Sezóna je teprve na samotném počátku, ale už se prověřují první náznaky mnohem těsnější spolupráce mezi jednotlivými týmy, samozřejmě na základně nečekaných výsledků. Šéf McLarenu Andreas Seidl varuje před možným novým aspektem.
Především tým Haas v prvních závodech nečekaně překvapil konkurenci. Tým, jenž měl loni problém překonat hranici 15. příčky a jeho nejlepší výsledek v Maďarsku (12. místo) jde na vrub velké úmrtnosti, najednou drží krok se soupeři středu pole. Proto následovala výzva o prověření spolupráce mezi týmy, kde dochází k dodávkám pohonných jednotek, převodovek a dalších technologií.
Šéf McLarenu v této souvislosti poukazuje na fakt, že jeho stáj používá pouze agregáty Mercedes a žádné jiné vztahy s dalším potenciálním týmem nemá, byť se v tomto směru leccos naznačovalo v souvislosti s nástupem Andrettiho na scénu F1. Seidl však naznačuje, že potenciální výhody ve vztahu seniorský/juniorský tým mají své opodstatnění.
Nemáme nic proti Haasu"Jsou tu dva aspekty. B-týmy v tomto případě nemusejí vynaložit tolik úsilí, aby předvedly nadprůměrný výkon. Ale mnohem znepokojivější je, že z této spolupráce může těžit A-tým. Je to pochopitelně vážná věc s ohledem na ambice, které jako tým máme. Stále doufám, že se nám podaří najít řešení, protože našimi ambicemi rozhodně není pořídit si záložní tým. Chci věřit, že se F1 neocitne v pozici, kdy bychom museli mít juniorskou stáj, abychom uspěli v boji o čelní pozice," vysvětlil Seidl svůj pohled na věc.
Většinu fanoušků nejspíš napadne, že Seidlovo vyjádření je přímo namířeno proti Haasu, jehož výsledkový progres byl oproti předchozím rokům jednoznačně největší. Boss McLarenu však podobnou spekulaci rázně odmítá.
"Je to principiální otázka - FIA, F1 i týmy se musí rozhodnout, jakou budoucnost Formule 1 má mít. Podotýkám, že náš přístup se nezměnil a nemá nic společného se současnými výkony startovního pole F1. Rád bych objasnil, že Haas si všechny letošní dosažené výsledky zasloužil. Existují konkrétní předpisy, a pokud je Haas splnil, není si na co stěžovat, což také nehodláme učinit. Pořád zastáváme stanovisko, že F1 by také v budoucnu měla být šampionátem konstruktérů. To znamená: vše, co nějak souvisí s výkonem vozu, všechny komponenty relevantní pro jeho výkon, by měly být provedeny konkrétním týmem. Takže by mělo být povoleno sdílet pouze pohonné jednotky a interní části převodovky - to dává smysl," pokračuje Seidl.
Jak s aerodynamickými tunely?Seidl je každopádně opatrný co se týče názoru na týmy, sdílející zařízení jako jsou aerodynamické tunely. Tam je podle něj situace mnohem komplikovanější a rád by se postavil za řešení, které s trochou nadsázky můžeme označit za radikální.
"Sdílení infrastruktury by nemělo být povoleno, protože existuje spousta věcí, které nelze řádně kontrolovat. A pokud je nedokážete ohlídat, měly by se zakázat, protože pak je v této záležitosti jasno a není třeba se dohadovat, co se tam děje a jestli se neděje něco mimo pravidla. Vše bude čísté," zastává Seidl rázné stanovisko.
Stejně tak šéf McLarenu nemění své přesvědčení, že FIA je schopná úspěšně kontrolovat finanční otázku F1 a tím pádem se postarat o zajištění stavu, který by vyučoval nespravedlivou spolupráci mezi partnerskými týmy.
"Jedná se samozřejmě o dlouhodobý dialog, pořád procházíme nějaké audity a podobné záležitosti. Zpětná vazba funguje v obou směrech, což oceňujeme. Myslím, že FIA odvádí skvělou práci a mám plnou důvěru, že se jedná o úspěšný systém. Nacházíme se na začátku nové éry, je zapotřebí mnoha dialogů a vysvětlování, aby porozumění bylo všude stejné, v každém týmu. Jsou v nich odlišná nastavení, takže bychom měli dojít ke spravedlivému řešení a čistým vztahům na pitlane. Ale abych byl zcela upřímný, těší mě, jak se situace vyvíjí," uzavřel své názory Seidl.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.