Skoro se zdálo, že kontroverzní závěr loňského šampionátu nakonec vyšumí do ztracena, ale tento týden FIA přednesla návrhy pro inovaci dohledu nad závody. Nové kroky samozřejmě nejlépe prověří až první závody sezóny 2022, v mnoha směrech výjimečné.
Nepůjde jen o dlouho připravovanou změnu pravidel, FIA pochopitelně po událostech v Abú Zabí nemohla strčit hlavu do písku, ale z chování jejich zástupců bylo zřejmé, že jen tak "odstřelit" Michaela Masiho nepůjde. Na počátku tohoto týdne byly předloženy týmům návrhy na úpravu struktury pravidel v této oblasti. Především by funkce závodního ředitele měla být nahrazena "rotující pozicí ředitele" (těmi mají být Niels Wittich a Eduardo Freitas) včetně permanentního poradce (Herbie Blash) a přibýt má "virtual race control room" ke zlepšení řízení samotné Grand Prix. První ohlasy se nesly v duchu "Také F1 bude mít svůj VAR".
Uvedené změny podpořila stáj Ferrari a její piloti i vedení se vůči Masimu vyjádřilo s respektem. Například Carlos Sainz jr. je přesvědčen, že by Masi měl nadále pokračovat na jiné vedoucí pozici ve FIA, ačkoliv takový návrh ještě nepadl: "Osobně bych mu rád popřál vše nejlepší na novém postu. Jsem si jist, že bude mít k řešení spoustu povinností; piloti, nebo alespoň já sám mu věřím ve všem, co v poslední době udělal, neboť tak činil v zájmu F1. Rovněž vítám zřízení funkce ředitelů závodů - jistě je čeká velmi obtížný úkol. Dokládá to posledních pár let v F1, zejména zaplnění mezery po Charlie Whitingovi, jenž nám všem rozhodně velmi chybí. Ale také akceptujeme, že tato role musí být vykonávána správně. Její činnost musí být schválena a podpořena podle plánů FIA. Líbí se mi a doufám, že naše sportovní odvětví lze nadále zlepšovat, aby bylo přehlednější nejen pro piloty, ale i týmy a fanoušky."
Jeho kolega v maranellské stáji Charles Leclerc předpokládá, že rozhodnutí týkající se Masiho bylo provedeno na odpovědném jednání FIA. "Mám k Masimu velký respekt, i k tomu, co všechno udělal. V posledních letech byl často ve složité situaci, zejména v Abú Zabí. Takový konec by byl vždy kontroverzní. FIA učinila nějaké rozhodnutí, protože dozajista má mnohem víc informací než já. Takže plně věřím, že jde o rozhodnutí správné," připojil Monačan svůj názor k Sainzovi.
Šéf týmu Mattia Binotto zdůraznil, že dlouho trvající šetření ohledně posledního závodu sezóny trvalo tak dlouho jenom naznačuje komplikovanost situace pro Automobilovou federaci: "Události z Abú Zabí byly po týdny a měsíce diskutovány a analyzovány, což jasně ukazuje na komplikovanou záležitost. Upřímně si myslím, že teď se lze jen zlepšit. Pokud došlo k poučení, zastávám názor, že změny byly nutné - my je určitě podpoříme. Můj osobní názor mě vede k přesvědčení, že je důležitá plná nezávislost FIA ve všech rozhodnutích, stejně jako v jejich strukturálním způsobu. K tomu ovšem potřebují plnou důvěru a my jako tým Ferrari jim plně důvěřujeme," prohlásil Binotto.
Pochopitelně se vstřícné hodnocení Masiho a přístupu FIA ze strany italského týmu stalo předmětem četných debat, v nichž jako jedna z hlavních námitek zní, že Ferrari událostmi v Abú Zabí nebylo nijak zvýhodněno ani poškozeno. Proto nejčastěji kladený dotaz zní: Zaznělo by z Maranella tolik chápavých slov, kdyby byl jeden z jejich pilotů na místě Lewise Hamiltona?
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.