Sezóna je teprve na samotném počátku, ale už se prověřují první náznaky mnohem těsnější spolupráce mezi jednotlivými týmy, samozřejmě na základně nečekaných výsledků. Šéf McLarenu Andreas Seidl varuje před možným novým aspektem.
Především tým Haas v prvních závodech nečekaně překvapil konkurenci. Tým, jenž měl loni problém překonat hranici 15. příčky a jeho nejlepší výsledek v Maďarsku (12. místo) jde na vrub velké úmrtnosti, najednou drží krok se soupeři středu pole. Proto následovala výzva o prověření spolupráce mezi týmy, kde dochází k dodávkám pohonných jednotek, převodovek a dalších technologií.
Šéf McLarenu v této souvislosti poukazuje na fakt, že jeho stáj používá pouze agregáty Mercedes a žádné jiné vztahy s dalším potenciálním týmem nemá, byť se v tomto směru leccos naznačovalo v souvislosti s nástupem Andrettiho na scénu F1. Seidl však naznačuje, že potenciální výhody ve vztahu seniorský/juniorský tým mají své opodstatnění.
Nemáme nic proti Haasu"Jsou tu dva aspekty. B-týmy v tomto případě nemusejí vynaložit tolik úsilí, aby předvedly nadprůměrný výkon. Ale mnohem znepokojivější je, že z této spolupráce může těžit A-tým. Je to pochopitelně vážná věc s ohledem na ambice, které jako tým máme. Stále doufám, že se nám podaří najít řešení, protože našimi ambicemi rozhodně není pořídit si záložní tým. Chci věřit, že se F1 neocitne v pozici, kdy bychom museli mít juniorskou stáj, abychom uspěli v boji o čelní pozice," vysvětlil Seidl svůj pohled na věc.
Většinu fanoušků nejspíš napadne, že Seidlovo vyjádření je přímo namířeno proti Haasu, jehož výsledkový progres byl oproti předchozím rokům jednoznačně největší. Boss McLarenu však podobnou spekulaci rázně odmítá.
"Je to principiální otázka - FIA, F1 i týmy se musí rozhodnout, jakou budoucnost Formule 1 má mít. Podotýkám, že náš přístup se nezměnil a nemá nic společného se současnými výkony startovního pole F1. Rád bych objasnil, že Haas si všechny letošní dosažené výsledky zasloužil. Existují konkrétní předpisy, a pokud je Haas splnil, není si na co stěžovat, což také nehodláme učinit. Pořád zastáváme stanovisko, že F1 by také v budoucnu měla být šampionátem konstruktérů. To znamená: vše, co nějak souvisí s výkonem vozu, všechny komponenty relevantní pro jeho výkon, by měly být provedeny konkrétním týmem. Takže by mělo být povoleno sdílet pouze pohonné jednotky a interní části převodovky - to dává smysl," pokračuje Seidl.
Jak s aerodynamickými tunely?Seidl je každopádně opatrný co se týče názoru na týmy, sdílející zařízení jako jsou aerodynamické tunely. Tam je podle něj situace mnohem komplikovanější a rád by se postavil za řešení, které s trochou nadsázky můžeme označit za radikální.
"Sdílení infrastruktury by nemělo být povoleno, protože existuje spousta věcí, které nelze řádně kontrolovat. A pokud je nedokážete ohlídat, měly by se zakázat, protože pak je v této záležitosti jasno a není třeba se dohadovat, co se tam děje a jestli se neděje něco mimo pravidla. Vše bude čísté," zastává Seidl rázné stanovisko.
Stejně tak šéf McLarenu nemění své přesvědčení, že FIA je schopná úspěšně kontrolovat finanční otázku F1 a tím pádem se postarat o zajištění stavu, který by vyučoval nespravedlivou spolupráci mezi partnerskými týmy.
"Jedná se samozřejmě o dlouhodobý dialog, pořád procházíme nějaké audity a podobné záležitosti. Zpětná vazba funguje v obou směrech, což oceňujeme. Myslím, že FIA odvádí skvělou práci a mám plnou důvěru, že se jedná o úspěšný systém. Nacházíme se na začátku nové éry, je zapotřebí mnoha dialogů a vysvětlování, aby porozumění bylo všude stejné, v každém týmu. Jsou v nich odlišná nastavení, takže bychom měli dojít ke spravedlivému řešení a čistým vztahům na pitlane. Ale abych byl zcela upřímný, těší mě, jak se situace vyvíjí," uzavřel své názory Seidl.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.