Skoro se zdálo, že kontroverzní závěr loňského šampionátu nakonec vyšumí do ztracena, ale tento týden FIA přednesla návrhy pro inovaci dohledu nad závody. Nové kroky samozřejmě nejlépe prověří až první závody sezóny 2022, v mnoha směrech výjimečné.
Nepůjde jen o dlouho připravovanou změnu pravidel, FIA pochopitelně po událostech v Abú Zabí nemohla strčit hlavu do písku, ale z chování jejich zástupců bylo zřejmé, že jen tak "odstřelit" Michaela Masiho nepůjde. Na počátku tohoto týdne byly předloženy týmům návrhy na úpravu struktury pravidel v této oblasti. Především by funkce závodního ředitele měla být nahrazena "rotující pozicí ředitele" (těmi mají být Niels Wittich a Eduardo Freitas) včetně permanentního poradce (Herbie Blash) a přibýt má "virtual race control room" ke zlepšení řízení samotné Grand Prix. První ohlasy se nesly v duchu "Také F1 bude mít svůj VAR".
Uvedené změny podpořila stáj Ferrari a její piloti i vedení se vůči Masimu vyjádřilo s respektem. Například Carlos Sainz jr. je přesvědčen, že by Masi měl nadále pokračovat na jiné vedoucí pozici ve FIA, ačkoliv takový návrh ještě nepadl: "Osobně bych mu rád popřál vše nejlepší na novém postu. Jsem si jist, že bude mít k řešení spoustu povinností; piloti, nebo alespoň já sám mu věřím ve všem, co v poslední době udělal, neboť tak činil v zájmu F1. Rovněž vítám zřízení funkce ředitelů závodů - jistě je čeká velmi obtížný úkol. Dokládá to posledních pár let v F1, zejména zaplnění mezery po Charlie Whitingovi, jenž nám všem rozhodně velmi chybí. Ale také akceptujeme, že tato role musí být vykonávána správně. Její činnost musí být schválena a podpořena podle plánů FIA. Líbí se mi a doufám, že naše sportovní odvětví lze nadále zlepšovat, aby bylo přehlednější nejen pro piloty, ale i týmy a fanoušky."
Jeho kolega v maranellské stáji Charles Leclerc předpokládá, že rozhodnutí týkající se Masiho bylo provedeno na odpovědném jednání FIA. "Mám k Masimu velký respekt, i k tomu, co všechno udělal. V posledních letech byl často ve složité situaci, zejména v Abú Zabí. Takový konec by byl vždy kontroverzní. FIA učinila nějaké rozhodnutí, protože dozajista má mnohem víc informací než já. Takže plně věřím, že jde o rozhodnutí správné," připojil Monačan svůj názor k Sainzovi.
Šéf týmu Mattia Binotto zdůraznil, že dlouho trvající šetření ohledně posledního závodu sezóny trvalo tak dlouho jenom naznačuje komplikovanost situace pro Automobilovou federaci: "Události z Abú Zabí byly po týdny a měsíce diskutovány a analyzovány, což jasně ukazuje na komplikovanou záležitost. Upřímně si myslím, že teď se lze jen zlepšit. Pokud došlo k poučení, zastávám názor, že změny byly nutné - my je určitě podpoříme. Můj osobní názor mě vede k přesvědčení, že je důležitá plná nezávislost FIA ve všech rozhodnutích, stejně jako v jejich strukturálním způsobu. K tomu ovšem potřebují plnou důvěru a my jako tým Ferrari jim plně důvěřujeme," prohlásil Binotto.
Pochopitelně se vstřícné hodnocení Masiho a přístupu FIA ze strany italského týmu stalo předmětem četných debat, v nichž jako jedna z hlavních námitek zní, že Ferrari událostmi v Abú Zabí nebylo nijak zvýhodněno ani poškozeno. Proto nejčastěji kladený dotaz zní: Zaznělo by z Maranella tolik chápavých slov, kdyby byl jeden z jejich pilotů na místě Lewise Hamiltona?
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.