Michael Schumacher stále okupuje většinu pozitivních rekordů v F1, třebaže už se mi někteří dravci blíží na dosah. Jako u každého měla i jeho kariéra svůj začátek, který si v čase malých prázdnin F1 můžeme připomenout.
V srpnu letošního roku uplynulo čtvrt století od debutu tohoto jedinečného pilota. Možná jste tehdy seděli u televizních obrazovek a zaujal vás vlasatý usměvavý mladík se jménem, které bylo důvěrně známé fanouškům fotbalu. Ono výročí jsme si na stránkách F1NEWS.cz už připomněli, nyní vám nabízíme detailnější ohlednutí za touto událostí, která byla na začátku změn většiny tabulek v F1.
K místu mu pomohla evidentní ležNa počátku byl známý incident Bertranda Gachota, neurvalý taxikář, nešťastný moment, plynová pistole s náplní GS, která byla v Británii zakázaná. Eddie Jordan musel řešit otázku, koho usadí vedle de Cesarise do druhého vozu. On sám preferoval Stefana Johanssona, který ten rok utekl po nemilých skutečnostech z týmu AGS a poté prožil další martyrium v týmu Footwork, kde dočasně nahradil Alexe Caffiho. Jenže Švéd chtěl za své hostování u Jordana zaplatit, což se Eddiemu zrovna nechtělo. Spíš tu ale byla jiná motivace, oněch 150 000 dolarů, které mu nabízel Mercedes-Benz coby tehdejší zaměstnavatel Michaela Schumachera. Bylo ale potřeba dosáhnout dohody mezi týmem Silver Arrows a Michaelovým manažerem Willy Weberem. A ještě také provést určitou kamufláž. "Eddie chtěl vědět, jestli Michael už někdy ve Spa jel, tak jsem mu řekl »Mám dojem, že snad stokrát«, což byla evidentní lež," vzpomínal po letech Weber. Schumacher rovněž s odstupem prohlásil, že to až taková lež nebyla, jako spíš omyl, protože Webber si možná popletl místa, kde závodil. Ať to bylo tak či onak, nakonec z toho vzešla velmi dobrá šance. A jak se na tuto záležitost díval Eddie Jordan? "Byl jsem dost na pochybách. Mám za to, že kdybych věděl, že Michael ve Spa nikdy nejel, asi bych nakonec dal šanci Stefanovi," uvádí ve své autobiografii An Independent Man (Nezávislý člověk).
Do F1 usedl poprvé těsně před závodemMichael sice řídil sportovní prototyp Mercedes skupiny C o výkonu 900 koní s přeplňovaným osmiválcem, ale co se týkalo monopostů, měl do té doby zkušenost pouze s F3, když v roce 1990 vyhrál oba německé šampionáty a prestižní Grand Prix Macaa. Jeden závod odjel i v japonské F3000 a skončil druhý. Aby si osahal vůz Formule 1, zařídil mu Jordan narychlo test na jižním okruhu Silverstone a poskytl mu aktuální Jordan 191 Ford. "Absolvoval tehdy nějakých 20 kol, ale jeho časy byly natolik dobré, jako kdyby s naším vozem na tom okruhu už jel," komentoval jeho výkon technický šéf týmu Gary Anderson. Michael později uvedl, jak za ním před jízdou přišel Trevor Foster, manažer Jordanu a nabádal ho: "Michaeli, uklidni se a jeď pomalu, tohle auto musíme mít pro víkendový závod, takže ho nesmíš rozbít!"
Trať se učil na skládacím koleMichaelovým kolegou byl tehdy velice zkušený veterán Andrea de Cesaris, na svém kontě měl 165 Grand Prix. Původně byl požádán, aby se Schumacherem projel celý okruh v běžném cestovním autě, ale k této projížďce nikdy nedošlo. Andrea pouze Michaelovi vysvětlil, které rychlostní stupně v určitých zatáčkách použít. Schumacher, jehož rodné město Kerpen leží nedaleko belgických hranic, proto vytáhl z kufru svého "služebního" Mercedesu skládací jízdní kolo, na kterém odšlapal několik kol. "Byl to poměrně malý bicykl, takže ho měl s sebou pořád. Chtěl se naučit okruh jakýmikoli způsobem," vzpomínal Mark Gallagher, šéf marketingu Jordanu. Díky tomu se mohl Schumacher velice dobře ujistit, že pověstná Eau Rouge je opravdu pořádně do kopce...
"Exkluzivní" ubytováníMichael Schumacher se během své kariéry stal nejúspěšnějším, nejznámějším a nejlépe placeným pilotem na planetě, ale ubytování při jeho debutovém závodě mělo daleko do luxusu. "Neměli jsme v Belgii rezervaci, takže jsme šli do hostelu pro mládež. Byla tam dvě malá lůžka, uprostřed byl záchod a umyvadlo. Ale myslím, že bychom se klidně vyspali i pod autem," popisoval tehdejší události Weber. A Schumacher k tomu dodával: "Mně to opravdu nevadilo. Nějak zvlášť jsem to neřešil. Pro mě bylo zásadní, co předvedu na trati..."
