Pilot Ferrari Carlos Sainz již má ze simulátoru zkušenosti s novým monopostem F1-75. Jaké jsou jeho dojmy ve srovnání s předchozí generací vozů?
Týmy horečně finišují přípravy nových vozů, Scuderia ten svůj představí světu za týden 17. 2. Označením F1-75 připomíná uplynutí 75 let od nastartování motoru prvního vozu (125 S) Enza Ferrariho (12. 3. 1947). Piloti se s ním již seznámili na počítačových snímcích i během prvních jízd na simulátoru.
Jak by nové auto Sainz popsal? "Je jiné než auta, která jsme viděli v předchozích letech, Je maximálně inovativní. Do minulého roku jsme jezdili s těmi nejlepšími vozy v historii F1. Když jste nad nimi na okamžik ztratili kontrolu, havarovali jste."
"Tohle Ferrari mi přijde ještě citlivější. Zavěšení je tužší. Budeme si muset zvyknout na jeho ovládání. Pokud se s novým vozem bude jezdit snadněji, vše půjde rychleji. Časy na kolo půjdou téměř samy," předpokládá španělský jezdec.
Jak na tom F1-75 bude ve srovnání se soupeři? "Budete muset srovnat data s ostatními. Nemyslím si, že k tomu bude stačit test v Barceloně, ale v Bahrajnu už budeme mít určitá spolehlivá data," odpovídá Sainz.
Ferrari letos mění zbarvení po loňské kontroverzní kampani "Mission Winnow" nepřímo odkazující na elektronické cigarety koncernu Philip Morris. Ten ale podle posledních zpráv o prodloužení smlouvy nemá zájem. Při posledním testu ve Fioranu minulý týden auto jezdilo v barvách zdůrazňujících návrat bývalého sponzora - španělské banky Santander.
Z Maranella přicházejí dobré zprávy, zejména pokud jde o pohonnou jednotku. Inženýři si jsou jisti, že se i přes přechod na nové palivo s 10% podílem biosložky dotáhli na špičku v podobě Mercedesu, pokud jde o výkon.
Italská média však vyjadřují pochybnosti o určitých inovativních řešeních v oblasti aerodynamiky a nabádají k "opatrnosti v očekáváních." Je jasné, že pokud "Ferrari zaostávat v prvním závodě sezóny za Red Bullem a Mercedesem o půl sekundy, tak to bude konec snu o titulu."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.