o tom, co se událo a nesmí se to opakovat. Je třeba podobné věci včas zastavit. Jestliže jste fanoušek F1, ať přejete jakémukoli týmu nebo pilotovi, neexistuje, abyste byli rasističtí nebo homofobní, protože to se s F1 neslučuje - o takové »fanoušky« nestojíme. Je třeba zachovat opatrnost. To, co se dnes stalo kvůli několika opilým jedincům nereprezentuje 99,9 % fanoušků, kteří sem dnes přišli. Vždy se najdou blbci, doufám, že jsme dnes ukázali dobrou show pro ten slušný zbytek a těch pár může zůstat doma," uvedl šéf Mercedesu Toto Wolff.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.