"Fakt doufám, že už je s tím konec!" Bottas jako pokusný králík, sedmý motor nechce

Valtteri Bottas s Mercedesem W12
Valtteri Bottas s Mercedesem W12, foto: Mercedes AMG F1 Team
Petr Hlawiczka 26. října 2021 06:30
Sdílej:

Valtteri Bottas letos dostal od svého Mercedesu už šest motorů, přičemž jeden jezdec může beztrestně použít pouze tři. Po Velké ceně Spojených států doufá, že už je s pokusy konec a další závody si bude moci užít bez penalizací.

Fin se poprvé musel vyrovnat s trestem za použití nadlimitních komponent pohonné jednotky již v Itálii, kdy dostal čtvrtý spalovací motor (ICE), turbo (TC), motorgenerátory pro rekuperaci tepelné (MGU-H) i kinetické (MGU-K) energie, řídicí elektroniku (CE) a výfukový systém (EX).

Hned v následujícím podniku, ve Velké ceně Ruska, Mercedes překvapil, když mu opět měnil komponenty za nové (ICE, TC, MGU-H a EX). A minulou neděli v USA obdržel další nový spalovací motor a výfukový systém, proto dostal na startovním roštu další penalizaci.

V čem je problém? Mercedes u svého motoru objevil problémy se spolehlivostí, které se usilovně snaží napravit, aby Lewis Hamilton v mistrovském boji o titul s Maxem Verstappenem kvůli nim nemusel odstoupit během závodu. A provedené úpravy vždy nejdříve otestuje u jeho týmového kolegy.

Ten má v zásobě již dost motorů, aby s nimi odjel zbývajících pět závodů, slouží však nyní jako takový "pokusný králík." A to se Bottasovi, který příští rok odchází k Alfě Romeo, pochopitelně moc nezamlouvá. V závodech startuje z konce či z hloubi pole, jeho vůz Mercedes W12 je přitom aerodynamicky velmi citlivý na špinavý vzduch, proto se mu špatně dostává zpět dopředu.

"Fakt doufám, že už s tím už skončíme. Myslím, že oba motory, které mám v zásobě, se zdají být v pořádku. Neobjevili jsme u nich žádné potíže," potvrzuje úspěšnost zásahů Mercedesu do spalovacího motoru, který ve výkonnějším módu nedokázal ujet tolik kilometrů, kolik od něj tým očekával. Problémy se objevily také u zákaznických týmů, penalizace za nasazení 4. motorů dostali už i Sebastian Vettel (Aston Martin), Daniel Ricciardo (McLaren) i oba piloti Williamsu.

Někteří poukazují na to, že za potížemi stojí absence Andyho Cowella, jenž opustil Mercedes loni. Šéf týmu Toto Wolff to ale popírá: "Síla naší organizace tkví v její hloubce. Andy je určitě výjimečnou osobností, která nám ve svém období pomohla, totéž ale platí o [jeho nástupci Thomasovi] Hywelovi a všech kolem něj. Vývoj motorů není něco, co se zvládne za den. Mají dlouhé zaváděcí časy, ať už se věci ubírají správným či špatným směrem."

Zdá se, že Mercedes své problémy vyřešil, byť Wolff v Texasu nevyloučil možnost nasazení dalšího nového motoru u Hamiltona ve zbytku sezóny. Přeci jen je pořád lepší pět trestných míst na startu a dojez na stupních vítězů než zcela přijít o body po selhání na trati.

"Přeji si, abych se do konce už obešel bez penalizací, protože v příštích velkých cenách v tak těsném šampionát to fakt kompromituje váš závod, když se propadnete v poli," komentuje Bottas, který v Austinu nakonec dojel po startu z devátého místa šestý.

"Bylo to těžké, jak jsme očekávali. V prvním stintu to bylo o to horší, že jsem byl za AlphouTauri a nemohl jsem ji předjet, takže jsem za ní ztratil celkem dost času. Žel nám nepomohl ani žádný safety car. Dostal jsem se dopředu, ale trvalo to," vrací se k poslední Velké ceně Spojených států finský pilot Mercedesu.

Jeho týmový kolega Lewis Hamilton odstartoval z 2. místa výborně a dostal se hned před Verstappena, ten ale šel díky agresivní strategie po prvních zastávkách znovu do vedení, které si až do cíle udržel, což platí také o celkovém pořadí. Mezi týmy vede stále Mercedes, jenže další přešlapy si nemůže moc dovolit - Red Bull na něj ztrácí jen 23 bodů (viz průběžné pořadí jezdců a týmů).

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.