Valtteri Bottas letos dostal od svého Mercedesu už šest motorů, přičemž jeden jezdec může beztrestně použít pouze tři. Po Velké ceně Spojených států doufá, že už je s pokusy konec a další závody si bude moci užít bez penalizací.
Fin se poprvé musel vyrovnat s trestem za použití nadlimitních komponent pohonné jednotky již v Itálii, kdy dostal čtvrtý spalovací motor (ICE), turbo (TC), motorgenerátory pro rekuperaci tepelné (MGU-H) i kinetické (MGU-K) energie, řídicí elektroniku (CE) a výfukový systém (EX).
Hned v následujícím podniku, ve Velké ceně Ruska, Mercedes překvapil, když mu opět měnil komponenty za nové (ICE, TC, MGU-H a EX). A minulou neděli v USA obdržel další nový spalovací motor a výfukový systém, proto dostal na startovním roštu další penalizaci.
V čem je problém? Mercedes u svého motoru objevil problémy se spolehlivostí, které se usilovně snaží napravit, aby Lewis Hamilton v mistrovském boji o titul s Maxem Verstappenem kvůli nim nemusel odstoupit během závodu. A provedené úpravy vždy nejdříve otestuje u jeho týmového kolegy.
Ten má v zásobě již dost motorů, aby s nimi odjel zbývajících pět závodů, slouží však nyní jako takový "pokusný králík." A to se Bottasovi, který příští rok odchází k Alfě Romeo, pochopitelně moc nezamlouvá. V závodech startuje z konce či z hloubi pole, jeho vůz Mercedes W12 je přitom aerodynamicky velmi citlivý na špinavý vzduch, proto se mu špatně dostává zpět dopředu.
"Fakt doufám, že už s tím už skončíme. Myslím, že oba motory, které mám v zásobě, se zdají být v pořádku. Neobjevili jsme u nich žádné potíže," potvrzuje úspěšnost zásahů Mercedesu do spalovacího motoru, který ve výkonnějším módu nedokázal ujet tolik kilometrů, kolik od něj tým očekával. Problémy se objevily také u zákaznických týmů, penalizace za nasazení 4. motorů dostali už i Sebastian Vettel (Aston Martin), Daniel Ricciardo (McLaren) i oba piloti Williamsu.
Někteří poukazují na to, že za potížemi stojí absence Andyho Cowella, jenž opustil Mercedes loni. Šéf týmu Toto Wolff to ale popírá: "Síla naší organizace tkví v její hloubce. Andy je určitě výjimečnou osobností, která nám ve svém období pomohla, totéž ale platí o [jeho nástupci Thomasovi] Hywelovi a všech kolem něj. Vývoj motorů není něco, co se zvládne za den. Mají dlouhé zaváděcí časy, ať už se věci ubírají správným či špatným směrem."
Zdá se, že Mercedes své problémy vyřešil, byť Wolff v Texasu nevyloučil možnost nasazení dalšího nového motoru u Hamiltona ve zbytku sezóny. Přeci jen je pořád lepší pět trestných míst na startu a dojez na stupních vítězů než zcela přijít o body po selhání na trati.
"Přeji si, abych se do konce už obešel bez penalizací, protože v příštích velkých cenách v tak těsném šampionát to fakt kompromituje váš závod, když se propadnete v poli," komentuje Bottas, který v Austinu nakonec dojel po startu z devátého místa šestý.
"Bylo to těžké, jak jsme očekávali. V prvním stintu to bylo o to horší, že jsem byl za AlphouTauri a nemohl jsem ji předjet, takže jsem za ní ztratil celkem dost času. Žel nám nepomohl ani žádný safety car. Dostal jsem se dopředu, ale trvalo to," vrací se k poslední Velké ceně Spojených států finský pilot Mercedesu.
Jeho týmový kolega Lewis Hamilton odstartoval z 2. místa výborně a dostal se hned před Verstappena, ten ale šel díky agresivní strategie po prvních zastávkách znovu do vedení, které si až do cíle udržel, což platí také o celkovém pořadí. Mezi týmy vede stále Mercedes, jenže další přešlapy si nemůže moc dovolit - Red Bull na něj ztrácí jen 23 bodů (viz průběžné pořadí jezdců a týmů).
Toto Wolff má jasnou vizi pro budoucnost týmu Mercedes. Po příchodu mladého Antonelliho, v kombinaci s novou značkou, chce tým znovu zaujmout místo na vrcholu Formule 1 a začít znovu vyhrávat.
Lewis Hamilton zůstává nejoblíbenějším jezdcem ve světě Formule 1, a to v takové míře, že jeho fanouškovská základna překračuje i hranice rivalit. Bývalý mistr světa Nico Rosberg prozradil, že jeho vlastní dcery fandí čerstvé posile Ferrari, čímž naznačil, že Hamiltonova popularita sahá až do jeho nejbližšího okolí.
Šéf Mercedesu Toto Wolff prozradil, že když se slavný pilot dozvěděl o novém partnerství týmu s Adidas pro sezónu F1 2025, střídaly se u něj slzy se smíchem.
Piero Ferrari, syn slavného Enza Ferrariho, podle PlanetF1 jasně odmítl spekulace, že by Lewis Hamilton přišel do Scuderie příliš pozdě. Podle něj má britský šampion stále co nabídnout a věk není překážkou úspěchu.
Jenson Button prošel během své kariéry ve Formuli 1 mnoha výzvami, a zatímco v roce 2007 závodil za Hondu, jeho šance na úspěch byly minimální.
Sledování Formule 1 by se v USA mohlo brzy změnit. Kromě tradičních televizních kanálů a služby F1 TV se do boje o vysílací práva údajně zapojí i Netflix. Pokud uspěje, fanoušci by mohli závody sledovat přímo na populární streamovací platformě.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari způsobil nevídaný zájem o soukromé testování formule 1, který překonal všechny dosavadní reakce na přestupy jiných jezdců.
Max Verstappen už čtyři roky dominuje Formuli 1 a stejnou nadvládu si drží i ve výši svého platu. Podle serveru Racing News 365 si v nadcházející sezóně přijde na 65 milionů dolarů, tedy více než 1,5 miliardy korun. Těsně za ním je Lewis Hamilton, který si ve Ferrari vydělá o pět milionů méně. Tyto částky však představují pouze základní mzdu – nezahrnují bonusy, příjmy z reklamy ani další komerční aktivity jezdců.
Sebastian Vettel a Lewis Hamilton patřili k největším rivalům moderní éry Formule 1. Během patnácti let soupeření na trati mezi nimi nechyběly napínavé momenty, ostré souboje ani slovní přestřelky.
Sauber Motorsport otevře v tomto roce nové technické centrum ve Velké Británii, což je klíčový krok v jejich přípravách na přechod k Audi jako oficiálnímu továrnímu týmu ve Formuli 1 od roku 2026.
Bitva o titul ve Formuli 1 v roce 2025 bude extrémně těsná. Každý detail může rozhodnout, a i když je to ve světě F1 běžné, letošní sezóna slibuje být ještě napínavější než kdy dřív.
Carlos Sainz prozradil, co ho přimělo spojit svou budoucnost s Williamsem. Klíčovou roli sehrály dvě věci – ambiciózní projekt a lidé v týmu, kteří ho okamžitě nadchli.