Skoro se zdálo, že kontroverzní závěr loňského šampionátu nakonec vyšumí do ztracena, ale tento týden FIA přednesla návrhy pro inovaci dohledu nad závody. Nové kroky samozřejmě nejlépe prověří až první závody sezóny 2022, v mnoha směrech výjimečné.
Nepůjde jen o dlouho připravovanou změnu pravidel, FIA pochopitelně po událostech v Abú Zabí nemohla strčit hlavu do písku, ale z chování jejich zástupců bylo zřejmé, že jen tak "odstřelit" Michaela Masiho nepůjde. Na počátku tohoto týdne byly předloženy týmům návrhy na úpravu struktury pravidel v této oblasti. Především by funkce závodního ředitele měla být nahrazena "rotující pozicí ředitele" (těmi mají být Niels Wittich a Eduardo Freitas) včetně permanentního poradce (Herbie Blash) a přibýt má "virtual race control room" ke zlepšení řízení samotné Grand Prix. První ohlasy se nesly v duchu "Také F1 bude mít svůj VAR".
Uvedené změny podpořila stáj Ferrari a její piloti i vedení se vůči Masimu vyjádřilo s respektem. Například Carlos Sainz jr. je přesvědčen, že by Masi měl nadále pokračovat na jiné vedoucí pozici ve FIA, ačkoliv takový návrh ještě nepadl: "Osobně bych mu rád popřál vše nejlepší na novém postu. Jsem si jist, že bude mít k řešení spoustu povinností; piloti, nebo alespoň já sám mu věřím ve všem, co v poslední době udělal, neboť tak činil v zájmu F1. Rovněž vítám zřízení funkce ředitelů závodů - jistě je čeká velmi obtížný úkol. Dokládá to posledních pár let v F1, zejména zaplnění mezery po Charlie Whitingovi, jenž nám všem rozhodně velmi chybí. Ale také akceptujeme, že tato role musí být vykonávána správně. Její činnost musí být schválena a podpořena podle plánů FIA. Líbí se mi a doufám, že naše sportovní odvětví lze nadále zlepšovat, aby bylo přehlednější nejen pro piloty, ale i týmy a fanoušky."
Jeho kolega v maranellské stáji Charles Leclerc předpokládá, že rozhodnutí týkající se Masiho bylo provedeno na odpovědném jednání FIA. "Mám k Masimu velký respekt, i k tomu, co všechno udělal. V posledních letech byl často ve složité situaci, zejména v Abú Zabí. Takový konec by byl vždy kontroverzní. FIA učinila nějaké rozhodnutí, protože dozajista má mnohem víc informací než já. Takže plně věřím, že jde o rozhodnutí správné," připojil Monačan svůj názor k Sainzovi.
Šéf týmu Mattia Binotto zdůraznil, že dlouho trvající šetření ohledně posledního závodu sezóny trvalo tak dlouho jenom naznačuje komplikovanost situace pro Automobilovou federaci: "Události z Abú Zabí byly po týdny a měsíce diskutovány a analyzovány, což jasně ukazuje na komplikovanou záležitost. Upřímně si myslím, že teď se lze jen zlepšit. Pokud došlo k poučení, zastávám názor, že změny byly nutné - my je určitě podpoříme. Můj osobní názor mě vede k přesvědčení, že je důležitá plná nezávislost FIA ve všech rozhodnutích, stejně jako v jejich strukturálním způsobu. K tomu ovšem potřebují plnou důvěru a my jako tým Ferrari jim plně důvěřujeme," prohlásil Binotto.
Pochopitelně se vstřícné hodnocení Masiho a přístupu FIA ze strany italského týmu stalo předmětem četných debat, v nichž jako jedna z hlavních námitek zní, že Ferrari událostmi v Abú Zabí nebylo nijak zvýhodněno ani poškozeno. Proto nejčastěji kladený dotaz zní: Zaznělo by z Maranella tolik chápavých slov, kdyby byl jeden z jejich pilotů na místě Lewise Hamiltona?
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.