Mnozí si ještě na tu situaci vzpomenou. Grand Prix Německa 2010, dvě Ferrari v čele a pak přišel onen známý výrok do Massových sluchátek: "Fernando is faster than you", tedy evidentní příkaz, aby španělskému kolegovi udělal místo.
Felipe Massa tehdy neprožíval jednoduché období. Měl za sebou půlroční pauzu po vážném zranění, které utrpěl v tréninku na GP Maďarska, kdy byl zasažen uvolněným dílem z vozu Brawn GP jeho krajana Barrichella. I když se do sezóny 2010 vrátil výborným výsledkem v Bahrajnu, kde zajel druhé místo v kvalifikaci i v závodě, o jeho aktuální formě pořád panovaly určité pochyby. A pak přišla zmíněná německá Grand Prix a muž, který na sklonku roku 2008 prohrál titul doslova v posledních metrech závěrečného závodu, musel vyslechnout pokyn k přenechání vedoucí pozice týmovému kolegovi.
Nynější šéf výkonnosti Williamsu Rob Smedley byl tehdy Massovým závodním inženýrem a na situaci si dobře vzpomíná. Massa nařízení, které mu přišlo ve 49. kole, akceptoval a Alonsa před sebe pustil, ale byla to pro něj další rána v už tak složitém období, které u Ferrari prožíval.
"Myslím, že týmové rozhodnutí toho dne bylo pro něj nesmírně těžké. Zvlášť proto, že si uvědomil zásadní obrat v přístupu týmu; pochopil, kdo je v centru zájmu. Zda to bylo dobré či špatné? Neříkám, že koncentrace Ferrari na Fernanda byla správná či nesprávná, nechci to komentovat. Fernando je bezesporu vynikající pilot. Na veřejnosti jsem to ostatně mnohokrát zdůraznil. Takže by to mohlo vypadat, že jde o správné rozhodnutí, ale také chápu Felipeho, že pro něj bylo krajně problematické se s tím vyrovnat," vzpomíná po letech Smedley.
Dnes třiačtyřicetiletý rodák z Moddlesborough se tehdy do rádia Massovi po vydání pokynu omluvil. Opakovaně pak prohlašoval, že nesouhlasil s tím, aby Brazilec svému týmovému kolegovi přenechal vedení, navíc prý nechtěl vůbec pokyn svému pilotovi předat, což mu později vyneslo určité problémy s vedením Maranella.
"Nesouhlasil jsem s tím. Osobně si myslím, že to bylo špatné rozhodnutí. Ostatně to je zřejmé z mé radiokomunikace, že jsem podobné řešení nechtěl. Bylo pak poměrně obtížné dále u Ferrari působit. Upřímně se domnívám, že existují mnohem přijatelnější způsoby, jak něco podobného provést. Co se týče závodní rychlosti, tehdy mezi Fernandem a Felipem zase tak velký rozdíl nebyl. V některých pasážích byl rychlejší Massa, v jiných zase Alonso. Takže v podstatě na tom byli téměř stejně... Felipe se pak musel s tou situací hodně poprat, protože přišla zčistajasna... víte, jak to myslím. Měli jsme dohodnutou strategii, s níž jsme šli do závodu. Věděli jsme, co asi uděláme, ale tohle do toho nezapadalo... Felipeho to nutně muselo zaskočit. Byl v situaci, kdy vedl, dokonce se vzdaloval od tehdy třetího Sebastiana Vettela. Proto se nedivím, že se s tím nemohl vyrovnat... »Proč to děláme? Jaký to má smysl? Vždyť to je Německo, nejsme v posledním závodě sezóny«. Protože jsme byli uprostřed ročníku, musel pochopit, oč tu jde, z tohoto hlediska to vůbec nebylo těžké odvodit," vysvětluje Smedley svůj názor na Massovo rozpoložení.
Massův tehdejší závodní inženýr připouští, že i pro něj bylo obtížné přijmout fakt, že tým Ferrari změnil svůj přístup k Brazilci a rozhodl se vzít mu vítězství. Triumf, který by mu možná hodně pomohl, protože od své nehody potřeboval nějakou zásadní vzpruhu.
"Myslím, že jsme nakonec asi oba udělali tu správnou věc. Ono to může vyznít téměř tak, že ve své podstatě nejsem týmový hráč. To rozhodně ne, vždy jsem o to maximálně usiloval, zvláště u Ferrari. Tato role mě naplňovala štěstím. Když hraji nějakou hru a má mě učinit šťastným, je třeba mít jasná pravidla. Pokud jsou daná a leží přede mnou na stole, je to v pořádku. Ale pokud se regule změní uprostřed hry a ví o tom jen určitá skupina lidí, že k takové úpravě došlo, je pak nesmírně složité se s tím nějak vyrovnat. Představte si fotbal, derby Inter Milán proti AC Milán, kdy jeden z hráčů AC sebere rukou míč a hodí ho do branky. Budete protestovat: »Tohle není dovoleno« a rozhodčí vám řekne »Ne, je to dovoleno, právě teď se to může!«. Budete se sice bránit a tvrdit: »Kdybychom to věděli, tak jsme to udělali také«, ale to vám nebude nic platné," vysvětlil svůj názor na tehdejší situaci pro Motorsport.com Smedley.
Massa se od Grand Prix Německa ještě dvakrát postavil na stříbrný stupínek (jednou na Ferrari, podruhé v barvách Williamsu), ale nikdy už žádný závod v F1 nevyhrál. Můžeme se jenom dohadovat, zda by ho vítězství v Německu postrčilo výš, zda by našel větší jistotu a mohl ještě zkusit druhý útok na mistrovský titul. Na ten titul, který mu v roce 2008 tak těsně proklouzl mezi prsty. U Ferrari závodil ještě další tři sezóny, ale počínaje rokem 2011 v každé další klesl o jedno místo v celkovém pořadí. U Williamsu se pak opět setkal se Smedleyem. Už před koncem tohoto roku oznámil svůj odchod z F1 - je otázkou, zda po současných šarádách ve startovním poli odolá vábení Williamsu, který by vedle nováčka Strolla potřeboval zkušeného pilota. Ostatně něco takového naznačuje například francouzský list L'Equipe, který informuje o "intenzivních" jednání mezi vedením Williamsu a Massou ohledně příští sezóny. Jako pravděpodobnější se však jeví spíš ta alternativa, že Massa bude zastávat nějakou funkci ve vedení týmu.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.