Mnozí si ještě na tu situaci vzpomenou. Grand Prix Německa 2010, dvě Ferrari v čele a pak přišel onen známý výrok do Massových sluchátek: "Fernando is faster than you", tedy evidentní příkaz, aby španělskému kolegovi udělal místo.
Felipe Massa tehdy neprožíval jednoduché období. Měl za sebou půlroční pauzu po vážném zranění, které utrpěl v tréninku na GP Maďarska, kdy byl zasažen uvolněným dílem z vozu Brawn GP jeho krajana Barrichella. I když se do sezóny 2010 vrátil výborným výsledkem v Bahrajnu, kde zajel druhé místo v kvalifikaci i v závodě, o jeho aktuální formě pořád panovaly určité pochyby. A pak přišla zmíněná německá Grand Prix a muž, který na sklonku roku 2008 prohrál titul doslova v posledních metrech závěrečného závodu, musel vyslechnout pokyn k přenechání vedoucí pozice týmovému kolegovi.
Nynější šéf výkonnosti Williamsu Rob Smedley byl tehdy Massovým závodním inženýrem a na situaci si dobře vzpomíná. Massa nařízení, které mu přišlo ve 49. kole, akceptoval a Alonsa před sebe pustil, ale byla to pro něj další rána v už tak složitém období, které u Ferrari prožíval.
"Myslím, že týmové rozhodnutí toho dne bylo pro něj nesmírně těžké. Zvlášť proto, že si uvědomil zásadní obrat v přístupu týmu; pochopil, kdo je v centru zájmu. Zda to bylo dobré či špatné? Neříkám, že koncentrace Ferrari na Fernanda byla správná či nesprávná, nechci to komentovat. Fernando je bezesporu vynikající pilot. Na veřejnosti jsem to ostatně mnohokrát zdůraznil. Takže by to mohlo vypadat, že jde o správné rozhodnutí, ale také chápu Felipeho, že pro něj bylo krajně problematické se s tím vyrovnat," vzpomíná po letech Smedley.
Dnes třiačtyřicetiletý rodák z Moddlesborough se tehdy do rádia Massovi po vydání pokynu omluvil. Opakovaně pak prohlašoval, že nesouhlasil s tím, aby Brazilec svému týmovému kolegovi přenechal vedení, navíc prý nechtěl vůbec pokyn svému pilotovi předat, což mu později vyneslo určité problémy s vedením Maranella.
"Nesouhlasil jsem s tím. Osobně si myslím, že to bylo špatné rozhodnutí. Ostatně to je zřejmé z mé radiokomunikace, že jsem podobné řešení nechtěl. Bylo pak poměrně obtížné dále u Ferrari působit. Upřímně se domnívám, že existují mnohem přijatelnější způsoby, jak něco podobného provést. Co se týče závodní rychlosti, tehdy mezi Fernandem a Felipem zase tak velký rozdíl nebyl. V některých pasážích byl rychlejší Massa, v jiných zase Alonso. Takže v podstatě na tom byli téměř stejně... Felipe se pak musel s tou situací hodně poprat, protože přišla zčistajasna... víte, jak to myslím. Měli jsme dohodnutou strategii, s níž jsme šli do závodu. Věděli jsme, co asi uděláme, ale tohle do toho nezapadalo... Felipeho to nutně muselo zaskočit. Byl v situaci, kdy vedl, dokonce se vzdaloval od tehdy třetího Sebastiana Vettela. Proto se nedivím, že se s tím nemohl vyrovnat... »Proč to děláme? Jaký to má smysl? Vždyť to je Německo, nejsme v posledním závodě sezóny«. Protože jsme byli uprostřed ročníku, musel pochopit, oč tu jde, z tohoto hlediska to vůbec nebylo těžké odvodit," vysvětluje Smedley svůj názor na Massovo rozpoložení.
Massův tehdejší závodní inženýr připouští, že i pro něj bylo obtížné přijmout fakt, že tým Ferrari změnil svůj přístup k Brazilci a rozhodl se vzít mu vítězství. Triumf, který by mu možná hodně pomohl, protože od své nehody potřeboval nějakou zásadní vzpruhu.
"Myslím, že jsme nakonec asi oba udělali tu správnou věc. Ono to může vyznít téměř tak, že ve své podstatě nejsem týmový hráč. To rozhodně ne, vždy jsem o to maximálně usiloval, zvláště u Ferrari. Tato role mě naplňovala štěstím. Když hraji nějakou hru a má mě učinit šťastným, je třeba mít jasná pravidla. Pokud jsou daná a leží přede mnou na stole, je to v pořádku. Ale pokud se regule změní uprostřed hry a ví o tom jen určitá skupina lidí, že k takové úpravě došlo, je pak nesmírně složité se s tím nějak vyrovnat. Představte si fotbal, derby Inter Milán proti AC Milán, kdy jeden z hráčů AC sebere rukou míč a hodí ho do branky. Budete protestovat: »Tohle není dovoleno« a rozhodčí vám řekne »Ne, je to dovoleno, právě teď se to může!«. Budete se sice bránit a tvrdit: »Kdybychom to věděli, tak jsme to udělali také«, ale to vám nebude nic platné," vysvětlil svůj názor na tehdejší situaci pro Motorsport.com Smedley.
Massa se od Grand Prix Německa ještě dvakrát postavil na stříbrný stupínek (jednou na Ferrari, podruhé v barvách Williamsu), ale nikdy už žádný závod v F1 nevyhrál. Můžeme se jenom dohadovat, zda by ho vítězství v Německu postrčilo výš, zda by našel větší jistotu a mohl ještě zkusit druhý útok na mistrovský titul. Na ten titul, který mu v roce 2008 tak těsně proklouzl mezi prsty. U Ferrari závodil ještě další tři sezóny, ale počínaje rokem 2011 v každé další klesl o jedno místo v celkovém pořadí. U Williamsu se pak opět setkal se Smedleyem. Už před koncem tohoto roku oznámil svůj odchod z F1 - je otázkou, zda po současných šarádách ve startovním poli odolá vábení Williamsu, který by vedle nováčka Strolla potřeboval zkušeného pilota. Ostatně něco takového naznačuje například francouzský list L'Equipe, který informuje o "intenzivních" jednání mezi vedením Williamsu a Massou ohledně příští sezóny. Jako pravděpodobnější se však jeví spíš ta alternativa, že Massa bude zastávat nějakou funkci ve vedení týmu.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.