V kvalifikaci porazil zkušeného koleguJordan 191 Ford nebylo jen dobře vypadající auto, bylo také velice dobré - ale i tak hodně lidí bylo překvapeno, že se Michael dostal na startovním roštu tak vysoko. V prvním tréninku mu patřilo 11. místo, na de Cesarise ztrácel tři pozice a půl vteřiny. To bylo ale také naposled, kdy za ním v Belgii zaostal. "Hned byl stejně rychlý jako já. Můj inženýr Gary Anderson za mnou přišel a říkal »Hele, Michael projíždí Blanchimont přímo, zatímco ty ne. Musíš to udělat taky tak!« Pro mě to byl tehdy hodně náročný víkend," vzpomínal po letech de Cesaris v rozhovoru pro ESPN. Nakonec skončil Schumacher první den na osmém místě. Následujícího dne se díky Patreseho technickému přestupku posunul na sedmé místo za oba McLareny, obě Ferrari, Mansella na williamsu a Piqueta na benettonu. Sám Schumacher byl přesvědčen, že mohl být ještě lepší. De Cesaris se kvalifikoval jako jedenáctý se sedmi desetinami ztráty...
Debut trval jen pár set metrůPo kvalifikačním úspěchu svět zaměřil pozornost na Schumachera a těšil se, čeho dvaadvacetiletý Němec dosáhne v závodě. Schumacher po startu přežil zablokování kol kvůli studeným pneumatikám v La Source ("Říkal jsem si: »Panebože, teď narazím do toho přede mnou«!") a postoupil až na rozhraní pátého a šestého místa. Jenže když se závodní pole vyšplhalo na Eau Rouge před Raidillon, Michaelův zelený vůz zpomalil, převodovka byla k ničemu. Schumacher byl přeci jenom zvyklý na starty sportovních vozů a při jízdě do kopce spálil spojku, ale Anderson kriticky přiznává, že to nebyla jenom jeho chyba: "Byl to také náš problém, protože ten rok byla naše spojka hodně křehká." Debut tedy nedopadl slavně, ale Michael si na Spa rozhodně nemohl stěžovat. Už po roce v barvách Benettonu vyhrál na belgické trati svou první Grand Prix a nádavkem získal i premiérové nejrychlejší kolo a téměř přesně na den po 13 letech tu zpečetil svůj sedmý mistrovský titul.
Skončil by na stupních vítězů?Na tuto otázku samozřejmě nedostaneme odpověď, ale přesto se k ní mnoho lidí často vrací. Mohl Schumacher svůj debut ukončit na stupních vítězů? Napovědět nám může výkon jeho týmového kolegy de Cesarise, který se postupně vypracoval na 2. místo a po deset kol stahoval vedoucího Ayrtona Sennu, aby mu tři kola před cílem vypověděl službu motor. Proto se dá předpokládat, že by Michael mohl skončit hodně vysoko. "Kdybych odjel celý závod a dokončil ho, nejspíš bych byl na stupních vítězů," řekl sám Schumacher a týmový manažer Foster jeho slova jenom potvrdil: "Domnívám se, že by takového výsledku dosáhl."
Do Jordanu už nikdy neusedlSchumacher se náhle stal nejžhavějším tématem paddocku, když se objevil na Monze, kde se jel další závod sezóny, byl už ve středu bitvy mezi Jordanem a Benettonem. Eddie byl přesvědčen, že dohoda mezi ním a Schumacherem je neprůstřelná a ze všech sil se snažil nový talent udržet ve svém týmu. Jenže v zákulisí už plálo horečné jednání, které posléze přešlo i v soudní při. Nakonec jen několik hodin před pátečním tréninkem vyšel z boje vítězně manažer Benettonu Flavio Briatore. Ten velkomyslně Jordanovi výměnou přenechal svého pilota Roberta Morena. Zvláštní odměna pro Brazilce, pokud si uvědomíme, že právě v Belgii zajel čtvrté místo, čímž zopakoval svůj nejlepší výsledek pro tým v tomto roce. Jiný pilot by v takovém prostředí zaváhal, ale Schumacher nikoli. V tréninku dokázal porazit nového týmového kolegu, trojnásobného mistra světa Nelsona Piqueta a to samé se mu podařilo v závodě: poprvé přivezl mistrovské body - skončil pátý, o místo před Brazilcem. A Jordanovi mohly zůstat pouze oči pro pláč a hořká poznámka trojice Dennis - Briatore - Walkinshaw "Vítej v Klubu piraň, Eddie!"
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.